är den godkänd eller inte?

Sv: är den godkänd eller inte?

Undrar samma sak! Dottern har en väst som aldrig används så jag tänkte investera i en sådan, den verkar ju väldigt skön och snygg! På ridsportsförbundet måste dom ju veta?

Bra fråga, jag har ställt den tidigare utan att få ett klart svar.

Enligt en ÅF (ej den du länkar till) så är den godkänd, men det kan ju vara något h*n som ÅF bara säger...

ja, jag har mailat ridsportsförbundet men inte fått nått svar än. Den västen verkar så himla bra, och eftersom jag bara behöver rida med väst i ett år (ja, jag tänker bara rida med den när jag är tvungen) så känns det så himla onödigt att köpa en väst för flera tusen...

Den stora hästaffären i Skara ;) säljer ju den o de säger att den är gdk, för jag frågade just om man fick rida ft i den.

Jag har en sån, och när jag köpte min nyss så sa dom i butiken att eftersom om den inte är "BETA level 3" så är den inte godkänd. Men att Den är "Level 3 godkänd". Och att detta innebär att den är lika säker som beta. Men att det kostar mycket för tillverkaren att beta testa den, så att det är därför den är billigare än tex "rescsave" (stavning???) som är beta testad.
Så eftersom jag är senior och tävlar hoppning, inte fälttävlan, så valde jag denna. Bättre för plånboken, men tydkligen lika "säker" enligt butiken.

Vad jag får ut av dessa texter så är den godkänd ja.

"Säkerhetsväst från Danrider. Västen är CE märkt och godkänd till EU-normerna 13158:2000. Level 3."

"I hoppning blir det obligatoriskt för junior- och ponnyryttare att bära säkerhetsväst på tävling. Kraven på västen är densamma som i fälttävlan, dvs Nivå 3 Lila - skydd för ridning, tävling och arbete med hästar."

ok så då tror ni att jag kan köpa en sån och hoppa med den nästa år (är 18 nästa år)

Men om man läser i fälttävlans-TR så måste västen vara BETA-godkänd nivå 3... Tycker förbundet kunda ha uttryckt sig lite tydligare!! :cool:

Förhoppningsvis gör de en förtydelse snart. Men det är ju lite konstigt hur det ska fungera, ska någon stå vid ingången till banan och kontrollera att det är en Beta 3? Det är ju bara att sy dit en sån lapp ju. :p

Förhoppningsvis gör de en förtydelse snart. Men det är ju lite konstigt hur det ska fungera, ska någon stå vid ingången till banan och kontrollera att det är en Beta 3? Det är ju bara att sy dit en sån lapp ju. :p

ja, eller hur! Det kommer ju bli skitjobbigt om alla västar ska kontrolleras också... jag kan ju sy dit en BETA-lapp från min gamla väst och sätta på min nya soma jag ska införskaffa :p

Ja. I fälttävlan måste de väl bara ha på sig västen i terrängen? Där är det ju inte lika många startande och det är längre tid mellan alla, i hoppning brukar det vara ytterst få sekunder man väntar på att få gå in på banan, ibland är det ju t.o.m fyra ekipage inne på banan samtidigt så då är det ju typ nästan så att man galopperar från framridningen direkt in på banan. :rofl:

Det blir väl som med dopingtesterna! Det är förbjudet att dopa sin häst och de kan omöjligt testa alla på en tävling utan tar stickprover. Tror det kan bli samma typ av system. De kan ju omöjligt kolla alla!

//Alice

Jag har en Riders Company väst. Helt underbar:love: Köpt hos Mantorp Travshop för 990 kr tror jag:) Och precis ny..Aldrig att jag tänker köpa en ny! Jag har den ju under kavajen så den syns ju inte:angel::D

Jag har en Riders Company väst. Helt underbar:love: Köpt hos Mantorp Travshop för 990 kr tror jag:) Och precis ny..Aldrig att jag tänker köpa en ny! Jag har den ju under kavajen så den syns ju inte:angel::D

haha..smart att ha den under...;)..men jag vill ha min över kavajen och då blir det ju lättare att se om den är godkänd eller inte. Så jag känner att jag verkligen behöver få veta om den är godkänd.

Ja. I fälttävlan måste de väl bara ha på sig västen i terrängen? Där är det ju inte lika många startande och det är längre tid mellan alla, i hoppning brukar det vara ytterst få sekunder man väntar på att få gå in på banan, ibland är det ju t.o.m fyra ekipage inne på banan samtidigt så då är det ju typ nästan så att man galopperar från framridningen direkt in på banan. :rofl:

Ca 1,5min mellan starterna i fälttävlan så i princip samma som i hoppning bara skillanden är ju att man väntar vid startfållan ;)

Dessutom så är det väl hur lätt som helst att kolla västen när man ridit klart :angel: Det är så man brukar göra vid stickproven. Liksom vid bett kontroll

Jag sökte på lite andra sidor, hittade detta.

"Godkänd enligt de högsta säkerhetskraven! EN 13158, BETA, standard level 3."

Så - JA. Västen är godkänd!

ja, är västen nu godkänd?

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 332
R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 264
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
479
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 507
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka