Är det här en fin form?

D

diskho

Ja, som rubriken; Är det här en fin form, eller fuskar han? :)

2cdwjt5.jpg

2pqqn0p.jpg

opo9og.jpg

Finns mer bilder om ni vill ha det.

Jag VET att min sits är bajs, och JA jag ska börja rida för instruktör igen så att jag rättar till den. :rofl:

Sv: Är det här en fin form?

Det ser ut som du har en storfuskare :D

Du har verkligen en fin häst, om än lite tjock o go :laugh: Han är trevligt byggd med former på rätt ställe och trevliga linjer (Mitt tycke)

Detta medför att det för ögat kan se jättefint ut vlket det också gör.

Dock anstränger han sig inte nämnvärt och ser inte ut att ha några större planer på att göra det heller, din Obalans ( Vikten i bröstkorgen) stör honom inte ens, han trallar på i sin bekväma form ändå.

Det är nog mest du, vilket du vet :) som ska jobba med din sits, han kommer att följa dig in i ännu bättre rörelser när du får rätt på dig själv.

Som sagt..jättefin häst!!

Haha, joo, tänkte väl att det var något sånt xD Han tycker det är väldigt tråkligt med allt som har med dressyr att göra, så han blir gärna väääldigt långsam. Och då när jag försöker få honom att bjuda fram lite mer så blir det endera:
1. Det bli som på bilden, han kröker på nacken
2. Det blir en obalanserad snabb trav

Så jag vet inte riktigt hur jag ska träna på det xD Det är väl bara att fortsätta med att försöka få honom att bjuda framåt antar jag :p För när det kommer till hoppning, lekar eller andra roliga saker så orkar han plötsligt hur mycket som helst! :rofl: Men som sagt, ska ju skaffa tränare nu igen iaf :)

Nyckeln heter övergångar och sidvärtsrörelser.
Om du bara smackar och trycker på med hälarna för att få honom att bjuda framåt är det väl rätt självklart att han bara springer på och glömmer bakbenen därhemma på stallbacken. Men om du tränar på att växla tempon ofta och däremellan träna lite skänkelvikningar, öppnor och fram- och bakdelsvändningar, lovar jag att han sätter under sig bättre. Tänk på att inte dra ihop honom bara utan låt honom komma fram till handen.

Driv med din sits, sitt djupt i sadeln och försök hitta din tyngdpunkt mitt över hästen. Driv med dina knän och lår och inte med hälarna så ska du se att han inte bara pinnar på. Gör han det så kan du trampa ner hälarna lite så han saktar av på steget.

han går och ljuger :angel: han går rätt mycket under hand. utöver det som Noffepoffe skrivit så många halvhalter, halvhalten är nycklen till det mesta ;)

Fin häst, men visst fuskar den.

Ta inte illa up nu, men jag tror att om du bara får upp din sits lite så tror jag hästen automatiskt kommer komma upp lite.
Nu går den lite 'framtungt'.
Lycka till :)

Han fuskar o det är ju fotat i lite nerförsbacke + att hela ni ser lite framtunga ut. Jobba med att räta upp dig lite mer o få han att sätta under sig.

han ser ju endå avslappnad ut, men skulle inte säga att han går iform, ser int ut att få upp ryggen. Men att de är avslapnade och ser harmoniska ut är ju åt rätt håll iaf :) får nog kräva lite mer av h*n :)

Fusk eller inte fusk... Jag tycker att allt beror på vilken nivå man är på. Man kan ju inte dömma om det är fusk eller inte utifrån nåt universellt mått. Hästen ser avslappnad ut och har inte sänkt ryggen nämnvärt och det verkar som att huvudet är bakom lod pga att den försöker hålla balansen i nerförsbacken. Ett tips är att inte ta bilder på formen i nerförsbackar, då har hästen fullt upp med annat.

Jag anser att formen inte är fusk, den är en början. Mycket hellre en början som ser ut sådär än en början där man knögglar ihop hästen i handen.

Åh, okej :) Varken han eller jag är sådär supertränade just nu, så han kankse inte riktigt orkar än? Så svårt med såna ponnys som han, endera orkar han inte "superformen" eller så driver han med mig ju xD

Åh, så det ser inte ihopknögglat ut iaf? :D Tycker inte om såna ryttare som gör så, och jag hoppas liksom att jag inte är en av dem xD

Kan ju lägga ut några bilder som inte är i nedförsbacken :p

Här böjer han ju inte direkt på nacken (inte det som är meningen, I know), men han går väl ganska bra ändå? Avslappnat iaf x)
28j9ld2.jpg

e6cevs.jpg

Och här en en bild "i vila" xD

wcd1zs.jpg

Jag tycker att det är en mycket bra början! Hästen har en avslappnad överlinje och söker sig fint till bettet och framåt-neråt. Nu är det dags att börja aktivera bakbenen så att hästen sätter sig mer på rumpan, arbetar med bukmuskulaturen och kommer upp framtill! För att komma dit så säger jag bara: Skolor, skolor och åter skolor.

Håller med Trani och lägger till att din sits gör nog minst halva jobbet för dig om du rättar till den.

Jag har fått massa aha-upplevelser de 2 lektionerna för min nya tränare. Jag kan ändra lite på min sits och vips, gör hästen en övergång, sätter sig mer, eller kommer upp med bogarna. Små s,å grejer som gör enorm skillnad! Jag har precis som du väldigt lätt att falla fram med överlivet och då stupar ju såklart hela ekipaget. Inte alls nyttigt för den stackars hästen.

Jag tycker det kunde var mkt värre! Ser avslappnat och harmoniskt ut. Det som skulle kunna hjälpa dig är att tänka långa ben, och räta upp överlivet. När du rider lätt ska du hela tiden tänka att höftera och bäckenet liksom ska in mer under bröstkorg och axlar, som ska uppåt-bakåt en aning. Tänk dressyren på tv;)

Men hästen vill fram och ned till bettet, den travar i helt ok balans. Det är ju en jättebra start, men nu är det dags att försöka få igång bakdelen in under hästen mer så att den börjar använda sina muskler istället för att vila dem. Men bra start:) Även om den går lite tungt fram, men de gör de ofta från början. Fuska skulle jag inte kalla det, den gör så mkt som du kräver av den, snäll och fin ser den ut!

Ja, oavsett om formen är bra eller inte måste jag få mer fart i honom! Det är väl delvis därför jag är så framåtlutad (driver mycket) x) Men det rättar nog till sig när han, och jag, får lite mer kondition :)

Sen så, min sits vet jag tusen saker jag behöver ändra på! Vinkla fötterna mer rakt fram, höja händerna, höja blicken, räta upp mig, slappna av i benen osv. Det som är bra ä väl att jag är mjuk i händerna (måste säga något bra annars säckar jag ihop helt av dåligt självförtroende xD).
Men det gäller ju att komma på sakerna när man sitter på hästen, och inte efteråt :p Måste träna!

*kl*

Hur ser ni att hästen fuskar?
Jag tycker den kliver in fint med bakbenen och har en ganska bra hållning på sitt huvud, visst går den lite bakom lod men bara för att den gör det så är det ju inte säkert att den fuskar.

Ni får jättegärna förklara......

Till TS: Känner du att hästen höjer upp ryggen när den kommer ner i denna form? Känner du att hästen jobbar med ryggen?

Stundivis gör jag det, känner att han jobbar med ryggen :)

är ju svårt att avgöra på ett par bilder oxå, tkr den ser avslappnad ut och ser ut att den är på väg, men på´bilderna från sidan skulle jag villja ha upp ryggen mer, men kan ju bara vara ett ögonblicks fel, tkr det ser ut som att du börjar i rätt ände iaf, du låter ju hästen försöka hitta sin form och du förösker inte dra ihop den :)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
889
Senast: Piaff
·
Hundhälsa Hej! Som rubriken lyder så undrar jag vad ni har för foder till valp? Det finns ju mer val av foder än man kan räkna nästan! Min kom...
2
Svar
22
· Visningar
1 146
Senast: linnsan
·
Kropp & Själ Jag har troligen åkt på nån form av stressutslag. Det kliar så jag blir tokig, självklart mest nattetid också. Har kontaktat vården och...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 511
Senast: et_flickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4