Är BoT-produkterna verkligen så bra?

Sv: Är BoT-produkterna verkligen så bra?

Jag har en ryggvärmare till hästarna och har haft en nack/axelvärmare till mig själv.
Man känner ju att det blir varmt både på sig själv och hästen, och att blodcirkulationen ökar vilket är bra.
Men mer än att vara skönt och öka blodgenomströmningen tror jag tyvärr inte att dom gör, men det kan ju vara tillräckligt i sig! Löser nog inga större problem men kan ju absolut vara bra för stunden.
Vet hästar som stått med benskydden som haft problem med gallor och svullna ben och som blivit bättre.

Så, överlag tycker jag bra om dom även om dom är lite väl dyra i mitt tycke.

Priset är det jag tänkte på mest.

Isåfall blir det ett schabrak och ryggvärmare. Kan det vara värt det?

Åh, svårt att säga. Skulle börja med en produkt och testa om jag var du. Schabraket är ju bra för det ligger ju över ryggen när hästen jobbar och då upplever jag att värmen ökar mest. Ryggvärmaren kan man ju ha t.ex om man tömkör/longerar eller ha som ländtäcke men annars kan ju den inte användas under arbete.

Svårt val men testa schabraket kanske, är väl billigare än ryggvärmaren? vet inte hur det är med schabraket men jag tror inte att man ska använda produkterna varje dag i långa sträck men det står nog på anvisningarna.

Jag har ryggvärmaren och tycker att det är jobbigt med passformen. Hade jag haft råd hade jag mycket hellre köpt ett täcke.

Kan hålla med lite om passformen. Min glider rätt mycket också trots täckesgjord runt magen så det kan vara lite jobbigt när man använder den.

Hej!

Jag har: handledsskydd,knäskydd, vadskydd och fuskpolon.
Sambon har: ryggskyddet och vristskydd
Hästen: Paddarna.
Mamma: Knäskydden
Handledsskyddet funkade inte alls, annars funkar resten på mej.
Sambon tycker inte att vristskyddet funkar men är mycket nöjd med ryggskyddet.
Hästen upplever jag som mindre gallig efter användning av paddarna.
Mamma: älskar sina knäskydd!

Hälsningar Nadira

Det stod ju om en undersökning, i Ridsport?, där resultatet var att effekten var knappt mätbar. Samtidigt är det ju så många som är nöjda med produkterna så det är verkligen svårt att veta vad man egentligen ska tro.

/Gg som vill ha vetenskapliga bevis på det mesta :)

Jag är lite likadan och som sagt tror jag inte att dom gör någon större skillnad.

Jag tycker man kan jämföra det lite med spikmattan. Jag älskar min spikmatta, använder den varje dag och jag bli avslappnad. Den är bra för mig mig för den är skön, jag slappnar av, ligger en stund och gör ingenting och det är alltid bra att öka blodcirkulationen.

Lite samma tror jag att det är med BoT, det är skönt och avslappnande och kanske kan hjälpa spända muskler lite. Dock gör det ingen frisk eller löser stora problem, men dom kanske räcker ändå om man inte förväntar sig underverk.

Många tror jag använder produkterna utan något direkt problem och då kan man ju inte förvänta sig resultat.

Jag använder paddarna till min häst. Han har alltid blivit gallig bak vid lite ordentligt arbete. Har tidigare lindat med "vanliga" paddar vilket absolut har hjälp, men de har inte försvunnit helt. Med bot paddar gör de dock det... Så till min häst och hans "problem" fungerar de jätte bra!

Vet ni något om stl på benskydden, såg att det stod
40x35 cm Svart
40x40 cm Svart
40x45 cm Svart

Vet någon hur det funkar? Olika fram och bak?
Om de motverkar gallor är jag intresserad av att skaffa till mitt hbl.

Det stod ju om en undersökning, i Ridsport?, där resultatet var att effekten var knappt mätbar. Samtidigt är det ju så många som är nöjda med produkterna så det är verkligen svårt att veta vad man egentligen ska tro.

Läste också den artikeln, tror hursomhelst inte att den är så bra som folk påstår.

Känns mest som att det är någon status, inne, ball, cool, häftig hysteri runt de produkterna de senaste åren.

Tror inte de botar några stora problem, men de kan säkert hjälpa till en viss del tack vare att individen får ökad blodcirkulation men det ger ju all värme...

Så jag tror helt klart att man kan få samma effekt av billigare varianter

Ja, jag har använt det till både mig och hästarna. Hästen blev dock lite överkänslig så hon får inte använda det längre än 2 timmar. Jag kunde dock använda det längre än så ;)

Jag hade hand om en STOR häst förut (185 i mkh) vars ledvätska täpptes till i bakbenen, de fick tömma benen ett par gånger om året. Lindade man med BoT-paddar så blev han inte stenhård, vilket han blev om man lät bli eller lindade med vanlig padd. Jag kan inte säga att det försvann helt, eftersom ledvätskan faktiskt var tilltäppt, däremot var det en märkbar förbättring!! Man märkte dessutom skillnad iom att han inte var lika stel.

Jag själv har problem med mina armbågar. De hakar upp sig och knakar och låser sig. När jag inte använder BoT låser de sig OFTA, jag måste "låsa upp dem" ett par gånger i timmen. Dessutom kan det göra ont på kvällen och nätterna.
När jag använder BoT armbågsskydd låser jag upp dem kanske 1 gång varannan timme högst, och har oftast inte ont om kvällarna och nätterna.

(................ja jo jag inser att jag borde kolla upp mina armbågar....)
(...nej jag jobbar inte för BoT;))

Jag tyckte den artikeln var gjord för att bevisa att det inte fanns någon effekt. Du kan oftast vända på saker hur du vill för att bevisa vad du vill.

Jag är nöjd med armbågsskyddet jag har till mig själv. Hästen är ju lite svårare att fråga.
// Linda

Vilket intresse skulle Ridsport ha av att bevisa det? Det hade ju lämnat in tyget för analys.

ja och det som framkom var att mängden keramik var yttepytteliten. minns inte om dom mätte isoleringsförmåga jmf med andra material?

jag har båda täcken o paddar till båda mig och hästarna. och visst, tyget gör så att det blir varmt. i förhållande till vikt och tjocklek så värmer det väldigt bra. ett bot fleecetäcke är betydligt varmare än ett vanligt fleece tex.

men är ganska säker på att man lika gärna kan ta vilket som helst tyg med bra värmeisolerande förmåga tex ull och linda runt olika kroppsdelar, och täcka hästen med tjockare täcke. märker man väldigt stor skillnad på hästen när den får på sig bot täcke så beror det troligtvis på att den gått och frusit lite tidigare och blivit spänd i sin muskulatur. men det kan man ju åtgärda med ett täcke som kostar en fjärdedel av vad bot gör....

jag märker ingen skillnad öht på varken mig själv eller hästarna förutom att det är "varmt o skönt" för tillfället.

Jag tyckr BoT är överskattat. Fick en fix idé för ett tag sedan då jag köpte ryggvärmare, schabrak och snabbandage till alla fyra till hästen samt strumpor, handskar och långkalsonger till mig själv. Sakerna till mig själv är jag nöjd med, men det känns som om det keramiska inte "biter" på min häst..

Jag använder paddarna till min häst. Han har alltid blivit gallig bak vid lite ordentligt arbete. Har tidigare lindat med "vanliga" paddar vilket absolut har hjälp, men de har inte försvunnit helt. Med bot paddar gör de dock det... Så till min häst och hans "problem" fungerar de jätte bra!

Upplevt samma sak med ena hästen!
Vanliga lindor har gjort att benen inte blivit sämre men de har inte heller blivit bättre, med BoT har gallorna däremot försvunnit helt.

Edit; upplever det att vara väldigt olika från person till person och från häst till häst. Ovan nämnda gör det underverk på medans min andra är överkänslig. Honom använder jag dock MagnetHealth på med gott resultat, medans jag själv är väldigt överkänslig mot de rena magnetprodukterna. Så som sagt, olika från individ till individ.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 847
Senast: Görel
·
Kropp & Själ Hej Jag har rakt hår och funderar på att testa heatless curls. Men vilken produkt ska man använda innan i håret? Så att lockarna håller... 2 3
Svar
52
· Visningar
2 147
Senast: Syrax
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: fio
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 003
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mellanpudel
  • Valp 2025