Sv: är billiga foder dåliga för hunden?
min ena hund blir väldigt gasig och pösig i magen av alla foder med för hög spannmålsandel medan den andra kan äta det utan problem. hans päls blir glanslös och lite fjällig, hennes blir blank men lite småfjällig. bådas skitar blir enorma, illaluktande och "fluffiga". med det dyrare fodret ger jag mindre mängd, de har blivit blanka båda två (särskilt färskfodret gjorde en enorm skillnad), de skiter litet och fast utan så mycket lukt och labbens mage är mer stabil.
egentligen har det nog mer att göra med att de dyrare fodrena har en högre fettandel och att ingredienserna är mer lättsmälta än att "dyrast är bäst". har du en bantande eller lågaktiv hund går det lika bra med ett mindre energitätt billigt foder som ett dyrt. men då får du se upp med vitaminerna och mineralerna, de billiga fodren är gjorda för att man ska ge enorma mängder! enligt pedigrees rekommendationer ska min ena hund ha ungefär 540 g per dag och enligt standardts rekommendationer ska han ha runt 400 g som normalt akitv hund. en viss skillnad alltså.
en del av de billigare fodren innehåller också väldigt mycket färgämnen och konserveringsmedel och det vill jag inte ge för mycket av. just coops är ett av de bättre billiga fodren, men med en extremt låg fetthalt (6-7 %, minns inte exakt), sådant ska alltså inte växande eller aktiva hundar äta, precis som barn eller aktiva människor inte ska äta en felaktigt sammansatt kost.