Är blusen körd?

smedsussie

Trådstartare
En kollega till mig har en vit blus som fått rödvin på sig.
Hon har tvättat den, sedan haft på Ta Bort och tvättat igen. Fläckarna är kvar.
Är blusen förstörd för all evighet eller går den att rädda på något vis?
 
En kollega till mig har en vit blus som fått rödvin på sig.
Hon har tvättat den, sedan haft på Ta Bort och tvättat igen. Fläckarna är kvar.
Är blusen förstörd för all evighet eller går den att rädda på något vis?

Redan intvättade fläckar brukar vara svåra att få bort. Vanish tycker jag annars är det som brukar fungera bäst på fläckar. Obs! Använd Vanish för kulöra tvättar, inte för vittvätt eftersom den vita färgen på blusen annars riskerar att blekas bort med dassig grå nyans som följd.
 
En kollega till mig har en vit blus som fått rödvin på sig.
Hon har tvättat den, sedan haft på Ta Bort och tvättat igen. Fläckarna är kvar.
Är blusen förstörd för all evighet eller går den att rädda på något vis?

Om det inte är en siden eller ylleblus så kan hon testa följande.

Sjud upp fet mjölk (3 %) i en kastrull. Låt svalna något och lägg i den del av blusen som har vinfläcken på sig. Hela fläcken måste ligga i mjölken. Låt ligga i 15-20 min. Skölj något och så tvätta enligt tvättprogrammet för blusen. Om inte detta funkar - då är det nog kört.

/Lizzie
 
En sommelier sa en gång att om man spiller rödvin så ska man ha på vitt vin direkt. Jag dricker inte vin så har aldrig provat men tipsar om det ändå. :D
 
Obs! Använd Vanish för kulöra tvättar, inte för vittvätt eftersom den vita färgen på blusen annars riskerar att blekas bort med dassig grå nyans som följd.
Vad grundar du detta på? Skrönan om att vitt skulle vara färgat vitt och att tygets originalfärg är grå?
Tvärtom kan man däremot inte bleka bort fläckar (eller använda vittvättmedel) på t ex oblekt linne som då blir kritvitt.
 
En kollega till mig har en vit blus som fått rödvin på sig.
Hon har tvättat den, sedan haft på Ta Bort och tvättat igen. Fläckarna är kvar.
Är blusen förstörd för all evighet eller går den att rädda på något vis?
Som övriga skrivit så är det svårt efter tvätt. Annars finns det Väck Fläck-spray (http://farggrossen.nu/produkter/herdins/herdins_ovrigt/58289__mp_52_vack_flack_spray/) som man sprayar direkt på organiska fläckar av t ex vin eller bär. Medlet ingår en lättflyktig förening med färgämnet och lyfter bokstavligen fläcken från tyget. Men jag tror inte att det fungerar efter tvätt.
Min mormors sistahandslösning på fläckar på vitt tyg var att krita fläcken. Men det måste ju upprepas efter varje tvätt.
 
Nu är det försent men på en fläck rödvin ska man ta salt direkt. Är helt otroligt hur saltet suger åt sig alltihop. Inte gnugga bara täck ordentligt med salt och ruska sen av.

I programmet Sveriges städmästare(?) avrådde de från salt då det fixerar.
 
Vad grundar du detta på? Skrönan om att vitt skulle vara färgat vitt och att tygets originalfärg är grå?
Tvärtom kan man däremot inte bleka bort fläckar (eller använda vittvättmedel) på t ex oblekt linne som då blir kritvitt.
Det är ingen skröna. Syntetmaterial är inte vita av naturen. De färgas vita.

Jag använder Sloggitrosor i lycra. De vita blir efter några år väldigt dassiga trots att de aldrig tvättats med andra färger.

Bomull och linne går att bleka vitt. Men syntet - nej.
 
Det har ju gjorts flera försök att "döda" detta påstående. Här t ex:
http://www.radron.se/artiklar/vittvatt/
Jag uppfattar 'vittvätt' som vita textilier V bomull eller linne. Dvs aådant som förr kokades eller hängdes i solen för att blekas.

Fullständigt självklart att bomull och linne blir vitare av blekning!

Däremot får man nog presentera andra källor än sådana som handlar om vittvätt för att övertyga mig
 
Jag uppfattar 'vittvätt' som vita textilier V bomull eller linne. Dvs aådant som förr kokades eller hängdes i solen för att blekas.

Fullständigt självklart att bomull och linne blir vitare av blekning!

Däremot får man nog presentera andra källor än sådana som handlar om vittvätt för att övertyga mig
Mats Johansson säger att plagg som innehåller elastan inte tål starka blekmedel. Då kan man använda flytande vittvättmedel, som inte innehåller blekmedel.
– Men då kommer plaggen att tappa lite vithet, och en del fläckar blir svårare att få bort, säger han.
Att vita kläder skulle färgas vita är alltså en myt.
 
Följdfråga: Går det att rädda ett par vita stretchjeans som har en gammal rödvinsfläck, numera urtvättat gulvit?
 
Ännu en följdfråga:
Jag har fått en fettfläck på en syntetblus, den sitter som berget. Har testat Vanish, t-röd och vanlig tvätt.
 
Ännu en följdfråga:
Jag har fått en fettfläck på en syntetblus, den sitter som berget. Har testat Vanish, t-röd och vanlig tvätt.
Diskmedel? Dottern brukar kladda smör på kläderna och diskmedel hjälper alltid. Gnider in diskmedel i fläcken (rikligt så att allt fett löses upp), fuktar och tvättat sedan i maskin. Vanish tar inte bort smöret.
 
Diskmedel? Dottern brukar kladda smör på kläderna och diskmedel hjälper alltid. Gnider in diskmedel i fläcken (rikligt så att allt fett löses upp), fuktar och tvättat sedan i maskin. Vanish tar inte bort smöret.
Just det ja, diskmedel har jag också testat.
 
Tycker solen är bäst pa att fa bort fläckar. Fukta plagget och lägg ut i solen. Fungerar även med trött vintersol.
 
Skölj alltid fläckar med kallt vatten, proteinet i fläcken fastnar nämligen av varmt vatten. Så skölj i kallt, skrubba med vad nu som är lämpligt och skölj sen med varmt.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Kan någon förklara detta? Jag åt sushi idag och hade en vit blus (förstås). Naturligtvis fick jag en liten soyaprick på den nytvättade...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 024
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
716
Fordon Har en gammal, lite körd, 8 hk Yamaha i mycket bra skick. Köpte den ifjol och hade den hos en granne på service innan jag tod den ibruk...
Svar
2
· Visningar
240
Senast: tott
·
Kläder & Bli fin Jag har rensat undan bland kläderna då och då under en längre tid, och garderoben är inte längre lika full, men jag kände att jag skulle...
Svar
14
· Visningar
1 780
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp