AR/barockridning i picadero

Sv: AR/barockridning i picadero

Wow, vad kul med ett eget litet ridhus!
Synd att så många andra projekt ligger högre på priolistan.. Typ dränera och lägga grus på ridplanen.. Bygga vedförråd och stall.. För att nämna något..
Men någon gång i framtiden, får skissa o drömma tills dess!

Jag har en "ridbana" som är 15x15 m. Den fungerar jättebra till longering och arbete vid hand (som jag har den huvudsakligen till). Jag rider i den också utan problem men man får ju anpassa sig till vad man har, det går ju av förklarliga skäl inte att göra vilka övningar som helst. Jag har stora hästar, med mindre blir det ju mer plats. Hade jag kunnat hade jag naturligtvis gjort en större bana, men det var den här eller ingen alls, så jag är jättenöjd med det jag har.:)

Visst kan du träna uppsuttet i en picadero, det beror ju helt på VAD det är du ska träna och hur länge.

Picaderon är oftast lagom stor för markarbete och grundarbete tycker jag. En häst kan utföra samma saker uppsuttet som den kan från marken. Men personligen vill jag gärna ha längre rakor när jag börjar jobba på ngt högre nivå. Som sagt, det beror på vad ni ska utföra tillsammans, anpassa utrymmet efter det ni ska göra.

Jag utgår alltid från att en picadero är 11x11m i diameter. Men det kan variera såklart.

Man ska inte titta för mycket på vad som "är rätt". Prova istället själv och känn efter. Vad passar er bäst som ekipage? :bow:

Islandshästar brukar vilja ha gott om plats att röra sig på.

Hm, håller inte helt med faktiskt. En piccadero har man för att träna samling och få en häst som stannar upp och lyssnar på en. Då funkar en liten yta bra. De ska inte rusa iväg i trav utan stanna upp och ta i lite mer istället i ett lugnare tempo.

Hade en piccadero i ett stall jag stod i, men red aldrig där utan tränade enbart från marken. På Island hade jag tillgång till rundcoraller med några meter längre än dessa 11 meter. Funkade jättebra att både träna unga och spända hästar från marken, och även ridna. Blir ju inga höga hastigheter, men man tränar samling och uppmärksamhet.

Låter som en bra kompromiss om du kan få några meter till på en lång sida. Det hade jag nog satsat på. Tror att utrymmet kommer att funka bra om man omväxlar träningen. Ibland i piccaderon för att träna uppmärksamhet och uteträning för att träna tempo och annat. Även kort galopp kan tränas i piccadero, och självfallet tölt.

Lycka till!

/Jonaz

Någon som har idéer om lämpligt underlag? Finns det ett underlag som lämpar sej för både året-runt och löslongering? Kan man använda samma underlag till longering som till ridning? Måste det vara djup sand till longering och fastare sand till ridning? (Nu var det inte fråga om många timmars ridning heller). Eller måste jag göra två olika banor? Vad händer med djupsanden vid frost, blir det livsfarligt knaggligt då? Hoppas ni har idéer om detta med!:)

Jag tror att lös/longerar man ganska kontrollerat i skolsyfte och inte rejsande runt hängandes i en lina, så kan underlaget vara samma som för ridning.
problemet vid longering är väl att de kan snedbelasta lederna så mkt men om man longerar i balans, som ju går att göra, så slipper man det problemet.

Det här med underlag är ju som allting annat en kostnadsfråga.
Det finns en textilfiber man kan blanda i sanden, som gör banan i princip frostfri. Då ska du bara lösa snöproblemet. Textilfiberunderlag är toppen! Inget jag hade råd med till ridhuset tyvärr, men till en mindre ridbana blir det ju billigare.

Knapplån
Ja ha att picadero var något annat än en ridbanna det visste inte jag.

När jag varit dära, och när jag pratat med min Portugisiska pojvänn så är picadero samma sak som ridbanna.

de har dom i olika storlekar precis som vi, ofta använder de, de lite mindre ridbannorna till att rida in unghästar.

När jag jobbade i Portugal alla sina hästar i sitt ridhus som var ca 15* 25, och de var superutbildade hästar, ifs red han på utebannan oxå..

vad gör man med en picadero om man inte anväder den till ridning?

Jag tror att lös/longerar man ganska kontrollerat i skolsyfte och inte rejsande runt hängandes i en lina, så kan underlaget vara samma som för ridning.
problemet vid longering är väl att de kan snedbelasta lederna så mkt men om man longerar i balans, som ju går att göra, så slipper man det problemet.

Låter ju rimligt! Det är väl bara en kort fas med join-up som kan tänkas bli lite vildare isåfall!:) (Till unghästar)

Tack för svaret! Extra kul att höra från en som varit där och praktiserat! Då är det inte ett bestämt mått utan man tar det som finns?

Någon mer som verkligen provat vilka övningar som är möjliga i en picadero?

Jag har jobbat i picadero i flera år. Det är suveränt för löslongering och ledarskapsövningar samt att påbörja arbete vid handen. Uppsuttet går oxå bra men svårigheten med så liten yta är att man inte kan variera övningarna så mycket vilket gör att träningen blir lite enahanda. Med en större yta att rida på kan man variera mer med olika former.

Vad gäller häststorlek så är picaderon idealisk för islänningar från mankhöjd 125 cm upp till kallblod med mankhöjd 170, dvs de flesta storlekar. Halvblod har jag inte ridit de senaste 10 åren men de har ju svårt att samla sig så det kanske blir problem. Vad gäller spänningar för hästen så kräver arbete i picadero att hästen arbetas mjukt utan försök att tvinga ihop den med tyglar eller - hemska tanke - hjälptyglar. Den kommer då gymnastisera sig själv och lära sig bära sig vilket medför att den böjer sig efter storleken på volten.

Storlek på klassisk ridbana finns ej definierat. Det närmaste man kan komma är regler kring tävlingsbanor i början av 1900-talet. Men går man tillbaka till t.ex Gueriniere på 1700-talet så har han ritningar med 2 olikstora ridbanor. En fördel är dock att hålla proportionerna på ridbanan. 8x16 meter eller 12x24 meter etc.etc.

Tack för svaret! :bow:

Och tack till alla andra!

Jag pratde med pojkvännen igen och frågade honom om ordet picadeiro, och han och hans kommpis hade slagit upp ordet i en gammal ordbok för att ta reda på ordets ursprung (i sammband med att vi letar ett bra namn för vårt företag) Det är ett gammalt Portugisiskt ord.

men (med reservation att jag förståt fel) så är Pic det "vapen" eller pinnen som de red med för att försvara sig, eller för att använda för att flytta/fälla kossorna med. Den andra delen av ordet är ett verb som betyder att de använder pic;en.

Vilket gör en picadeiro till en plats där pic;en andvänds.

och sen så var det ett massa annat. Men sen för att riktigt vara säker på om det fanns några speciella mått för en picadeiro så som det står i tråden frågade jag om det fanns några speciela krav för att få kallas picadeiro. men det gjorde det inte.

Så alla typer av ridbannor, både ridhus och utomhus kallas för picadeiro dära nere.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka