Sv: Aptithöjande!
Var och hämtade ett gammalt inlägg jag skrev för ett tag sedan. Kanske kan du hämta lite matnyttigt därifrån. Är Din hund smal eller bra i hull? Vem säger att hon ska äta 5 dl/dag? Är det du, foderpåsen eller hunden?
"Inte bara riktat till Dig. Jag vet inte vad Era hundar får för foder, mattider, mängd eller motion, men en liten tankeställare tänkte jag ge Er i alla fall.
Många hänger upp sig på att hunden inte vill äta sina 2-3 mål mat om dagen. Många följer rekommendationerna på påsen till punkt och pricka. Inget fel i det, men hur många ser på sin hund och tänker att hur vill min hund äta? När vill min hund äta? Hur mkt? Hur många mål om dagen?
Nu ska vi inte låta labradorerna välja och vraka, men jag känner många hundar som (visserligen olagligt) äter endast varannan dag. Jag känner många vuxna hundar som äter pyttelite, men 5 ggr/dag. Det finns många olika individer och i lydnadsträningen har alla sina metoder för att motivera hundarna till att tycka det är kul. Med mat är de allra flesta låsta i att en hund ska äta 50% av sin dagliga mängd på morgonen och resterande 50% på kvällen.
Min ena hund har jag haft stora problem med vad gäller maten. Det tog mig lång tid innan jag förstod hur hon ville ha det. Hon äter ca 30% av sin ranson vid 12.30 på dagarna och ca 70% äter hon på natten. Hon vill inte äta på kvällen utan går upp runt 01-02 och äter sin mat. Sommarhalvåret när det är som varmast äter hon varannan dag. Hon bjuds alltid mat, men väljer att inte äta.
Min andra hund har ätit som en häst hela tiden och han är ständigt redo att äta om det bjuds. Han fungerar bäst om han får små mängder flera gånger om dagen. Det håller honom mätt och han slipper bli så hungrig mellan målen.
Så tänkt efter och pröva er fram för att hitta det som passar din hund bäst. Det behöver inte alltid vara fodret som det är fel på, det kanske bara serveras vid fel tidpunkt.
Nu tycker nog några att hunden ska tacka och ta emot och äta när maten väl serveras, men tyvärr fungerar inte alla hundar så och det anser jag att man måste acceptera.