är det dags att ge upp?

B

black_famous

för att göra en lång historia kort så har min älskade häst en gaffelbandskada, skadan sitter i båda ändaran uppe i fästet och där nere laterala tror ja de heter på utsidan är 1/3 del av. han har även något veka kotor vilket inte gör det bättre, han har nu stått på boxvila i ca 7veckor. han har under de senaste 3åren haft problem med patella vilket har blivit mycket sämre nu i och med vilan. vetrinärerna vill nu att jag tar mig en funderare på om jag kan tänka mig att ta bort honom...:confused:
han är nu 5år har haft honom sedan han var 1år och han har varit sjuk enhel del, han har haft borrelia och erlischias fick då patelle haft några omgångar med lymfangit mm mm han har varit med om mycket och vi hade pricis kommit igång nu och så skadar han sig ordentligt.

vet varken ut eller in, fattar inte hur jag skall kunna ta det beslutet, vet inte om jag klarar av det nu fick avliva min hund i februari och har inte sens kommit över det innan detta.... hur skal jag kunna leva med mig själv??
känns som om jag ger upp för lätt om jag slutar nu vi har ju kämpat i alla år är det verkligen dags att sluta...? att ge upp? att låta han vandra vidare? är jag en hemsk människa?

snälla hjälp mig, vad skulle ni gjort, någon som har varit med om någon liknande skada?

förlåt att det blev så långt

Sv: är det dags att ge upp?

jag tycker du skall göra det ditt hjärta säger,
är alldeles säker på att du tar rätt beslut även om det ena känns tyngre än det andra..

Det är ju svårt för en utomstående att säga, men jag hade nog låtit pållen somna in... Gaffelbandsskador har enligt vad jag har hört en förmåga att lätt "gå upp" igen. Hade det varit min häst hade jag nog avlivat, men det betyder inte att du är "hemsk" om du fortsätter att försöka, definitivt inte!!!! Gör det som känns rätt i ditt hjärta. Tänk kanske lite på sakerna runt omkring. Tillexempel, hur tar han dethär med boxvila? Vantrivs han eller har han kanske inget alls emot det? Har du en himla massa medicineringar framför dig? Eller kanske flertalet veterinärbesök? Hoppas att du hittar den rätta lösningen och att det går bra för er båda.

Om veterinärerna ber dig ta en funderare, så vet du nog svaret ..?.. Har själv efter många år o veterinärbesök varit tvungen att ta det tråkiga beslutet,mest tråkigt för mig då, eftersom hästen slapp leva med smärta resten av livet. Hur det än är så måste vi se till deras bästa, det är vårat ansvar som djurägare. Och se dig själv i vitögat-vad har han för livskvalité/vad kan han för livskvalité! Kanske inte är hjälp nog för dig o din svåra situation...LYCKA TILL OAVSETT

Det är alltid ett fruktansvärt svårt beslut att ta, men samtidigt måste det ju göras... Om hästen har haft mycket problem under åren så sliter ju det på både den och dig och frågan är om den inte skulle må bättre av att få somna in.
Men som någon redan sagt så är det hästens mentala hälsa och possitivitet till situationen som avgör om du kan fortsätta att försöka ett tag till. Så länge du inte behåller henne enbart för din egen skull.
Lycka till med ditt beslut /Hanna

tack snälla för allt ni har skrivit...
jag har fortfarande inte kunnat bestämma mig, han är så levnads glad han går i sin lilla gräshage och njuter av livet. öronen är spettsade och han är så nyfiken på allt han gnäggar så fort han ser mig och han svarar alltid med lite goa brummanden när jag ropar på honom. det syns inte på honom att han är svårt skadad eller att han har ont och han går inte på smärtstillande nu.

det känns så hemskt men det hade varit bättre han visade att han mådde dåligt, då tror jag beslutet hade varit lättare.
men hur ska jag kunna ta livet av honom när man ser så tydligt att han vill leva....:cry::cry:

tack snälla för allt ni har skrivit...
jag har fortfarande inte kunnat bestämma mig, han är så levnads glad han går i sin lilla gräshage och njuter av livet. öronen är spettsade och han är så nyfiken på allt han gnäggar så fort han ser mig och han svarar alltid med lite goa brummanden när jag ropar på honom. det syns inte på honom att han är svårt skadad eller att han har ont och han går inte på smärtstillande nu.

det känns så hemskt men det hade varit bättre han visade att han mådde dåligt, då tror jag beslutet hade varit lättare.
men hur ska jag kunna ta livet av honom när man ser så tydligt att han vill leva....:cry::cry:
Okej... anledningen till att veterinären tycker att du ska ta en funderare...? Beror det på att hästen lider, eller att veterinären misstänker att det kommer att ta för lång tid för hästen att läka? Jag skulle nog personligen ta mig en funderare på hur lång läkningstid jag är villig att ge hästen. angående patellan, är det något som veterinären anser kommer vara katastrof för ridbarheten och hästens välbefinnande? Visst, man ska väl inte behandla in absurdum, men är man villig att låta hästen läka under lång tid så ser jag inte något skäl till att inte göra det. Veterinärer är ofta väl medvetna om att hästägaren vill ha valuta för pengarna och att komma igång med ridningen snabbt efter skada, vilket kanske i en del fall gör att de rekommenderar en "funderare". Det är ju tråkigt att hästen skadat sig så tidigt i livet, men å andra sidan kan man ju tänka så här. Skadorna beror säkerligen inte på något slitage, unga hästar läker i allmänhet mycket bra om de bara får ordentligt med tid. Som en liten sporre blev vårt sto i stort sett utdömd redan som fyraåring av veterinär. Hon blev 24 år, fick två fina föl och tävlades på LA-nivå i dressyr under flera år. Hade aldrig några som helst problem av de skador som hon blev "utdömd" för som fyraåring. Sedan kan man ju också säga att hästar mellan fem och sju år verkar ha en förmåga att skada sig. De är pigga och glada och busar gärna vilket naturligtvis ökar risken för skador.

Summan av kardemumman är att jag skulle trots att prognosen är dålig från veterinärens sida ge hästen en lång vila (vi pratar inte om sju veckor i box) och sedan se åt vilket håll det går.

Hej!

Fick själv en sån från vet. idag. "Dags att börja fundera på vad som är vettigt".. Häst kan kanske bli ok att rida- troligtvis inte.. Nu har min fler skador än din, så jag kan inte råda dej, men jag lovar att du innerst inne vet vad som är rätt att göra. Någon gång måste man sluta kämpa och inse att allt inte går att laga, om du är där än, det vet bara du.

Det är inte ett lätt beslut att ta men som sagt.. Jag tror du redan vet hur du vill göra.

/ Lavinia, som egentligen visste redan innan vet.besöket, men ändå tvekar litegrann

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 673
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 750
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Hej! För ca en månad sedan blev min häst troligtvis biten av en orm i hagen, för plötsligt var han 2 gradigt halt på HF när jag tog in...
Svar
18
· Visningar
5 875
Senast: a1agnlju
·
U
Träning Min häst har varit skadad till och från i alla år som jag ägt henne. Tanken har hela tiden varit att hon en dag ska bli tävlingshäst i...
2
Svar
24
· Visningar
2 691
Senast: Hairspray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Uppdateringstråd 31