Är det här blistring?

Constance

Trådstartare
Kan det här vara vad man kallar för blistring?
Jag har smörjt in pålle med en ny massageolja med örter, jag har varken sett eller känt något underligt förrän igår..
Hästen har väldigt ont. på en del ställen mer än andra. Vänster armbåge är det värst, där är det rosalila och svullet och otroligt ömt :( På bilderna är det insmörjt med Helosansalva.

Höger armbåge

Höger bakknä

Vänster armbåge

Vänster bakknä

Sv: Är det här blistring?

Svårt att säga bara efter bilderna. Men massageoljan kan mycket väl haft en "blistereffekt". Just de om råden som de sitter på har ju ofta lite tunnare päls och hud.

Jo, jag har förstått att det är tunnare, mer känslig hud som sitter på just de här områdena. Jag har även använt samma massageolja på rygg, länd, manke, hals, bog m.m. och där har jag inte märkt något. Eller jo, lite "krustor" (som pälsen sitter fast i).

Säkert en effekt av oljan, använd den inte flera dar i rad ve mitt tips! Det är inte farligt om det blistrar lite, uppenbarligen var det ju nåt knas eftersopm du använde oljan och om det blistrar har den gjort nytta iaf!

Men det här med att det blistrar... du skriver att den gjort nytta.. vad för nytta?

Det här är alltså helt nytt för mig. och jag hittar inget intressant på nätet.. det står mest att de har blistrat eller ska blistra med diverse medel o lindor..

Vissa preparat kan blistra hästen om du ex spolar av den med vatten eller tvättar hästen dagen efter att du masserat in preparatet, dvs du får en mkt större reaktion ihop med vatten. ser att din häst har snö i hagen, kanske räcker med att den har rullat sig och blivit blöt av snön?

Har gjort nytta för att den orsakat en akut, vätskande dermatit som med stor sannolikhet kommer att bli sekundärinfekterad och kräva behandling?

Jovisst. För att värmen som inflammationen orsakar kommer att läka ut skadan på amrbågsspetsen?

Du har klatta till dar, men det se utt som ligg sår! Har du för lita bedd i boxen?
Az

ja det är blisterskador! har det blivit skorpor på ryggen så har det även blistrat där!!! sluta använda linimentet.

dom flesta liniment är alltför starka. jag använder endast arnika tinktur (ej gel!), är enda linimentet man kan täcka över utan att det blistrar.

Till alla
Blä, vad jag mår dåligt. Vad har jag gjort med min stackars häst :cry: jag ville ju bara hjälpa min älskling!!

Jag behöver väl inte påpeka att jag inte använder det längre :cool: :(

Men hur gör jag nu? Ska jag ringa vetrinären? Kan jag underlätta genom att smörja in något? Jag har smörjt in med Helosan och tycker iaf att tant inte har lika ont längre.

Är det vanligt med blistring? Ska jag kontakta företaget och berätta? Eller är det min tant som är överkänslig?

Centaur
Hon har inte fått något över ryggen, bogen, och länden ännu, men det kanske dyker upp efteråt? Jag kände någon lite krusta fram på bröstet. Men annars inget mer än de jag har visat på bilderna...
Arnika Tinktur ska inhandlas.

arizona, nej det är inte liggsår då hästen går på lösdrift. De här "skadorna" har uppkommit efter att jag har smörjt in med en av två massageoljor. Och det är efter den ena som reaktionerna har uppkommit. Den andra har jag smörjt med i över en månad utan någon som helst reaktion. Men det här uppkom 2-3 dagar efter att jag börjat smörja.

Min häst har otroligt känslig hud, vågar inte smeta på något liniment över huvud taget på honom då han på en gång blir "sönderfrätt" eller får någon slags allergisk reaktion.

Din häst kanske är extra känslig eller så är det starkt liniment.

Har jag misset nåt??? varför har du smörje in armbåger över huvudsatget??
Jag fråga om hästens ligglätts!!!! är det för hårt??
Lösdrft har inte med saken att göra.
Tvätta rent och låt det vara, ring din vetrinär!
Az

Till alla
Blä, vad jag mår dåligt. Vad har jag gjort med min stackars häst :cry: jag ville ju bara hjälpa min älskling!!

Jag behöver väl inte påpeka att jag inte använder det längre :cool: :(

Men hur gör jag nu? Ska jag ringa vetrinären? Kan jag underlätta genom att smörja in något? Jag har smörjt in med Helosan och tycker iaf att tant inte har lika ont längre.

Är det vanligt med blistring? Ska jag kontakta företaget och berätta? Eller är det min tant som är överkänslig?

Centaur
Hon har inte fått något över ryggen, bogen, och länden ännu, men det kanske dyker upp efteråt? Jag kände någon lite krusta fram på bröstet. Men annars inget mer än de jag har visat på bilderna...
Arnika Tinktur ska inhandlas.

arizona, nej det är inte liggsår då hästen går på lösdrift. De här "skadorna" har uppkommit efter att jag har smörjt in med en av två massageoljor. Och det är efter den ena som reaktionerna har uppkommit. Den andra har jag smörjt med i över en månad utan någon som helst reaktion. Men det här uppkom 2-3 dagar efter att jag börjat smörja.

Vad är det du har smöjt med för det första? Som har orsakat problemet? Sen om du har andra hästar, har dom reagerat likadant?
Blistring kan hästarna lätt få, speciellt på dessa ställen där huden är tunn. Det kan vara därför du inte har fått samma effekt på ryggen osv.

Lycka till! Håller tummarna!

Jag glomda att fråga vad det är för en häst??
Az

Är lite blåst med det här om massageoljor och liniment, men vad är blistringar?

Håll rent bara. Det torkar upp och blir sårskorpor så småningom. Undvik helosan eftersom det innehåller vatten och förvärrar det hela. Bättre att använda idomin på blisterskorpor!:idea:

feel Okej. Kan du inte använda något liniment alls? Jag har som sagt var aldrig sett något liknande alls på mina hästar.. och jag har använt en del olika "linimenttyper" på henne tidigare.

arizona Jag missförstod dig, sorry :( Jag har smörjt in området runt armbågar och sadelläget då hästen har varit spänd på inrådan av ET. Liggplatsen i lösdriften är väl halmad (ca 50 cm, läggs in nytt minst en gång/vecka) så jag tror inte det är för hårt.

Blindo_armageddon Jag har smörjt med Slappolja och den innehåller Blomknoppar från Johannesört och Rosen Geranium. Den andra som har fungerat bra är Tallibanolja och den innehåller Tall, Vallört, Arnika, Johannesört och Pepparmynta. Både kommer från www.alyose.se.

Jag har inte smörjt någon annan häst med det, bara med den andra oljan. Jag har förstått att det är mycket tunnare och känsligare hud på de häst ställena :(

Lycka till! Håller tummarna!
Tack :bow:

Senast ändrad:

arizona Det är ett arabiskt fullblod.

giada Så jag behöver inte göra något? Underlättar det för hästen om jag smörjer med Idomin?

Idag såg det för övrigt ut såhär

Höger fram

Höger bak

Vänster fram

Vänster bak

och bogen, på höger sida

Områdena som har blivit hårlösa är mycket större nu. och det är en hel del krustor kvar. så frågan är hur stor det blir..?

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 609
Senast: bellala
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
23 000
Senast: LenaH
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter att ha varit extremt stilla under ett par månader, och med tanke på att jag kommer att köra en motionsplan under våren, så var jag...
Svar
0
· Visningar
744
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 784
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar