Är det inavel????

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare windy
  • Startdatum Startdatum
W

windy

:idea: Är det inavel när en häst har samma hingst en gång i andra ledet på pappans sida och en gång i fjärde ledet på mammans sida?? När kallas det för inavel?? Hur mycket släkt får hästar vara??

Sv: Är det inavel????

Nej! Det kallas fint för linjeavel... :smirk:

Inavel blir det om samma individ förekommer mer än en gång i förtsa,andra eller tredje led...

Genetikerna pratar inte om inavel rakt av utan om inavelsgrad. Dvs hur stor procent av generna som är samma. Sen är olika grad acceptabel beroende på vad man arbetar med för population. Har man många individer att avla på bör man sträva efter en så låg inavelsgrad som möjligt. Har man få individer (om man t ex försöker rädda en utrotningshotad population) kan man acceptera en högre.

I en del populationer har man struntat i detta totalt och bara använt samma toppenindivider hela tiden, ex amerikanska travare som i alla fall förut hade en inavelsgrad på 25 %...

Det brukar rekommenderas att inte ha samma hästar de tre första leden i stamtavlan.

Inom welsh aveln och ponnyavel är det ganska vanligt med "linjeavel", mycket använder man sig av det i bl.a Holland.
Har nu en moderlivs import som har i stammen e Pelle(ee.Olle)ue.Olle(uue. Pelle) fingerade namn, det är vad jag kallar vågat! Fölet som är två månader är urläcker och har allt jag söker.......

Beror på om man räknar individen själv som ett led eller inte (är väldigt olika hur folk räknar) 2 + 3 är ju den absolut vanligaste linjeaveln (och helt accepterad) alltså att samma individ finns en gång i 2:a led på tex mamman och en gång i 3:e led på tex pappan. DÄr man kan börja prata om inavel är när hästen tex har samma pappa och morfar eller där det är helsyskon som paras.
Linjeavel blir vanligare och vanligare även här i Sverige utomlands har man hållt på med detta mkt i många år men vi är alltid lite på efterkälken.

Alla våra egenuppfödda föl är in/linjeavlade. En av dem har samma farfar som morfarsfar, dvs i andra och tredje led och det är nog den bästa av dem :)

Efterkälken skulle inte jag kalla det...snarare att vi är lite smartare. Varje gång du använder dig av linjeavel väljer du bort en annan hingst och minskar därmed de genetiska möjligheterna. Antalet anlagsvariationer minskar, vilket inte alls är bra för framtida avel. Säg t ex sen att det visar sig att just vissa populära hingstar har defekta anlag, då har man mångdubblat dem...inte så bra...

De andra har ju skrivit bra svar.

Men det här med hur mycket inavel (linjeavel) som är acceptabelt och bra, man måste se till flera andra saker - till exempel sjukdomar och egenskaper. Vid stor inavelsgrad tenderar egenskaper förstärkas, både de bra och de dåliga. Se till exempel på rashunds-avel, där vissa raser har väldigt ras-specifika sjukdomar - beror väl på en smal avelsbas (som krävs när man vill ha närapå identiskt lika djur).
Jag har fått lära mej att skadliga mutationer och defekta anlag - sjukdomar, ofta är recessiva i sin nedärvning. Det vill säga det måste komma från båda föräldrarna för att "synas" eller märkas. Vid inavel ökar risken markant förstås. Med bra "outcross"-avel kan man eliminera genetiska "defekter" på ett helt annat sätt.

Jag har själv kallblodstravare, och mitt föl har en inavelsgrad som är relativt hög (över 7%). Inga "lika namn" upp till tredje led visserligen, men sedan återkommer Steggbest 3 gånger i fjärde led. Oundvikligt då stoet har Steggbest på 2 ställen i tredje led, inavelsgraden blir hög vilken hingst jag än väljer då det knappt existerar Steggbest-fria kbltravarhingstar.
Jag vet inte alls om det är acceptabelt, det lär väl visa sej. Många ras-egenskaper kan man väl påstå går tillbaka till några få hingstar som fått stort genomslag i aveln, positivt som negativt? Det jag funderar är över hållbarhet, förärvda små svagheter i exteriören som förstärks, behöver inte vara mer än lårkulans passform i ledpannan (hundarna, höftledsdysplasi) till exempel - men nog för att ställa till det ordentligt för djuret....

Jag har sett att WM-uppfödare har betäckt helsyskon med varandra, och flera av de hingstar och ston som grundat Welsh sec B är ju resultat av korsningar dotter+far. Det sägs att detta aldrig skulle se ute i naturen utan att stoet skulle avvisa hingsten. Är det så?

För övrigt, även med utrotningshotade "raser" så måste man ju försöka tänka på den genetiska bredden - särskilt då måste man ju försöka behålla de stammar som håller på att försvinna? Annars står man där efter 20-30 år med individer som alla har samma exteriöra "fel" och problem, och det finns inget blod att "blanda ut" med.....

Vet en mkt framgånsrik uppfödare inom sin ras som i år betäcker ett sto e. Pålle, ue. Pålle (Pålle är fingerat och stoets mor är således betäckt med sin egen far) med en hingst som i sin tur är ue. samme Pålle. Fölet får alltså en inavelsprocent från denne Pålle på 62,5%...

//Kristin

Om man vet hur man ska inavla, vilka linjer och vilka individer så kan det vara mycket framgångsrikt. Jag har ett sto som är köpt från ett av de största och äldsta (och mest framgångsrika) stuterier i Holland som alltid tillämpar linjeavel och med stor framgång som sagt men man ska nog veta vad man håller på med innan man betäcker.

Oavsett om man "vet vad man håller på med", så finns det vissa saker man vet om man ökar inavelsgraden; att sjukdomsfrekvensen ökar, att den genetiska variationen minskar och att fertiliteten sjunker.

Du skall då ha mkt hög inavelsprocent för att få en ökad sjukdomsfrekvens eller minskad fertilitet. Du kan ta som exempel att kusiner är fullt lagligt att de gifter sig och skaffar barn då forskning har visat att det finns i stort sett ingen som hellst ökad risk för dessa barn. Däremot finns det förbud mot biologiska syskon just av orsaken att då ökar risken för mkt. Alltså de cross man skall hålla sig ifrån om man inte har väldigt mkt kunskap är förälder - barn och syskon - syskon.
Man måste gå på mkt nära släktingar för att få någon hög inavelsprocent. Någon sa en gång att du kan jämföra inavelsprocenten med de risker det innebär alltså vid som någon skrev ovan så hög procent som 68% så är det ungefär den risken man tar med att få något negativt med en sådan kombination alltså ganska hög risk.
Ta tex min hingst som är linjeavlad på både corde och capitol-blodet för att förstärka dessa mkt bra hingstar. Han har Corde som farfar och som morfarsmorfar och sedan har han capitol som morfarsfar resp U-capitola (Capitols helsyster) som mormorsmor. Trots att han har båda dessa linjeavlingarna i de första 4:a leden ger det en total inavelsgrad på 4,69% alltså väldigt låg.
Har nu betäckt ett av mina ston där jag får in ytterligare en omgång Corde blod (stoets farfar) och dessutom får in ytterligare en linjeavel på Landgraf (både hingstens och stoets farmorsfar). Alltså får jag 3x Corde, Capitol+ U-Capitola, 2x Landgraf på de första 5 generationerna på fölet. Vilket ändå inte ger mer än 4,69% i inavelsgrad och alltså inte i någon större utsträckning ökar några risker för negativa effekter.
Vad gäller fertilitet kan jag säga att min hingst helbror alltså med samma inavelsprocent hade i fjor 100% dräktighet(semin) på första brunsten så hans fertilitet verkar inte särskilt påverkad.
Skall när jag hinner skriva av en bit i en gammal avelsbok från 1930-talet som har en del mkt bra tankar om det här med linjeavel. Kommer så fort jag hittat boken.

Tilläggas bör kanske att denne "Pålle" är en av rasens riktiga giganter, ELIT-premierad och med mycket god förvärvning.

//Kristin

knapplån

Briar har Utrillo till farfarsfar och morfarsfarfar. Hingsten Hartung 501 var e Ilmerund som var Humboldt - Humboldt. Så om man låter goda individer förekomma flera gånger i stammen kan det ju bli väldigt lyckat! Fast jag kände också en shettis som var Diebitsch - Diebitsch - Diebitsch :crazy: Det tyckte jag var lite väl inavel...

Görel skrev:
knapplån

Briar har Utrillo till farfarsfar och morfarsfarfar. Hingsten Hartung 501 var e Ilmerund som var Humboldt - Humboldt. Så om man låter goda individer förekomma flera gånger i stammen kan det ju bli väldigt lyckat! Fast jag kände också en shettis som var Diebitsch - Diebitsch - Diebitsch :crazy: Det tyckte jag var lite väl inavel...

Jagvet :angel: :angel: har beviset här hemma :smirk: så nu planerar jag in OS för avkomman :rofl: :rofl: ;)

gylle skrev:
Jagvet :angel: :angel: har beviset här hemma :smirk: så nu planerar jag in OS för avkomman :rofl: :rofl: ;)

Det är bra med höga mål ;)

Då hoppas jag att konkurrenten blir mitt föl nästa år som inte är det minsta in- eller linjeavlat :D

Jag pratar inte om risker för individen. Jag pratar om populationen i stort...visst kan man få fram toppindivider, men på sikt överväger problemen.

Bubbla skrev:
Jag pratar inte om risker för individen. Jag pratar om populationen i stort...visst kan man få fram toppindivider, men på sikt överväger problemen.
Jag har ett engelskt ridponnysto som är in/linjeavlad
e SRS e SS
ue MS e SS
uue FS e SS
uuue SS
med så hög inavelsprocent skulle jag aldrig våga använda annat än totalt obesläktad hingst.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
847
Senast: Freazer
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
954
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 079
  • Artikel Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 734
Senast: Cina B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka