AR/barockridning i picadero

K

knasan

Förhoppningsvis får jag anlägga en liten picadero/paddock hemma. Läste i Hempfling att picaderos i Spanien har måtten ca 11 m i sidan i kvadrat. Någon som har erfarenhet av hur bra det går att träna AR/Barockridning på en så liten ruta? Är det en fördel eller en nackdel om den är något större? Är det nödvändigt med en större bana för att kunna träna AR/barock fullt ut, är det vissa moment som inte går att träna på 11 m? Man kan väl rida lika bra som arbeta från marken i en picadero?

Lämpligt underlag och staket? Tänkt utomhus året-runt.

Hoppas på svar just från AR-utövare för det är den vinklingen jag vill ha! Så jag vill be att tråden inte flyttas bort! Är tvungen att fråga noga för när det gäller banbygge så gäller att lagt kort ligger!!!

Sv: AR/barockridning i picadero

Jag trodde inte att man red i en picadero :crazy:
Det är alldeles för liten yta!

Immer

Lämpligt mått på en Carré, tror jag brukar sägas vara 15-20 kvm. Men jag kan ha fel. Det är i alla fall där nånstans jag hålls när jag kör "Kyrafyrkant" :love: och oftast när jag rider, på AR-kurs. (Där vi rider i vanlig paddock och anpassar banan efter häst och dagsform)

Tips om underlag, finns HÄR!!!

Senast ändrad:

Jamen det är just därför jag frågar! För jag vet inte heller! :)

Men om det är så att man inte rider i picadero så får jag fundera på om det går att öka storleken. Den ytan jag kan få är knappt 14 m åt ena hållet och det går inte att öka. (Stenmur åt ena hållet, landskapsbildande stenkulle åt andra). Kanske kan det räcka att ha 14 m som kortsida och en längre långsida?

Kruxet är att inga av mina hästar går att rida så jag kan inte prova själv... det var ett tag sedan jag red nu...:cry:

Jag tänkte lite att kanske är det så att eftersom barockridningen går ut på att hästen ska bära sej uppåt, nästan lyfta på stället (missförstå mej rätt) så kan man träna bra även på liten yta.

Men det viktigaste för mej är att få en begränsad inhängnad att kunna släppa hästarna på löslongering och liknande bas-övningar. Då måste det vara gräsfritt och högt staket. Min förhoppning var att kunna slå två flugor på en smäll och även kunna rida på samma yta, så det är det jag vill luska lite i om det är möjligt.;)

Tack för tipset, nu har jag skrivit ut det också! Ser bra ut att de menar att man kan lägga sand på om marken är självdränerande och inte är utsatt för högt slitage... det är en positiv nyhet!

Skjut mig i min okunskap, men har det inte litet att göra med hur stora hästar man har? Tänker tex på kavallettiavstånd etc.
Har ett par gånger ridit hemma på stallplan då det varit omöjligt annanstans, och det har gått riktigt bra, då med instruktör, och det handlar då om ca12x10 meter.

Hempfling rider ju i picadero. I boken jag har jobbar han från grunden lös o longerar och rider sedan övningar. Men växlar med uteritter och arbete utan väggar.

Har oxå tänkt på en picadero.. För det skulle ju vara praktiskt möjligt att göra som ett miniridhus!
Som H skriver, i spanien är picaderon ofta utformad som ett litet tempel, vore ballt med ett norrlänskt falurött dressyrtempel där man kan krypa in o träna då stormarna yr!
*ursäkta drömmandet*

Kanske kan det räcka att ha 14 m som kortsida och en längre långsida?

Säkert. Det gamla ridhuset på "min" ridskola var en ombyggd lada, och måtten var 13 x 25 meter. Där red vi lektion med upp till 10 stora hästar, och det gick alldeles utmärkt. Vi till och med hoppade bana - de som väntade på sin tur ställde upp i hörnen.
Ryttarna från min klubb var kända för att kunna rida snäva svängar i omhoppningen när de var ute och tävlade :p

Jag tänkte lite att kanske är det så att eftersom barockridningen går ut på att hästen ska bära sej uppåt, nästan lyfta på stället (missförstå mej rätt) så kan man träna bra även på liten yta.

Jag håller med dej, visst går det bra att träna på en liten yta. Men en volt med 11 meters diameter blir absolut för liten. Jag har en ridbana som är 20 x 40, men det är mycket sällan jag rider på hela. Det räcker gott och väl med halva banan.

Men det viktigaste för mej är att få en begränsad inhängnad att kunna släppa hästarna på löslongering och liknande bas-övningar. Då måste det vara gräsfritt och högt staket.

Om du gör en ridbana 14 x 20 (?) så kan du ju vid behov göra en picadero i ett hörn av ridbanan? Skärma av med exempelvis hinderstöd och bommar eller elband.

Immer

Man brukar säga att en svenska halvblodshäst rör sig obehindrat på en 20 meters volt. En lippizanare gör det på en 18 meters volt.
en volt med 11 meters sidor kommer att göra den oskolade hästen spänd och icke avslappnad.
Jag har aldrig sett en spanjor rida i en piccadero, de verkar mest finnas i böckerna :), liksom de lustiga sadlarna som används i barrockriodning här i Sverige. Det verkar vara nått spanjorerna sätter på till uppvisningar och liknande. Till vardags rider de i engelska sadlar.

Klart att man KAN men det är väl rätt praktiskt att ha en större om man kan och ändå ska börja bygga. Vissa grejer kan man inte träna på en sån liten yta och man blir lite hindrad skulle jag tro. men går gör det väl...

Den akademiska ridbanans mått har jag läst någonstans är 16x32m.
I picaderon rider Hempfling bara korta stunder just för att ytan är såpass liten, har jag oxå läst. :smirk:

Lycka till med ridbanebyggandet
Annika

Ja att rida långa pass skulle inte jag heller komma på. Men det känns möjligt att träna just korta etapper med starkare böjning o samling därinne och så ägna sig åt ökningar o avslappning utanför!?

Har ju själv småhästar men H säger ju att de måtten ska passa i princip alla hästar. Shires känns lite väl kanske..

Många rider ju runt i sina coraller, o picaderon är väl som en fyrkantig rundcorall, arealmässigt menar jag?

Har en plan på kanske 18x35, och nu är det snökanter vid staketet så ytan har krympt. Men nu används mest ena delen, kanske som en 15-metersvolt. Vore inte helt dumt med den ytan med fasta väggar och bra underlag!

För löslongering- perfekt, ridning i kortkorta pass skulle väl funka oxå! Om det är böjning o samling man fokuserar på just då?
Skulle kanske inte trö in en helt stel häst och ha den till att jobba på pyttevolter och övningar i en sån liten yta. Kanske man får värma upp innan man går in i picaderon.
Det märks väl om det skapar spänningar!
Min ena protesterade mot att öht gå in på en stoor volt då hon hade problem med böjningen åt ena hållet (för några år sedan), men det problemet får man väl lösa innan man börjar jobba på så tajta spår.

Jag har aldrig sett en spanjor rida i en piccadero, de verkar mest finnas i böckerna :), liksom de lustiga sadlarna som används i barrockriodning här i Sverige. Det verkar vara nått spanjorerna sätter på till uppvisningar och liknande. Till vardags rider de i engelska sadlar.

Hehe, jag är nyss hemkommen från Spanien (och fick med mig en häst, hihi) Där använde de picadero till longering, lösjobb men även började ridningen i den - antagligen för att unghästen/hästen skulle känna sig trygg och inramad. Sedan tog de ut hästen och red på banan eller väg eller var de nu ville. Den picaderon jag fick se, hade dock rundade kanter.

Och ja, dom använder sina Spanska sadlar! Det är bara de små ridskoleeleverna som använder engelska sadlar. Spanska sadlarna sitter bättre och är såååå sköna :smirk: (när jag provred fick jag börja i en engelsk för dom trodde att det var det jag ville prova i, men sen fick jag rida i spansk och Gosh vilken skillnad!) Du kan ju bara kolla in den här, den har han ärvt av sin farfar. Inte ny precis. Behövs ju stoppas om :crazy:
picadero.jpg

Knasan: Jag har själv jobbat ganska mycket i en 11x11m kvadrat. Det funkar superbra för löslongering och arbete vid lina, men jag tror att det kan vara bra att ha en längre raksträcka att jobba på med om du ska göra mest av din ridning där. Så har du möjlighet att göra den längre så gör det! Jag tycker som Immer, du kan ju alltid skärma av. Jag ska oxå försöka fjäska mig till en "hage" som kan stå vid sidan om ridbanan - lite lat att alltid plocka fram o bort hinderstöd etc. Jag skulle säga, gör den så bred du kan och så lång du har råd till. ;)
Lycka till

Jisses vad kloka synpunkter ni har! :bow: Tack allihop!

Mina hästar är islänningar, de är ännu unga och den störste blir väl 142 cm. Men risken finns alltid att man en vacker dag vill ha större häst också! Till en ung häst är det extra viktigt med en gräsfri yta med högt staket för att kunna arbeta hästen både fritt och ganska fritt, och kunna öka inramningen gradvis, tänkte jag mej. Så långt torde väl de 14 x 14 metrarna räcka (blir väl 13 x 13 innanför staket och dike). Det verkar som att de flesta håller med om detta.

Sedan hoppas jag på att kunna slå två flugor på en smäll och kunna använda banan åtminstone litegrand till ridning, så som vissa av er menade, till korta pass och enstaka övningar (f.ö. torde jag kunna rida på gräs i hage och på höåker, samt gårdsplan). Och då är frågan om ytan räcker. Det enda sättet att få säkert svar är att själv prova, men mina hästar går inte att rida, 3 är unga och en är gammal. Så därför fick jag lägga ut frågan. Svaren jag fått är blandade, men väl underbyggda med god argumentation!!! Mycket värdefullt!

Men sedan kom jag på att det kanske inte går att ha samma slags underlag till löslongering som till ridning? Ska jag ha lös sand typisk för paddock eller fast underlag typisk för året-runt-islandshästridbanor (tänk grusväg)? Det går kanske inte att longera på fast underlag? Och lös sand - det fryser väl och blir så knöligt under vinterhalvåret att man inte vågar släppa in en häst där? Och då måste jag väl ha tak?

*Suck* :crazy:

Och ska jag ha tak så måste jag lägga banan på annat ställe, det vi tänkte nu är utanför köksfönstret och vi njuter av utsikten...! Lägger jag banan på annat ställe så finns kanske möjligheten till större mått, men då uppstår andra problem... etc...

Tack än en gång för finfina svar!

*tänker så det knakar* :)

-Då borde man ju dressyra på vidderna!:)
Skämt åsido så det vill väl de flesta, men kan må bra av gymnastik korta stunder för att sedan lufta benen på större spår!

I en liten inhägnad gör ju väggarna mkt av det jobb som hjälperna sedan på den mer skolade hästen ska sköta.
-Gratis hjälp till gymnastik så man kan börja jobba på styrka o kvalite tidigt i utbildningen!

Den akademiska ridbanans mått har jag läst någonstans är 16x32m.
I picaderon rider Hempfling bara korta stunder just för att ytan är såpass liten, har jag oxå läst. :smirk:

Lycka till med ridbanebyggandet
Annika

Var någonstans kan man få det bekräftat? Det vore ju häftigt att ha en bana som håller exakta mått isåfall!!:angel:

Hempfling rider ju i picadero. I boken jag har jobbar han från grunden lös o longerar och rider sedan övningar. Men växlar med uteritter och arbete utan väggar.

Har oxå tänkt på en picadero.. För det skulle ju vara praktiskt möjligt att göra som ett miniridhus!
Som H skriver, i spanien är picaderon ofta utformad som ett litet tempel, vore ballt med ett norrlänskt falurött dressyrtempel där man kan krypa in o träna då stormarna yr!
*ursäkta drömmandet*

Det verkar väl jättekäckt med ett litet miniridhus! Lycka till!!! Menat som komplement till en vanlig utebana är det nog komplett...!

Någon mer som verkligen provat vilka övningar som är möjliga i en picadero?

Jag har också snöat in på idén om ett mini ridhus och håller just nu på att förverkliga den :)

Måtten på ridhuset kommer att bli ca 17 x 16 m och det pga att åt ena hållet finns inte mera av våran mark och den andra sidan kommer att följa yttersidan av våran loge som är 17 m. Så att den ena kortsidans vägg kommer att vara logväggen. Vi har fått schakta och fylla upp en del för logen ligger i suteräng, typ. Plintarna är nu nergrävda och förhoppningsvis nu i veckan så skall den första takstolen resas! Snön som legat nu i två veckor har ju satt lite käppar i hjulet som sagt :(

Den kommer att bli ett kompliment till uteridbanan som har måtten 20 x 40 m och det går fin fint att rida där, innan uteridbanan var klar så har jag ridit på den banan och det har fungerat bra, rider man enligt de akademiska principerna så klarar man sig gott på den ytan.

Man är ju ofta lite begränsad utav markskäl och då får man ta vad man har, men har du möjlighet att göra större än 11 m hade jag nog gjort det just för att få större möjligheter, som tex kunna använda den till ridning.

Lycka till!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka