Aptithöjande!

Sv: Aptithöjande!

Finns tyvärr inte plats för färskfoder, så det får nog bli sensible.

Men någon gång i framtiden kommer jag säkert kunna ha färskfoder. :) Måste man "greja" mycket med det eller är det bara att tina och ge?

Jag har hört talas om en aptithöjande proteinpasta (alltså smet/gegga, ska finnas bla på apoteket) som man ska sätta i hundens mat under en period, som gör att hunden får matlust som består även efter man slutar med tillskottet. Är det någon här som har provat det? :confused:

Jag har prövat flera av dessa pastor/pulver som ska verka aptithöjande. Vet inte hur det fungerar på andras hundar, men för mig blev det bara en dyr erfarenhet som inte fungerade.

Måste man "greja" mycket med det eller är det bara att tina och ge?

Det finns olika, antingen väljer man halv- eller helfoder. Helfodret är bara att tina upp och ge. Hur lätt som helst och de hundar jag känner älskar det.
Kan tänka mig att det blir lite kladdigt om man har en mindre hund, då man måste dela "korvarna". Varje "korv" ligger på ½kg och när mina hundar åt endast färskfoder så fick de en "korv" per måltid. Men hundar som ska ha mindre än ½ kg per dag/gång är det nog lite kladdigt att fixa men, men fråga hundarna så ser du om det är värt det. :D :D

Passar just nu en till hund, då ägarna är utomland. Han ska precis gå över på färskfoder och vi bestämde att han kunde börja hos mig. Numer när jag gör i ordning deras mat så sitter han klistrad nedanför köksbänken och stirrar på skålarna. Från hakan rinner det en ständig ström av saliv. :crazy: Han kommer nog aldrig vilja flytta hem till sin mamma igen. :D :angel: GA lagar världens bästa mat! :banana:

Haha.. Ja det låter ju som att färskfoder inte brukar vara något problem. :D
Är det en lika stor djungel av märken och sorter där också eller är det lätt att hitta ett bra?

vet inte om det fungerar lika på djur som med människor, men på oss 2 benta så innfinner sej ju mättnadskänslan snabbare ju fetare maten är .. kanske något att ha i åtanke?
sedan är det ju som många tidigare skrivit att olika hundar äter olika mycket. min beardis hade maten stående framme jämt (torrt) och det fungerade för henne. en av mina schäfrar ratade allt uto hemlagat, så jag stod en gång om året och kokade hundmat efter ett recept från hund sport. vom och en massa annan gegga som jag sedan körde upp på korv skinn i lagom strl. det luktade apa under tiden jag kokade allt, men himmlans billigt och tydligen både gott och nyttigt.mindre kul när jag förväxlade med min egen kött korv, men det är väl smällar man får ta?...

Finns nog bara Klass, Bravo och Nordic. Sen finns ytterligare ett hos Jill i Norrtälje (barfare)

Jag kör på klass, då jag har lättast att få tag i det, plus att det är bra. Ca 150:-/ för 10 kg

funkar det inte om du blandar i typ köttbullar, korv, frollicar osv??

jag har köpt en låda nordic light, 10 kg för 160 kr i 1 kg korvar. de tar mindre plats än man tror! nu får de inte så mycket varje gång så de har haft samma korv i två dagar. jag tryckte ut den i en plastburk med lock och gav några skedar. ska jag fortsätta med färskfoder kommer det nog gå åt något kilo om dagen minst och då är det bara att micra en korv åt gången.

Är Nordic som med Klass att man måste tina köttet utan omslag? Eller tinar man även med plasten runt?

När jag pratat med Klass tillverkarna säger de att de är jätteviktigt att man tar bort plasten innan de tinar, så att man inte förstör näringsämnena i maten.

Jo det gör det säkert, fast jag har redan skrivit varför jag inte vill blanda i godsaker. ;)

GaurdianAngel: 150 för 10 kg! Det är ju ingenting. :) (Jämfört med 15 kg för 500..) Ska kolla upp var jag kan köpa färskfoder, om jag har tur finns det i närheten.. Har ju inte bil. :( Iofs så orkar man ju ta 10 kg på bussen.

Nä, det låter billigt och är väl billigt. Men man får tänka på att en normalstor hund äter ca 10 kilo på 10 dagar. En forrfodersäck på 10 kg räcker oftast i en månad. Medans du måste köpa 30 kg färskfoder (=450:-/mån) för att klara en månad.

Sen tillkommer ben och ev. märgbenskostnaderna, då hunden måste få tillgång till något hårt att gnaga på. Annars så får de lätt tandsten och får aldrig tugga ordentligt.

Men visst, man kommer upp i nästan samma kostnad som om man gav ett torrfoder.

Aha, då var det inte så stor skillnad.

Selma får jättelätt tandsten.. redan som liten valp fick hon hårda beläggningar på tänderna. Sliter det inte för mycket på tänderna om man ger märgben o dyl ofta?

Nu har jag gett lite mindre mat (igår och idag) och hon har ätit jättebra. :)

ingen aning. de har inte sagt något om att man inte bör tina med plasten på i alla fall.tycker att det låter mycket märkligt att näringsämnen skulle kunna försvinna när de inte har någonstans att ta vägen, men stanna kvar vid kontakt med syre. det borde vara tvärt om (enkel kemi, syre är reaktivt och bildar lätt föreningar).

glee: jag fick en snilleblixt igår. man kan ju återanvända märgbenen genom att fylla dem med färskfoder! låt oss säga att jycken får 1-2 märgben i veckan och att du köper nya 1-2 ggr i månaden och återanvänder resten avgångerna. det blir mellan 10-15 kr i månaden. någon/några kycklingvingar lite då och då och du är uppe i samma pris som för en säck torrfoder. men du får ett smakligare foder och bra tandrensare på köpet. märgben sliter INTE på tänderna som ju är av ett hårdare material än ben.

Snilleblixt!? *håller näsan i vädret* Återvinna märgben har jag gjort i flera år.

Man kan fylla dem med allt möjligt. Ibland trycker jag in rå köttfärs, fisk, grönsaksmix m malet kött, färskfoder m.m m.m och så in i frysen och sen servera. Bra när man inte får tag i några riktiga märgben.

Något ni bör testa som är kul, är att ta en big pack glass förpackning, lägga ned lite köttbullar och korvbitar och så i med vatten och in i frysen. Sedan har du världens roligaste aktiveringsleksak. Superkul för hundarna att fightas med på gräsmattan alt. badrummet. Det blir blöt!

Ok, tack för tipset!

Men blir det inte väldigt kletigt på mattor och golv om man gör så? :crazy:

Det testade jag i somras. Jättekul tyckte Selma! :)

Fast det var inte såå himla bra att ha på stranden.. :D

Jag håller med. Min efarenhet är att minst 90% av aptitproblem på hund beror på att folk mixtrar istället för att helt enkelt ta bort maten om hunden inte vill äta.
PL

Jag använde något typ av kött till min flat ett tag när han var som mest jobbig med maten. Jag jobbade på en schäfer kennel och där fick han prova köttet och gud vad han åt :) När jag sedan kom hem igen så fick han det här köttet tillsammans med torrfoder under några månader men eftersom han inte åt allt jag tinade på en dag så blev det för omständigt att hålla på med för det luktade så j*kla äckligt. Jag köpte det av ett företag som åkte runt i Sverige och stannade på vissa platser där man träffades och köpte...

jag har också återanvänt och tryckt in köttfärs, men eftersom jag inte äter kött själv så måste jag köpa köttfärs bara till dem och beräkna hur mycket det går åt och sedan frysa in igen. krångligt. nu har man ju färsen färdig.

glee: jag ger alltid frysta ben, de håller längre och kladdar mindre.

saraholofsson: nordic kör runt i hela södra sverige enligt bestämda rutter.

Liknande trådar

Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
458
Senast: Sel
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
811
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
935
Senast: inverterad
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
897

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar