Är det här blistring?

Sv: Är det här blistring?

Håll bara rent. När det slutar sava (vara) så blir det blisterskorpor och först då, när det är "torrt", smörjer du med salva som i n t e innehåller vatten, t ex idomin! Du bör naturligtvis även undvika att hästen blir blöt, spola med vatten, lera etc. :)

Jag tycker du ska kontakta den som du köpt produkten av.
Får hästen en sån kraftig reaktion så bör varningstext finnas på produkten åtminstone.
Sen om jag tolkade rätt så är hästen en arab,det är ganska känt att de är känsliga i huden och det borde ET varnat dig för.
Själv tror jag inte på liniment och ska man absolut använda nåt sånt använd bara produkter du skulle klara av att använda själv.

Sen vet jag inte hur kallt du har just nu ute,men att smörja in klet på hästar som går ute kan ge köldskador också .Borde din ET också varnat för.
Liniment verkar så ytligt,har hästen spännigar och smärta är klet en piss i havet enligt min mening.
När jag själv går och får massage så vill jag absolut inte ha liniment på efteråt,jag tycker det sticker och myrkryper vidrigt i huden,och hästar upplever nog samma sak ibland.
Lycka till med din häst.

feel Okej. Kan du inte använda något liniment alls? Jag har som sagt var aldrig sett något liknande alls på mina hästar.. och jag har använt en del olika "linimenttyper" på henne tidigare.

arizona Jag missförstod dig, sorry :( Jag har smörjt in området runt armbågar och sadelläget då hästen har varit spänd på inrådan av ET. Liggplatsen i lösdriften är väl halmad (ca 50 cm, läggs in nytt minst en gång/vecka) så jag tror inte det är för hårt.

Blindo_armageddon Jag har smörjt med Slappolja och den innehåller Blomknoppar från Johannesört och Rosen Geranium. Den andra som har fungerat bra är Tallibanolja och den innehåller Tall, Vallört, Arnika, Johannesört och Pepparmynta. Både kommer från www.alyose.se.

Jag har inte smörjt någon annan häst med det, bara med den andra oljan. Jag har förstått att det är mycket tunnare och känsligare hud på de häst ställena :(

Tack :bow:

Okej, jag förstår.
Pappa var till Aloyse efter en skada med sin ena travare för han fick inte ordning på skadan och kunde inte riktigt komma fram till var det var men det hjälpte mannen på Aloyse honom med.
Och då rekomenderade han att smörja med Taliban olja när han skulle sättas tillbaka i träning för att han inte skulle stelna till och hålla blodcirkulationen igång osv. Och pappa smörjde och det uppstod blistring och han kunde inte begripa det, så han pratade med en bekant som använder det mesta av Aloyse produkter och han sa att det kunde vara något i oljan som Rolle reagerade på.
Så pappa smorde blistringen med idominsalva (när skorpan hade uppstått) och gjorde försiktigt rent det efter en dag i hagen (innan insmorning, dock får man vara försiktig så man inte "tvättar bort" skorpan när man väl fått en). Men du kan försiktig skölja ur och torka medans det vara om möjligt... Sen när det hade lekt så testade han Slappolja istället och Rolle fick ingen som helst reaktion på denna.

Så det kan vara möjligt att din häst är känslig emot johannesört eller rosen geranium, precis som Rolle var mot talibanoljan. Nu vet pappa att det var pepparmyntan som Rolle reagera på då han förra året kom i kontakt med det igen och fick reaktion igen dock inte på samma sett men.... tydligt att han inte riktigt tål det...

Du känner ingen som använder slappolja som du kan fråga om dom har fått samma reaktion?

Som sagt var jag är ingen expert vet bara genom erfarenhet av det som hände med Rolle;). Sen är man ju inte överläkara heller:rofl:... Men om jag får gissa så är hon nog överkänslig, hästar är ju som vi olika:D. Sen är ju araber lite mera känsliga överlag, missuppfatta mig rätt.... Älskar araber, hade en hingst förut som var helt underbar med han var känslig mot en av mina läderbalsam så han fick klåda när sadel och dylikt åkte på. Så den fick åka i sopan *l*.....

Åter igen lycka till:banana:!!!

Senast ändrad av en moderator:

Blev nyfiken på hemsidan till dessa produkter....lustiga namn !!!
Det stod så här om den där "slappoljan" :
Slappoljan är en massageolja gjord på blomknopparna från johannesört och eterolja
rosengeranium.
Johannesörten innehåller det röda färgämnet hypericin som är lugnande samt ökar
genomblödningen.
Rosengeranium eller hälsoblomman har många effekter, bl.a. smärtstillande.
Den perifera genomblödningen kan ibland bli så kraftig att huden blir inflammerad
med värme, ömhet och små sår. Håll upp med behandlingen så läker reaktionen på
ett par dagar.
Täck inte hästen om du masserat ryggen med slappolja.

Så en viss "varningstext" stod det....så det var väl detta ni råkade ut för...
Hoppas det går bra för er.

Hej
Jag har använt både slappolja och tallibanolja utan att märkt någon som helst blistrande effekt däremot tycker jag oljorna fungerar toppen.
Ring Alyose i stället och fråga
MVH
Cetzy

idomin eller locobase repair (särskilt den sista!) är bra på såna sår. man lär sig så länge man lever, så ha inte dåligt samvete....:)

okej, och vart kan jag köpa locobase repair? Kan jag smörja på det redan nu? För jag tycker hästen inte är lika öm när jag har smörjt på med Helosan. Jag antar att det "kyler" lite snällt sådär..

Till alla:
Jag hade ET ute som sa att jag skulle massera min häst över hela kroppen och då kunde använda Arnica eller liknande "varm" massageolja, inte något kallt liniment. Jag visade henne min flaska med Tallibanolja och hon tyckte jag kunde använda den. När flaskan började ta slut skulle jag beställa mer från Alyose. Och hade då hört av en kompis att de hade fått Slappolja rekommenderat av sin ET. Så då beställer jag en flaska sånt. Och jag tycker den fungerade bra de första dagarna, musklerna blev varma och mjuka. Men sen :crazy: Och kompisen ET använder Slappolja på sina hästar innan uppvärmning, under täcke då. Så jag antog att det var bra... :(

Tack för att ni är så snälla och hjälper mig :bow: :love:

Detär igen fara, mitt svenska är inte de bäste.
Det se inte utt att vara non oppet sår, mest hår losning.
Jag hade nåt annat i tänken.
Allifall ring din vetrinär.
Az

En till liten fundering;

Vad är det för skillnad mellan Arnica och Arnica gel?

Fakta Arnica:
Produktbeskrivning:
Ren Arnikatinktur från arnikablommor.
Användningsområde
Skötsel av tävlingshästens ben och muskler.
Information
• Äkta arnikatinktur av högsta kvalitè.
Bruksanvisning
Som våtvarmt omslag: Doppa bomull i en blandning
bestående av en del Arnika och två delar vatten. Lägg
om och bandagera.
Som liniment: Massera in Arnika noggrant på det
aktuella stället. Bandagera om så är möjligt.

Fakta Arnica gel:
Produktbeskrivning
Ren Arnikatinktur i gelform från arnikablommor.
Användningsområde
För massage av hästens stora muskelgrupper.
Information
• Ett utmärkt massageliniment för hästens muskler.
• Lätt och smidig att massera in.
Bruksanvisning: Massera in Arnika Gel noggrannt på
det aktuella stället. För senor, leder och ligament
rekommenderas våtvarmt omslag med Eclipse ARNIKA.
Innehåll: Arnikaextrakt, Isopropanol, Gelbas.

Och vad är skillnaden mellan de Arnica"linimenten" och andra liniment, ex Liniment Blue?

Fakta Liniment Blue
Produktbeskrivning: Massageliniment i gelform för häst.
Verkar först kylande, därefter värmande.
Användningsområde
Vid massage av muskler, senor och leder.
Information
• Perfekt konsistens - lätt att använda.
• Utmärkt som förberedelse inför träning och tävling.
• Kan användas med eller utan bandage.
• Innehåller naturliga råvaror.

Hej, du kan absolut få en blistiringseffekt av taliban (lite starkare)- o slappolja och man måste se upp med det.
Jag använde det på travarnas ryggar (öma muskelpunkter, nacke-rygg) max nåt tillfälle i veckan (om ens det). Med endast ett par droppar! i handen för att massera musklerna (det jag använde det till) och det ger en värmande effekt som håller i flera dagar om man var dag masserar lite lätt.

Det hjälpte till en viss grad (eftersom hästarna inte fick vila de muskler som var ansträngda), som med andra liniment, så en "vanligt" ridhäst skulle säkert bli bra med några droppar ibland och regelbunden massage och vila.

DET är ett STARKT ämne (effektivt, smidigt), därför har du råkat blistra din häst eftersom du har använt produkten fel. Men ha inte dåligt samvete för det, alla kan vi definitivt göra fel för att sen rätta till dem. Tur att hästar förlåter en människa så bra ibland ;)
Hästen kommer att läka ihop och nästa gång du använder (om du nu törs det ;) slappolja så ta bara några droppar och massera över en STOR yta och låt det sen vara. Det är en massageolja.
Får asolut inte linda något över, då blistrar man hästen igen om man har otur!

Tvätta bara rent såren på din häst som vilket så som helst så blir det snart bra. Lycka till :-)

Ja, du har blistrat hasten.
Det ar ganska vanligt att upprepad behandling med liniment kan skada kanslig hud.
Sjalv ar jag forsiktig med att anvanda starka liniment ofta och sarskilt pa hastar som ar tunnhudade/kansliga.
Jag har aldrig sett haravfall som de pa bilderna men det ar inte ovanligt at tdet bildas sma skorpor. Anvand inte mer av linimentet och lat huden vila. Jag tycker inte du ska lagga nagot alls pa svullnaden utan lata det laka i sin egen takt. Far man skorpor kan man forsoka ta bort dem med baypowder (det mildaste) eller vaselin (tycker jag dock du bor ha hasten stallad pga risken for smuts som fastnar och sedan infekterar eventuella sar.

Anledningen till blistring ar att man irriterar huden och pa sa satt orsakar en storre genomblodning i omradet. Den okade blodtillforseln hjalper da till att laka eventuella skador i ligament och mjukdelar under den blistrade huden. Hasten kommer bli hudom (i storre grad pa ett kraftigare blister saklart) och man maste ta hansyn till det tills dess huden ar lakt.
Hastar kan vara allergiska precis som manniskor. Mitt exempel ar cedar oil. Ett mkt starkt blister som enbart ska hanteras av nagon med mycket erfarenhet. De allra flesta fall far en mkt stark reaktion med stor svullnad och mycket skorpor. I vissa fall kan man tom fa en sprickning i huden (har dock aldrig rakat ut for det sjalv.) Min sambo (som ar en mkt van tranare och innan dess jobbat lange inom branschen) lade en relativt mild dos pa en av tva ars hingstarna. Pa kvallen hade han ett litet sar pa en framknat och var hastskotare satte honom pa kall vatten slangarna vilket resulterade i att blistret rann nerfor hela benet.
Nar vi kom hem hade hasten tappat all hude fran kna - ner till kronranden och fran hasen - anda ner till hasen.
Jag trodde saklart hasten var forstord for alltid men det tog ett litet tag (och massor av sarvard saklart) och sedan vaxte huden ut igen.

Man lär så länge man lever, eller hur? :) Aj aj aj... stel pålle i några dagar eller?

Allmän fråga: Hur är det med doping på alla de här för mig "udda" produkterna? Jag måste alltid ha stenkoll på dopingrisken.... (Menar inte ex arnika nu....)

Till alla
Blä, vad jag mår dåligt. Vad har jag gjort med min stackars häst :cry: jag ville ju bara hjälpa min älskling!!

Jag behöver väl inte påpeka att jag inte använder det längre :cool: :(

Men hur gör jag nu? Ska jag ringa vetrinären? Kan jag underlätta genom att smörja in något? Jag har smörjt in med Helosan och tycker iaf att tant inte har lika ont längre.

Är det vanligt med blistring? Ska jag kontakta företaget och berätta? Eller är det min tant som är överkänslig?

Centaur
Hon har inte fått något över ryggen, bogen, och länden ännu, men det kanske dyker upp efteråt? Jag kände någon lite krusta fram på bröstet. Men annars inget mer än de jag har visat på bilderna...
Arnika Tinktur ska inhandlas.

arizona, nej det är inte liggsår då hästen går på lösdrift. De här "skadorna" har uppkommit efter att jag har smörjt in med en av två massageoljor. Och det är efter den ena som reaktionerna har uppkommit. Den andra har jag smörjt med i över en månad utan någon som helst reaktion. Men det här uppkom 2-3 dagar efter att jag börjat smörja.

Nej! Må inte dåligt! Tror att det ser värre ut på bilderna iom att du har helosan på... håll det torrt, du! Din häst lär inte få några men alls!!! Klart det är läskigt när det tar och man inte hade väntat sig det! MEN det är inte farligt!!

Nej! Må inte dåligt! Tror att det ser värre ut på bilderna iom att du har helosan på... håll det torrt, du! Din häst lär inte få några men alls!!! Klart det är läskigt när det tar och man inte hade väntat sig det! MEN det är inte farligt!!

Tack för dina rara ord :bow:

Jag fortsätter i den här tråden och visar upp lite bilder på hur det såg ut i torsdags förra veckan

H.f.

H.b.

V.f. (benet är upplyft)

V.b.

Hej
Jag har använt både slappolja och tallibanolja utan att märkt någon som helst blistrande effekt däremot tycker jag oljorna fungerar toppen.
Ring Alyose i stället och fråga
MVH
Cetzy

samma här! har använt många produkter från dem och aldrig avrit med om detta...

Härligt att höra :)

cämela: Jag har använt tallibanoljan i snart tre år utan att det har blivit såhär.. men min tant tål väl inte Slappoljan...

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 609
Senast: bellala
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
23 000
Senast: LenaH
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter att ha varit extremt stilla under ett par månader, och med tanke på att jag kommer att köra en motionsplan under våren, så var jag...
Svar
0
· Visningar
744
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 784
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar