Är dessa värden bra???

karolinakempe

Trådstartare
JAg är runt i foderstats ljungel just nu.
trodde jag visste hur jag skulle räkna men nu vet jag inte längre.
Min häst är under igång sättning just nu ,longering, promenader och tömkörning i skritt trav. Ca 40 min om dagen. Är ett 7 årigt fullblod som är omusklad 500kg och 174 hög.
Har bytt stall just nu och räknar på foderstaten... suck!!:confused:
hamnar på en kvot på 7,6Mj/smrp och 2,7Ca/p är det för mycke.
ska jag dra ner?..

Sv: Är dessa värden bra???

vill gärna att han ska få äta så mycke grovfoder som möjligt.. går på 4 kg hö 10kg hösilage. 4 dl luser, 1 l betfor samt biotin, mineraler och morötter..om dagen

7,6 g smrp/Mj ska det väl stå och inte tvärt om. :)Det ser bra ut, Ca/P är också ok. Får gärna vara lite lägre men det är inte så noga så länge behovet är uppfyllt.

Det ger lite mer om du anger siffrorna istället för kvoterna, men det man kan säga av det du skrivit ser väl helt okej ut.

Och 4 dl lucern... det beror ju på om det är hack eller pellets hur mkt det blir... ange i kilon så är det lättare att säga nåt om det:)

ja precis :)

Ts 84%
Mj 7.7
Smrp 34
Ca 2.9
P 1.6 (?)
Mg 0.8

Hösilage

Ts 55%
Mj 5.3
Smrp 46
Ca 3.8
P 1.5
Mg 1.1

lusern pellets är det.

Jag gjorde en liten överslagsberäkning... och typ 100Mj och 650 g smrp blev det. Ungefär.

Det ser ju bra ut till ett fullblod tycker jag. Sedan får du se hur det artar sig och justera lite så hästen håller sig perfekt. 8,9 kg Ts, bra där också.

Och värdena du angav vad per kg foder va? Om de är per kilo Ts blir det lite annat.

Det är svårt att veta, det är det som är det svåra. Men om du provar så som du sa, 10 kilo silage, 4 kg hö, betfor och lucern o så ser du hur det ser ut. Justera så hästen håller sig fin ioch lagom pigg och då vet du vad hästen har för behov. Räkna hur mkt Mj och smrp hästen äter när den håller jämn vikt på en bra nivå.

Sedan när du byter hå eller kraftfodersort räknar du bara efter igen och ger så mkt att du hamnar på samma mängd Mj och smrp (protein) som med den gamla sorten. Då vet du hur du behöver justera och det slipper gå så långt att det syns på hästen innan du ändrar fodret. Förstår du?

Man måste liksom ta reda på exakt vad din häst behöver, och sedan vet du hur mkt du behöver ge av nästa hö eller hösilage när du får se den analysen.

Generellt sett har fullblod rätt högt behöv, så 100 Mj kan nog funka.

Tack :)
jätte bra förklaring.
jag har nog ett något si så där hum då.
Hade tänkt att öka på med proteinet och ge havre eller korn då vi kommer igång mer.
tror du att man kan ge mer hö eller silage istället för lusernet med tanke på de värderna som är.

Kvoten Ca/P bör vara 1,2-1,4.
Skulle inte våga ge så mycket extra kalk. Har haft en häst som fick för mycket kalk och fick kalksten i urinblåsan som fick opereras bort.

Kvoten Ca/P bör vara 1,2-1,4.
Skulle inte våga ge så mycket extra kalk. Har haft en häst som fick för mycket kalk och fick kalksten i urinblåsan som fick opereras bort.

Och det få vara så högt som 2.6 och även lite högre om den kvoten bero på grovfodret.

ska räkna utan lusernet nu.
men jag tror att det inte blev så bra utan det.
ca/p kommer från grovfodret

nu har jag räknat utan lusern och betfor
och fick fram 6,4 och 2,4 kanske han klarar sig på det.då är jag nere på 92 mj, kan vara lite lite men ska prova i alla fall och så får jag se om han går ner eller stannar.
måste öka sen när vi kommit igång mer ändå.

Liknande trådar

Foder & Strö Ja ni som har samma problematik som jag dvs att få kraken att hålla sig fin i hull. Vad ligger era foderstater för kvot, hur många mj...
2
Svar
28
· Visningar
3 751
Foder & Strö Jag behöver råd från er som har stor kunskap när det gäller foder. Bakgrund: I somras fick jag en ny inackordering som var mycket...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
6 227
Senast: bigganl
·
Foder & Strö Har precis fått den kompletterande mineralanalysen och har suttit och räknat lite. Det jag har räknat på är vad jag givit innan jag hade...
Svar
9
· Visningar
1 174
Senast: HannaZ
·
E
Foder & Strö Hej! Jag har några undringar angående min hästs foder. Hon är just nu under igångssättning efter en senskada, så hon får endast...
Svar
1
· Visningar
715
Senast: godishanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka