A
Annikas Tova
Mina hästar (dräktigt kallblodssto 8 år, B-ponnysto 5 år) fick varsin julgran efter jul, mums !! De åt upp alla barr och delar av grenarna över en natt. (de går på lösdrift) Efter några dagar fick de mera gran, och de mumsade i sig dem också ! Jag tycker att det är jättebra sysselsättning, bra fibertillskott, och kanske några nyttiga ämnen också? Nu undrar jag om det kan vara farligt på nåt vis om de får för mycket ? De äter gärna upp hagstolparna och då ser jag hellre att de äter "träd".
Vi har analyserat hösilage och uträknad foderstat med allt vad det innebär så jag tror inte att det handlar om nån brist. Det verkar som de gnager när de är "göralös".
Sista veckan har jag börjat strö lite grovsalt på kraftfodret för jag tyckte de drack så lite, kallblodet får max en msk, ponnyn max en tsk. Kan det vara för mycket ? De har varsin saltsten också.
Tacksam för åsikter och råd !
Vi har analyserat hösilage och uträknad foderstat med allt vad det innebär så jag tror inte att det handlar om nån brist. Det verkar som de gnager när de är "göralös".
Sista veckan har jag börjat strö lite grovsalt på kraftfodret för jag tyckte de drack så lite, kallblodet får max en msk, ponnyn max en tsk. Kan det vara för mycket ? De har varsin saltsten också.
Tacksam för åsikter och råd !