Är det här en fin form?

Sv: Är det här en fin form?

Om hästen jobbar rätt så känner man hur den välver ryggen på väg ner i formen och när den är i form så känner du hur ryggen arbetar.

Fast det är inte alltid så lätt att känna på en tjock ponny ;)
De brukar kunna rulta på både med och utan ryggverksamhet.

Jag tycker ponnyn ser trevlig ut. Det är inte väl inte så att de strävar att uppnå grand prix nivå direkt. I en LC dressyr räcker den där formen långt.

Men att ta hjälp av en instruktör är alltid bra oavsett vilken nivå man befinner sig på och man kan alltid bli ett snäpp bättre!
Lycka till!

Om hästen jobbar rätt så känner man hur den välver ryggen på väg ner i formen och när den är i form så känner du hur ryggen arbetar.

När hästen bär sig korrekt så ska inte ryggen arbeta alls. Den ska vara avslappnad.

Öh....ok...det har jag aldrig hört talas om faktiskt :confused:

Skulle vara intressant och få en mer ingående förklaring på hur det fungerar för fysiskt sett får jag inte ihop det riktigt.

Överlinjen ska inte vara ihopdragen eller spänd på det viset, men man vill ju att hästen ska bära ryttaren med hjälp av sina ryggmuskler och därmed avlasta ryggraden. Då är ju ryggfileerna i arbete.

Ja, som rubriken; Är det här en fin form, eller fuskar han? :)

2cdwjt5.jpg

2pqqn0p.jpg

opo9og.jpg

Finns mer bilder om ni vill ha det.

Jag VET att min sits är bajs, och JA jag ska börja rida för instruktör igen så att jag rättar till den. :rofl:

Om du hade blivit fotad "åt andra hållet" dvs när hästen gick i uppför hade det sett betydligt bättre ut! Jag tvivlar inte på din hästs ärlighet utan snarare på hur pålitliga bilderna är!

Haha jo, inte den bästa vinkeln direkt, men de var de bästa bilderna ändå x)

Jag tror Trani syftar på att det egentligen är magmusklerna som arbetar och genom att korta upp (på rätt sätt) underlinjen så bär hästen. Den får en välvning i överlinjen men inte pga hårt arbetande muskler i den samma.

Am I right?

jag vet inte riktigt vad jag ska tro om allt det här med ryggverksamhet osv, på ridskolan sa de att det skulle kännas som när hästen "sket" när den jobbade rätt, men änsålänge tror jag inte att jag någonsin varken sett eller känt själv när en häst höjer ryggen. jag tror mer på det som någon skrev häruppe, magmusklerna jobbar och ryggen ska vara lite avlastad. sen har jag alltid tänkt att om bakbenen bär de mesta av vikten borde väl framdelen se väldans lätt ut? även det ser man väldigt sällan, jag har bara sett det på andalusier och prehästar. (får säkert en skopa ovett av den meningen..!) tex i någon tidning var det ett repotage om en ridanläggning i portugal, där såg man hingstar som verkligen jobbade! tänk om man själv kunde få hästen att jobba så!

Jag har känt tydlig skillnad ett fåtal gånger, alltså när hästen burit upp framdelen tydligt mycket mer. Det märks!

Att den jobbar med ryggen (hänger ihop hela vägen stämmer bättre för att beskriva känslan) är mer någon helhet tycker jag.

Sen kan ju hästar sänka bakdelen oxå utan att arbeta. Min unghäst har lätt för att "sätta sig" när han blir rädd/spänd. Det är inte alls samma känsla även om man hamnar i uppförsbacke. Men då känner man att den avslappnade välvningen och aktiviteten inte finns där.

Man känner skillnad när hästen välver/höjer ryggen, alla gånger i mitt fall, det blir en ganska klar skillnad.
Det stämmer att framdelen ska vara lättare än bakdelen, de ska lägga tyngden på bakdelen men man kan inte dra alla hästar över en kam.
Alla hästar har olika förutsättningar för det fysiskt, man får gå efter just den specifika hästens exteriör.
Ta tex. en quarter, den har en markbunden gång och många gånger kan man tycka att den går på bogarna än lägger vikten i bak men pga. deras exteriör, och träning förstås, så jobbar den som den ska med bakdelen när den rids korrekt. Osv, osv.

PRE och Andalusier har välidigt goda förutsättninar att klara av de högre skolorna.

Jag tror Trani syftar på att det egentligen är magmusklerna som arbetar och genom att korta upp (på rätt sätt) underlinjen så bär hästen. Den får en välvning i överlinjen men inte pga hårt arbetande muskler i den samma.

Am I right?

Det kan vara så Trani menar men för att förstå det så är det ju bra om Trani skriver mer utförligare ;).

Slänger in en fråga då när vi pratar om detta ämne,

För att få hästen i form så ska man ju driva den bakifrån och in i handen. Hästen sänker huvudet nedåt/framåt, skjuter in bakbenen under sig och välver ryggen. Så länge inte hästen har någon större bakbensaktivitet utan mer bara trampat under sig så blir det ju ryggen som arbetar, man känner hur ryggmusklerna arbetar. När man sedan ber om mer bakbensaktivitet så kommer magmusklerna in i sammanhanget mera för hästen ska då också arbeta "uppåt", bära upp sig genom mer tramp?

Senast ändrad:

Jag tycker inte din häst fuskar lika mycket som många andra. :devil:
Men jag skulle vilja komma åt bakre delen av halsen bättre och överlag få "ärligare överlinje" få loss bogarna mer och sen successivt få hästen ta mer vikt bak. Är ju en helhet där det är många pusselbitar som ska sitta.
Men kämpa på och låt det ta lite tid för att inte forcera formen så blir det säkert bra till slut! :)

Väldigt söt häst! :love:

jag vet inte riktigt vad jag ska tro om allt det här med ryggverksamhet osv, på ridskolan sa de att det skulle kännas som när hästen "sket" när den jobbade rätt, men änsålänge tror jag inte att jag någonsin varken sett eller känt själv när en häst höjer ryggen.

Det ska INTE kännas som att hästen skiter, då är den spänd! Spänd rygg är inte bra. Spänd undertill (buken) är bra, spänd upptill = dåligt. Helt enkelt för att en häst måste ha lång överlinje för att kunna vinkla bäckenet annars dras det framåt (tippas framåt) av de spända musklerna.

Det optimala är om det känns som att hästen blir högre, hänger ihop (framdel/bakdel) och svingar ryggen mjukt upp och ner. Vet inte om alla håller med, men jag brukar ha som tumregel att om hästen känns minsta lilla stötig är den inte tillräckligt avslappnad i överlinjen, men är den "för" lugn i ryggen dvs att ryggen knappt rör sig så är den antingen också spänd/låst eller så har den för dålig form i övrigt för att börja svinga ryggen.

Hursomhelst - häst som känns som att den skiter = inte bra! :p
Man ser alldeles för många hästar som går med ryggen uppe men som gör det i spänning och ändå kommer gå och slita på sig, kanske t o m mer än om den hade hållt ryggen i neutralläge eller inte alls gått i form just pga spänningen som dessutom kan.

Senast ändrad:

När hästen bär sig korrekt så ska inte ryggen arbeta alls. Den ska vara avslappnad.

AHHAAA! :bow:Nu fattar jag äntligen varför en ryggfilé på hästen ska dallra bakom sadeln. Om ni hänger med på beskrivningen. Jag har alltid fått höra att det är ryggen som ska arbeta men efter att jag pluggat anatomi fick jag det inte att stämma med att muskeln på ryggen ska dallra lite avspänt när hästen bär sig korrekt. En muskel i arbete är som bekant spänd och hård.
Det är alltså magmusklerna som gör hästen rund och bär upp den...

Fin häst, men visst fuskar den.

Ta inte illa up nu, men jag tror att om du bara får upp din sits lite så tror jag hästen automatiskt kommer komma upp lite.
Nu går den lite 'framtungt'.
Lycka till :)

Håller med....

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
889
Senast: Piaff
·
Hundhälsa Hej! Som rubriken lyder så undrar jag vad ni har för foder till valp? Det finns ju mer val av foder än man kan räkna nästan! Min kom...
2
Svar
22
· Visningar
1 146
Senast: linnsan
·
Kropp & Själ Jag har troligen åkt på nån form av stressutslag. Det kliar så jag blir tokig, självklart mest nattetid också. Har kontaktat vården och...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 511
Senast: et_flickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar