Är det farligt med för mycket gran ?

A

Annikas Tova

Mina hästar (dräktigt kallblodssto 8 år, B-ponnysto 5 år) fick varsin julgran efter jul, mums !! De åt upp alla barr och delar av grenarna över en natt. (de går på lösdrift) Efter några dagar fick de mera gran, och de mumsade i sig dem också ! Jag tycker att det är jättebra sysselsättning, bra fibertillskott, och kanske några nyttiga ämnen också? Nu undrar jag om det kan vara farligt på nåt vis om de får för mycket ? De äter gärna upp hagstolparna och då ser jag hellre att de äter "träd".
Vi har analyserat hösilage och uträknad foderstat med allt vad det innebär så jag tror inte att det handlar om nån brist. Det verkar som de gnager när de är "göralös".
Sista veckan har jag börjat strö lite grovsalt på kraftfodret för jag tyckte de drack så lite, kallblodet får max en msk, ponnyn max en tsk. Kan det vara för mycket ? De har varsin saltsten också.
Tacksam för åsikter och råd !

Sv: Är det farligt med för mycket gran?

Jag brukar också lägga in gran i hagen vintertid, särkilt om det är en mindre hage utan annat att tugga på... :) Dock har jag för mig att jag läste någon stans att känsliga hästar kan få kolik av för mycket gran (vet inte hur mycket och har aldrig hört talas om något fall "in real life"), så man ska nog vara på sin vakt iaf...

1 tsk resp msk salt är inte särskilt mycket för en häst, och så länge de har fri tillgång till vatten gör det inte så mycket om de skulle få för mycket. (Dock är det bäst att använda sig av salt utan tillsatt jod och andra mineraler.) En häst som väger 500 kg har ett underhållsbehov av ca 25 g salt/dag, och hårt arbetande (distanshästar/travare etc) kan förlora över 100 g salt på en dag... Mer info finns bla på http://www.agria.se/agria/index.nsf...url=http://www.agria.se/Agria/text.nsf/id/395,på kraffts hemsida (blandat med lite reklam... ;)) eller om man söker på häst saltbehov på google... :)

Lycka till :-)

Sv: Är det farligt med för mycket gran ?

Sista veckan har jag börjat strö lite grovsalt på kraftfodret för jag tyckte de drack så lite...

En anledning att hästar undviker att dricka vintertid kan vara att vattnet är iskallt. När vi skaffade uppvärmd vattentunna så drack hästarna genast mer än innan.

Jag har hört för länge sen att man inte ska ge dräktiga ston gran.
Vet inte vart ifrån men jag skulle vara försiktig med mängderna till ett dräktigt sto.

man ska vara försiktig med att ge hästarna kungsgran och andra förädlade granar. De kan eventuellt vara giftiga för hästar. Även jag har hört/läst om att inte ge gran till dräktiga ston.

Vanlig gran som kommer direkt från skogen är inte farlig för hästarna i lagom mängd iallafall. Men man ska inte ge ge dem varken gran eller ris som är f d inköpta julgranar. Många av dessa är besprutade för hålla ända fram till jul, de fälls ofta i slutet på sommaren och många kommer inte ens från Sverige.
Granskott och kådan kam även människor äta problem men trät innehåller en del terpentin vilket inte är bra i större mängder.

kl
Hög en blågran hos grannen strax innan jul och har ett dräktigt sto som har tråkigt i hagen kan jag kasta in denna gran tro?

jag har också hört att man inte ska ge gran till dräktiga ston... nån syra i som inte alls är bra om dom är dräktiga....

Vanlig gran som kommer direkt från skogen är inte farlig för hästarna i lagom mängd iallafall. Men man ska inte ge ge dem varken gran eller ris som är f d inköpta julgranar. Många av dessa är besprutade för hålla ända fram till jul, de fälls ofta i slutet på sommaren och många kommer inte ens från Sverige.
Granskott och kådan kam även människor äta problem men trät innehåller en del terpentin vilket inte är bra i större mängder.

Det beror på vem man köper granarna av... (om de är sprutade eller inte, menar jag...) :angel:

Min dräktiga sto får julgranar...

Hon har fått det tidigare också 2 föl sedan tidigare.

Jag ger bara "vanlig"gran (inga ädelgranar), min pappa brukar odla julgranen en vecka extra, hästaran bara älskar när den blir utkastad i hagen med massa gröna skott.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka