Är där något i kotan som kan hoppa ur läge ?????

gylle

Trådstartare
Sitter här som ett levande frågetecken och undrar det ?

Bogserade för någon timme sedan in en mkt halt dam från hagen linkade med endast tån i på ena bak, undersökte henne noggrant ingen svullnad eller värme/ömhet någonstans uppe på benet, möjligen lite varm över kronranden insidan, då damen ifråga har en stor ärrvävnad över hela yttre sidan av hoven är det svårt att känna om den gick runt hela hoven.
Denna skada gör också att hon har en kronisk hovspricka (inte djup) på denna hov och hovböld kändes inte som en allt för avlägsen diagnos. Lät henne stå i boxen några timmar för att se så att inte någon svullnad skulle dyka upp om hon tex fått en spark precis innan jag kom ut.
Orolig (inte van att vara inne själv) snurrade en massa i boxen, hela tiden på samma sätt med bara tån i marken.
Bestämmer mig för att sätta ett hovomslag och låta henne gå ut i liten hage själv då hon är lugnare där.
Fjantar lite när jag lägger på de varma animalintexstyckena och försöker dra till sig benet jag håller emot och det knakar till ordentligt i kotan (när jag tänker efter ungefär som när en axel hoppar i läge igen efter att varit ur led), jag bli iskall första tanken som slår mig är helvete säg inte att det var en fraktur och jag drog isär den, vågar knappt sätta ner benet.

Gör färdigt det sista med bandaget sätter ner benet och väntar mer eller mindre på att det inte skall bära henne. Jodå det bär alldeles utmärkt och hästen är helt ohalt när hon glatt med stora kliv går ut i hagen :confused:.

Och vi kan väl säga att jag ser ut som ett frågetecken, vist hon har ett tjockt hovbandage på sig som logiskt gör det mjukare under den hoven, men har aldrig varit med om någon så stor skillnad på ömhet direkt.
Återstår då gör ju om något faktiskt hoppat ur läge i kotan iom att hon nu verkar helt ohalt efter knaket.
Hon har som sagt haft en stor skada på utsidan när hon nästintill skar av sig halva hoven det jag funderar på är om det kan vara så att någon av ligamenten som håller någonting på plats kanske rök då också (hon har inte visat några som helst problem och klarar utan problem en vetbesiktning). Finns det någon teknisk chans att så kan vara fallet ?

Från en mkt förvirrad människa som undrar vad som just hände ?
 
Sv: Är där något i kotan som kan hoppa ur läge ?????

något i hovbenet?

Ingen reaktion på visitertång.

Kan nu även uppdatera med att jag såg henne trava en bit i hagen och vad jag hann se (såg henne inifrån trädgården med träd/buskar som tidvis skymmer lite) så var hon helt ohalt.
Ser aningen ojämn ut i kliven bak i skritt dock har hon ju ett stort klumpigt bandage på ena bak så det kan vara det som gör det), när hon svänger runt (alltså med de "halta" benet som innerben) så tycker jag att hon ömmar till lite men det är allt jag ser. Himla mysko det här, skall ringa kliniken på måndag och höra hur man skulle gå till väga för att kolla upp att allt verkligen ser ut som det skall där inne (kollade i en bok på lite bilder och där hennes skada sitter går ju mkt riktigt sträckband både till hovled och kota som just har till funktion att hålla dessa i läge så logiken säger mig att det logiskt borde kunna vara något som hoppat fel om dessa inte funkar som de skall.
 
Sv: Är där något i kotan som kan hoppa ur läge ?????

känns som hovböld isf, de kan ju sitta skumt till och "komma och gå"

när min häst fick det så trodde jag det satt i musklerna först (typ sträckt bröstmuskeln).

Hon var inte halt, men oren, som ingen annan såg :p
Blev tillslut hovböld!

hoppas att det inte är något allvarligare än det iaf :)

ps: fick du mitt PM :angel::p
 
Sv: Är där något i kotan som kan hoppa ur läge ?????

ooohh precis sådär betedde sig min när han fått hovbensfraktur... ställde bara i tån,såg ut som det kotade över. lindade stenhårt och då var han plötsligt inte särskilt halt längre...
 
Sv: Är där något i kotan som kan hoppa ur läge ?????

Vad menar du med att precis så såg din ut ? Det enda som verkar likt är att min bara stödde på tån, vilket är det vanliga att de gör oavsett vad som gör ont i ett bakben.
Min har inte haft någon tendens till att kota över, inte heller har hon blivit lindad så förstår inte riktigt vad likheten är ?
Vid en hovbensfraktur kommer och går inte hältan fram och tillbaka, som det gör på min så det är jag ganska säker på att det inte är. Likadant så reagerar en häst med hovbensfraktur på visitertång över hovbenet vilket min inte gör.
 
Sv: Är där något i kotan som kan hoppa ur läge ?????

Det är inte alls säkert att en häst med hovbensfraktur reagerar på en visitertång.
Hade jag varit du hade jag haft hästen på box tills på måndag och åkt och röntgat.
 
Sv: Är där något i kotan som kan hoppa ur läge ?????

känns som hovböld isf, de kan ju sitta skumt till och "komma och gå"

när min häst fick det så trodde jag det satt i musklerna först (typ sträckt bröstmuskeln).

Hon var inte halt, men oren, som ingen annan såg :p
Blev tillslut hovböld!

hoppas att det inte är något allvarligare än det iaf :)

ps: fick du mitt PM :angel::p

Ja jag hoppas på hovböld, hon skulle ju gå kvaliteten nästa helg och det är väl den enda diagnosen som det skulle vara möjligt med (alltså om bölden ser till att få tummarna loss och spicka nu på en gång och hon blir ohalt direkt igen)

Kan göra en vidare uppdatering på mystiska damen, var ute i hagen senare i eftermiddag och då var hon åter halt i skritt, kom sedan några motorcyklar hon blev rädd för och travade en liten bit, ordentligt halt, skrittade sedan tillbaka till mig OHALT :cool: och utan en framsko :mad: den låg där hon vände.
När jag tog in henne nu ikväll ohalt spatserade på i bra tempo, svängde runt i boxen utan att visa någon ömhet.
Stod stilla i boxen ca 1 timme och åt lite hö innan jag tog ut henne i spolspiltan och slog på skon igen, diagonalbenet till det onda, lyfte snällt på benet men indikerade att hon blev öm i bakbenet av att belasta det så mkt och vi tog det i korta etapper med täta pauser så gick det bra. Visade minimal ömhet vid rundsvängning gick dock helt rent i skritt in i boxen.
Det som dock dykt upp är vätska på insidan vid kotan, dock tycker jag inte det ser ut som en galla som hör till kotan (hon börjar bli väldigt trött på allt mitt petande och undersökande, det benet är hon normalt lite reserverad med troligen sedan all behandling vid skadan) jag får känslan av att det skulle kunna vara vätska som kommer nerifrån på väg bort (hovinpackningen går ju upp till kotan och än så länge sitter det fint därav vill jag inte (hur sugen jag än är) plocka av det och se hur det ser ut under, vet därför inte om det är svullet hela vägen nerifrån eller om någonting spruckit.
Känslan jag får av det hela är att det handlar om en böld som börjat komma ut, det stämmer ju med det faktum att hon blir bättre som när hon travade den lilla biten = det trycks ut mer skit och spänningen släpper. Jag hoppas i alla fall på att så är fallet, har nu även satt på henne b&T stallbandage för att se vad som händer med vätskan vid kotan.
 
Sv: Är där något i kotan som kan hoppa ur läge ?????

Det är inte alls säkert att en häst med hovbensfraktur reagerar på en visitertång.
Hade jag varit du hade jag haft hästen på box tills på måndag och åkt och röntgat.

Vid hovbensfraktur kommer och går inte hältan fram och tillbaka så det är jag ganska övertygad om att det inte handlar om, dessutom visar hästen tydligt att hon blir bättre av att röra sig vilket hon inte heller skulle blivit med en fraktur. Så finns ingen anledning att sätta henne på box, dessutom rör hon sig mer där än vad hon gör i egen hage ute full med gräs (inne yrar hon runt konstant).
 
Sv: Är där något i kotan som kan hoppa ur läge ?????

sätt ett fett jodopaxomslag över natten då?
 
Sv: Är där något i kotan som kan hoppa ur läge ?????

Hoppas du har rätt.
Själv har jag dock tråkigare erfarenheter.
 
Sv: Är där något i kotan som kan hoppa ur läge ?????

Vid hovbensfraktur kommer och går inte hältan fram och tillbaka så det är jag ganska övertygad om att det inte handlar om, dessutom visar hästen tydligt att hon blir bättre av att röra sig vilket hon inte heller skulle blivit med en fraktur. Så finns ingen anledning att sätta henne på box, dessutom rör hon sig mer där än vad hon gör i egen hage ute full med gräs (inne yrar hon runt konstant).

Precis det fenomenet har jag varit med om, att hälta kommer och går vid hovbensfraktur.
Vi hade ett år ettårshingstar på bete. En dag var den ena blockhalt. Vi och ägaren blev givetvis väldigt bekymrade och tog in hästen för koll, ingen värme, ingen puls och ingen visitertångsömhet. Vi avvaktade en dag och då var hästen helt ohalt. Efter ytterligare ett par dagaar hoppade han runt på tre ben igen och ägaren åkte med honom på klinik. Där hittades ingenting, avvakta sa veterinären som hade tagit 4 plåtar på hovbenet för det var det som misstänktes i första hand.
Hästen blev ohalt igen men hältan kom tillbaka ytterligare en gång efter några dagar. Åter in på klinik för nya röntgenbilder från andra vinklar. Då hittades frakturen. Veterinären sa då också att detta med att hältan kommer och går kan vara typiskt för just den typen av fraktur. Dock var denna fraktur placerad så att den var väldigt svår att se.
Förutom hältan såg man inga andra tecken på att hästen var påverkad på något sätt.
 
Sv: Är där något i kotan som kan hoppa ur läge ?????

Kan bara bekräfta det du säger.
Kontie Ås fick en hovbensfraktur.
Först var hon tvärhalt. I första skedet trodde vi på hovböld.
Veterinär var ut i alla fall och använde bl.a visiteringstång.
Ingen reaktion.
Dagen efter var Kontie ohalt helt och hållet och vi funderade om det trots allt var en hovböld.
Vårt oflyt var att bölden fanns och sedan sprack upp.
Någon dag senare så var Kontie tvärhalt igen.
Då kördes hon in till klinik och visade hovbensfraktur.

Där sa dom också att just hovbensfraktur visar först hälta för att sedan gå över och vidare återkomma.
Kontie fick i alla fall stå på box i 4 månader med specialbeslag och täta verkningar.
Blev helt återställd.

Hovbensfrakturer är luriga då hästen kan som synes (efter hälta) vara ohalt först. Belastar man en sådan med att släppa i hage eller ännu värre, rida en sådan, så förvärras skadan mycket, mycket mer.

Det är klinik som gäller och röntgen som letar på rätt ställe.

AM
 
Sv: Är där något i kotan som kan hoppa ur läge ?????

Ni missar en väsentlig sak i hur hon är ohalt kontra halt. Vist kan jag köpa att en häst med hovbensfraktur blir ohalt av att stå på box.

Nu är den väsentliga skillnaden här som talar emot fraktur och för hovböld att hon blir ohalt av att röra sig och att ohalt kontra halt växlade med 10 minuters mellanrum.

Mysteriet är i alla fall löst för bandaget togs av i morse och det har spruckit och kommit ut sörja på två ställen varav ett av ställena är ända uppe i ärrbildningen, där hade det kommit klart mest sörja gissningsvis har detta område blivit mjukt direkt när det blöta varma bandaget sattes på och då spruckit direkt därav den snabba förbättringen när bandaget kom på. Hon var helt ohalt i skritt när hon gick ut idag, svängde runt utan att visa någon tendens till smärta alls, travade en bit tror att hon var ohalt dock blev inte det nya bandaget så bra utan väldigt klumpigt och hon var klart irriterad på det så svårt att se hundra på den lilla sträckan hon travade.

Skall nu iväg och köpa mer material så att jag kan få på ett nytt då jag gissar att detta inte sitter kvar länge, blev inte bra alls.

Ett par bilder från när bandaget var av
Sprickan i ärrbildningen, en riktig krater in men svårt att fota det är så styvt bredvid att det är svårt att glänta på den
DSC_0044.jpg


En mindre spricka mitt fram precis i övergången mellan hov och krona inte kommit lika mkt gegga här.
DSC_0046.jpg


Hela den vackra ärrbildningen
DSC_0047.jpg

DSC_0048.jpg
 
Sv: Är där något i kotan som kan hoppa ur läge ?????

:eek:

har du bilder från den skadan när den var färsk?

helt otroligt att hoven sitter kvar
 
Sv: Är där något i kotan som kan hoppa ur läge ?????

Vid hovbensfraktur kommer och går inte hältan fram och tillbaka så det är jag ganska övertygad om att det inte handlar om, dessutom visar hästen tydligt att hon blir bättre av att röra sig vilket hon inte heller skulle blivit med en fraktur.).

Det är precis så som många gör, är halta och sedan ohalta..
Det behöver ju inte vara en hovbensfraktur, men det KAN vara det.
Det kan också vara en hövböld, eller t om en patellaupphakning ( dom kan "smälla" när senan går tillbaka.
 
Sv: Är där något i kotan som kan hoppa ur läge ?????

Inte ens röntgen i ett akut skede kan vara en säker diagons. Frakturen kan vara så tät att den inte syns förr än efter några dagar.
 
Sv: Är där något i kotan som kan hoppa ur läge ?????

:eek:

har du bilder från den skadan när den var färsk?

helt otroligt att hoven sitter kvar

Nej, det hände när hon var två hos uppfödaren i danmark (de hittade henne liggande fast med benet fastkilat under plåten i ligghallen (om jag fattat rätt jyllandsdanska är inte min starkaste sida speciellt inte när de babblar på när de berättar något) fick klippa loss henne. Jag tror att hon kan tacka sitt coola temperament att hon lever känner jag henne rätt så låg hon och väntade på hjälp i lugn och ro ;) enligt veterinären hade otroligt nog alla viktiga bitar klarat sig och de tråcklade ihop henne (med ganska många stygn kan jag säga), att det blivit så fult är för att det sprack gånger flera och bildades en hel del svallkött vilket skars bort i flera omgångar tydligen. Är ju inte en helt lätt placering på ett så stort sår.
Kronranden är ju skadad och en bit ligger omlott men otroligt nog så är det bara ytterhornet det påverkar och som inte växer ut under den, när hon kom var hon oskodd vilket gjorde att hoven flöt ut på utsidan och den skadade biten hade spruckit, men på bara två skoningar så har hoven nu fått tillbaka helt normal form igen.

En uppdatering av läget hon har varit helt ohalt hela dagen tog av bandaget ikväll och jeeerk det luktade inte kanelbullar precis hade kommit ganska rejält med gegga bak i ballen nu också där har helt klart varit mkt som velat komma ut i den hoven. En gissning är att bölderna härstammar från när hon var på seminstationen och fick gå i deras hage med en massa skärv (innan hon fick skor) hon hade blivit ganska påpucklad och sprungit mkt och var totalt nersliten i alla fötterna och superömfotad när vi hämtade henne fick akut på sig skor samma kväll för att överhuvudtaget ta sig fram, det är väl det vi ser ett försenat resultat av, det som bekymrar mig dock är att hon var lika öm i alla fyra då så frågan är om vi har sådana här trevliga besökare i fler fötter som bara inte givit sig till känna ännu.

Tog ner henne och tittade hur hon rörde sig i lina i ridhuset och hon var helt ohalt på hoven (men hade lite konstig gång som inte berodde på hoven, hästskrället tyckte nämligen inte att det var nog med att ha ont i fossingen inatt rullade hon även fast i väggen och skaffade sig en fin ömhet över höftknycken), denna dam var det meningen hon skulle starta kvaliteten nästa helg, jag tycker det verkar som att hon inte har lust till det och jobbar hårt för att slippa :cool:.
Jag sa just det ikväll att det är rätt otroligt jag har de sista 20 åren nu haft 2 hovbölder, den första fick hingsten exakt 1 vecka innan 5 års finalen och fick strykas då vi inte fick ut den, och nu kommer denna på henne exakt 1 vecka innan hennes kvalitet som är sista chansen hon har att bli visad vilket känns viktigt att få gjort iom att hon är tänkt att använda i aveln som huvudsak.
 
Sv: Är där något i kotan som kan hoppa ur läge ?????

Det är precis så som många gör, är halta och sedan ohalta..
Det behöver ju inte vara en hovbensfraktur, men det KAN vara det.
Det kan också vara en hövböld, eller t om en patellaupphakning ( dom kan "smälla" när senan går tillbaka.

Smällen jag hörde var inte alls så "lite" som patellaljud (har haft en med upphakningar), utan lät faktiskt precis som när en axel blir tillbaka dragen i läge. Nu var det ju hovböld det handlade om men jag undrar fortfarande vad fasiken det var för klonk jag hörde. Funderar på om det kan ha något att göra med att hon bara gått på tån en stund och inte trampat igenom kotan :confused: där är ju vacuum i kotorna om det är det som på något vis gett ljudet, förbryllande är det i alla fall jag har aldrig hört det förut i alla fall.
 
Sv: Är där något i kotan som kan hoppa ur läge ?????

Det kan ju vara så att det är skit från den gamla skadan som vill ut nu...
Kompisens häst stakade sig på en staketstolpe som 4 åring, den gick in ovanför bakknät och ca 30cm snett uppåt i låret. Skadan tog lång tid att läka och han fick en rörelsestörning.
Ett och ett halvt år senare så gick det hål på ärret och det rann ut någon vedervärdig sörja och efter det så var rörelsestörningen borta. Han har sedan inte visat några fysiska men.

Hoppas din häst är bättre nu.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 740

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp