Är det elakt?????

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Icebabe_1
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 132
I

Icebabe_1

våran katt som vi räddade livet på från avlivning för några månader tilbax skall nu avlivas endå,jag har frågat hennes förra ägare om vad dom tyckte och jag har frågat folk om dom vet nån som vill ha henne,men alla ger samma respons,hon mår bäst av att somna in.

jag har skrivit om henne förr,katten som tuggade på allt,som svältade sig nestan så hon dog,som kissade osv inne,
hon slutade ju med det,gick upp i vikt och såg ut till å må riktigt bra,
men för några veckor sedan började hon igjen,hon har tuggat igjennom sladdar,hon har fått en rejäl sjokkstöt av en sladd,men hon fortsätter endå att tugga,hon gav sig på och förstörda våran helt nya skinn soffa,och hon har förstört för ett antall tusen i lägenheten nu,hon har även blivit så rädd av sig att vi bara skakar på huvudet,
så fort vi kommer in dörren så fräser hon,visar ragg och pyser in i det mörkaste trångaste utrymmet det är.

men det värsta är att hon har gjort min bamse stora han katt till ett närv vrak,han väger normalt 9 kg och det säger lite om hans storlek,han är grov och har varit den mest stabila katt jag har sett i mitt liv,och hon har spöat skiten av han,så han är så rädd henne att han knappt törrs gå in i rummet hon är i.

nu är frågan,är jag elak som avlivar henne?
men den egentliga frågan....
hur elak är jag om jag bara lämnar henne hos veterinären och åker igjen?jag orkar inte vara med när hon somnar,jag frågade killen i familjen hon väkste upp i,om han kunde va med henne sista tiden der,men han vill inteh eller....
men jag vill inte ha på samvetet att hon somnar in med främmande folk,har någon nått tips om hur man skall takla dette?

Sv: Är det elakt?????

Känner du att det är jättejobbigt är det bättre du lämnar henne. Att du är spänd oroar henne då, bättre att vara bland lugn och snäll personal. Tråkigt at det inte funkade för henne, men alla katter går ju inte att anpassa.

Håller med Sassy,dessutom brukar de som avlivar katten vara lugna och veta hur de skall göra.Kommer antagligen att göra likadant när det blir dags för mina att somna in,hade aldrig klarat av att vara med som det känns nu,och hade säkert bara stressat upp dem i onödan.

Nej,är katten fysiskt frisk så tycker jag inte alls det är elakt av dig att avliva den,det den håller på med nu verkar vara mer psykiskt.
Och du verkar gjort väldigt mycket mer än vad många kattägare hade gjort för en sådan katt i ett sånt läge.
Eloge för det :bow:

Mvh Zaria

Jag var med när katten Assar (tidigare tråd) avlivades. Det var mycket lugnt och stilla. Den första sprutan verkade så fort så han la sig ner på 2 sekunder och somnade. Andra sprutan är de inte medvetna om ju, så det var väldigt fridfullt. Ett fint slut på ett långt liv. Nu kände jag inte honom så väl, bara en vecka med nattvak och mat var fjärde timme, men jag fick krama om honom och gråta lite en stund. Han blev i alla fall lugnare när vi var med, och höll honom.

jag ångrar bittert sist jag var in på ett rum och avlivade Nemouse,min katt jag tog med från norge,det tog mig hårdt och jag lovade mig aldrig gå igjennom det en gång till,jag var mer hysterisk än lugn.

Wilma skall in på onsdag kvart i fyra hos västerås djurklinik,
dom har blivit varnad om hennes agressiva beteende vid hantering,men dom sa det skulle gå bra,

jag följer inte med,jag kommer bara vänta utanför på hennes dödsattest och vetan om när jag kan få hemta askan.

Du har inte möjligheter att få någon som kommer hem och avlivar henne hemma, så slipper hon göra en sista stressande resa? Tråkigt att hon mår så dåligt. Efter allt du försökt så är det nog ändå det bästa för både henne och er att hon får vandra vidare. :(

De som jobbar på kliniker brukar vara vana vid avlivningar av alla de slag. De gosar nog med kisse in i det sista, så hon inte är ensam!

nej,
jag har inte hört om det med att ta hem nån för att göra det,
min man tyckte vi skulle skjuta henne själva,men der blev det tvärstop för honom,ALDRIG skjuter jag en katt,

imorgon har jag tagit ledigt från jobbet en timme,i slutet av dagen,
för att ge henne den tillgivenhet som hon gillar före jag sätter henne i buret och åker in med henne,eller gubben kör,jag var ju så duktig att förlora min lilla lapp,jag litar på att dom gör en bra jobb der borta,
vi har bestämt oss för att låta henne få vara hel,vi åker bort å begraver henne hos hans föreldrar der tilsammans med Nemouse och deras grannes katt och min gamla orm som ligger der også.

vet nån om hon får äta nått innan hon skall dit?jag tänkte ge henne sitt favorit mat innan.

Såklart hon får äta!
Risken är bara att hon kräks upp det, är vanligt på katter. Men om du ger henne godsaker några timmar innan så bör det gå bra!

Hon får äta, ge henne favoritmaten du!
Assar fick äta så mycket han ville hos veterinären.... före sprutan. Så han skulle vara mätt och belåten.

HON DOG INTE

sent kväll/natt ringde förra ägarens sons sambo,hon hadde klarat övertala sonen att ta hem henne,dagen efter körde vi henne hem till dom,dom hadde förberett med att sätta lister över alla kablar.

jag förvarna dock att hon är som hon är,men dom ville iallf göre ett forsök.

jag ringde idag å hörde hur det har gått,wilma äter ( pustar lättat ut :crazy: ) och hon har hittat toan,dock har hon kloat lite här och var,men det skulle dom försöka få bort från henne.

huvudsaken är.hon slapp å dö,men nu är frågan,är det värdt att låta henne gå igjennom dette ennu lenger?
jaja,vi får se

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bichon havanais
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka