Aptithöjande!

G

glee

Vad ska man ge till hunden för att få den att äta bättre? Selma har så himla dålig aptit, förutom när det handlar om godis..
Har för mig att riven morot ska vara bra, eller är det tvärtom, mättande? :confused:
Vad kan man ge som man "har hemma", alltså inte speciella tillskott?

Vad tror ni är bäst när hunden äter dåligt, att ge två eller tre gånger om dagen? Nu får hon två gånger om dagen, förut fick hon tre.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Aptithöjande!

Jag har alltid haft problem med att min flat hane är väldigt dålig på att äta men att blanda maten med filmjölk har faktiskt funkat ganska bra... Det är ju värt att prova eftersom det nästan inte kostar något. Morötter har jag också provat men han var inte så jätteförtjust i det. Sen har jag en väldigt fet mat till honom för att han inte ska behöva äta så mycket för att få i sig det som han behöver...

Kan inte fil vara dåligt för magen?

Vet inte riktigt hur jag ska göra med maten. Hon får fortfarande valpfoder, men det är snart slut och jag har redan köpt en säck med vuxenfoder. Vuxenfodret är det mycket mindre fett i och det kanske är dumt att byta till det.

våran hund äter carrier orginal hund torrfoder.
först slutade han äta lunchen när han fick tre gånger om dagen så nu får han morgon och kväll.

nu är han lite skeptisk på mornarna men nu har vi börjat blanda i konserv-hundmat litegrann i maten och det är väldigt poppis! :)

Hallå!

Vår lilla skrutt har ju varit lite kinkig på maten tidigare, men nu har han fått aptit som är omättlig.. (!???!?!?). Han får numer mat tre gånger per dag, och när han ätit upp maten får han filmjölk som är lugnande för magen - jag har inte hört att det ska vara skadligt.
Som mellanmål fick han, när han var med mig till stallet, morötter. Det händer att han får lite rivna morötter här hemma i maten, och ris ibland. Lite solrosolja över är också mumsigt - tydligen.
Ibland går det att lura honom, man kan låtsas blanda i något i matskålen, då äter han som en häst. Hehe...

Tyvärr har jag inga andra tips till dig!!

Våran ena hund är så kinkig med mat :smirk:
Köpte faktiskt pulveriserad vom i hundaffären.
Sen strör jag ut ca 1 matsked på kulorna å några droppar vatten.
rör om så blir det på de flesta kulor.
Å vips så äter även min kräsna vovve maten :angel:

När jag inte hade något hemma så tog jag lite Cornflakes å smulade över. Det fungerade ibland.
Vill att vovven ska äta, Annars så kräks hon.
Så den torkade å malda vomen har fungerat bäst. Men lukten :eek:

Tack för tipsen allihop. Jag gav en bit morot ca en halvtimme innan hon fick torrfodret. Den här gången åt hon upp allt och det gör hon inte ofta. Hoppas det var tack vare moroten. :)

Vill helst inte börja blanda in något i torrfodret för då kanske hon inte vill äta om jag tar bort det sen. Men om det inte hjälper med morötter får jag nog prova. Pulvriserad vom låter ju gott. ;)

Flera av mina och sambons kollegor som är hundförare ger sina hundar blodpulver, antar att det är samma sak som vom fast med blod?!! Så uppenbarligen fungerar det!

B-vitaminer stimulerar aptiten, finns i alla möjliga former och prisklasser. många små mål är att föredra framför få och stora mål helst ska ju hunden äta upp maten. skulle det sedan vara som så att hunden äter otroligt dåligt är det en bra ide att uppsöka vetrinären

har själv en hund som äter dåligt. Prova att blöta upp fodret i varmt vatten det luktar mer då har jag hört. Själv ger jag min hund frysfoder som han älskar. Men när det är löptikar i kvarteret så äter han nästan ingen ting.

Av samma anledning som jag inte vill blanda saker i maten vill jag inte blöta upp den.. Och hon har ju ätit det här fodret torrt så himla länge nu så jag vet att hon gillar den. :devil:

Ella93, nej otroligt dåligt äter hon inte. Vissa dagar äter hon allt (5 dl) och vissa dagar knappt en dl. Hon var skendräktig nyligen och då åt hon knappt något, sedan har den där kinkigheten hängt kvar. B-vitaminer borde inte behövas eftersom det är ett fullfoder.. men det kanske inte spelar någon roll, om det inte går att överdosera?

Testa att hoppa över ett mål mat. Ge sedan lite (ca 2 dl) filmjölk mitt på dagen och så ger Du kvällsmålet som vanligt. Då får hon gå lite hungrig och kommer säkert äta upp hela kvällsmålet och då brukar det gå av bara farten sedan.

Hur länge sedan var det som hon var skendräktig?

B-vitamin är en vattenlöslig vitamin och överdoseras alltså inte. (Dessutom innehåller de allra flesta foder vitaminer och mineraler i underkant, så ett tillskott är aldrig fel.)

Om hunden är vuxen (över 10 mån) kan man låta maten stå framme om den serveras torr.
Många hundar föredrar att äta på natten.

Skulle nog fortsätta med det fetare fodret om hunden inte är så matglad.
Butiken byter säkert ut det om du inte öppnat säcken!

Hon kan hoppa över frukosten helt, så man tycker att hon borde bli hungrig till kvällen, men då kan hon ta några tuggor och strunta i resten.. Ska testa att ge filmjölk.

Svårt att säga exakt hur länge sedan hon var skendräktig, det har inte visat sig så tydligt.. Hon slutade löpa i slutet på september, i mitten på november började hon matvägra och fick fyllda spenar. Men hon har bäddat lite då och då ända fram till för bara en-två veckor sen. (Skrev en tråd om det för ett tag sen, "skendräktighet" var rubriken)

Rose, ja om jag bara hittar kvittot. :D Vet inte om jag ska fortsätta med valpfodret eller byta till sensible som är väldigt likt. Förvirrande med alla foder..

Min tik äter också på tok för lite - behöver tips på vilket torrfoder jag ska välja. Riktigt fett så att hon klarar sig på det lilla hon äter?! :p

Var och hämtade ett gammalt inlägg jag skrev för ett tag sedan. Kanske kan du hämta lite matnyttigt därifrån. Är Din hund smal eller bra i hull? Vem säger att hon ska äta 5 dl/dag? Är det du, foderpåsen eller hunden?

"Inte bara riktat till Dig. Jag vet inte vad Era hundar får för foder, mattider, mängd eller motion, men en liten tankeställare tänkte jag ge Er i alla fall.

Många hänger upp sig på att hunden inte vill äta sina 2-3 mål mat om dagen. Många följer rekommendationerna på påsen till punkt och pricka. Inget fel i det, men hur många ser på sin hund och tänker att hur vill min hund äta? När vill min hund äta? Hur mkt? Hur många mål om dagen?

Nu ska vi inte låta labradorerna välja och vraka, men jag känner många hundar som (visserligen olagligt) äter endast varannan dag. Jag känner många vuxna hundar som äter pyttelite, men 5 ggr/dag. Det finns många olika individer och i lydnadsträningen har alla sina metoder för att motivera hundarna till att tycka det är kul. Med mat är de allra flesta låsta i att en hund ska äta 50% av sin dagliga mängd på morgonen och resterande 50% på kvällen.

Min ena hund har jag haft stora problem med vad gäller maten. Det tog mig lång tid innan jag förstod hur hon ville ha det. Hon äter ca 30% av sin ranson vid 12.30 på dagarna och ca 70% äter hon på natten. Hon vill inte äta på kvällen utan går upp runt 01-02 och äter sin mat. Sommarhalvåret när det är som varmast äter hon varannan dag. Hon bjuds alltid mat, men väljer att inte äta.

Min andra hund har ätit som en häst hela tiden och han är ständigt redo att äta om det bjuds. Han fungerar bäst om han får små mängder flera gånger om dagen. Det håller honom mätt och han slipper bli så hungrig mellan målen.

Så tänkt efter och pröva er fram för att hitta det som passar din hund bäst. Det behöver inte alltid vara fodret som det är fel på, det kanske bara serveras vid fel tidpunkt.

Nu tycker nog några att hunden ska tacka och ta emot och äta när maten väl serveras, men tyvärr fungerar inte alla hundar så och det anser jag att man måste acceptera.

Kan nog inte säga att det är enbart jag, foderpåsen eller hunden. Förut hade vi problem med att hon inte åt så mycket som hon "skulle". Pratade med ett butiksbiträde som är riktigt duktig på foder och då kom vi fram till att jag försökte få i min lilla sexmånaders staff lika mycket som hennes vuxna golden åt.. :p Så vi drog ner rejält på maten, och kom fram till att 5 dl var lagom, hon åt upp allt med bra aptit. Och hon har ätit 5 dl i flera månader utan att krångla.

Tror själv att bästa sättet för henne är att ta undan maten efter ett tag, verkar som att hon blir mindre intresserad av den ju längre den får stå framme. Men jag ska nog börja ge 3 gånger om dagen istället, för om man lägger i lite så äter hon oftast allt på en gång, lägger man i mycket äter hon ingenting..

Selma är smal men inte mager.. Man anar revbenen men jag tycker ändå hon inte är FÖR smal. Antagligen får hon i sig det hon behöver men det känns ju lite tråkigt att hon inte har så stor aptit som hon haft förut.

Hur gammal har hon blivit nu?

Kanske det är så att hon faktiskt inte behöver så mkt mat längre. Det går åt mkt energi till att växa, nu är hon kanske ganska färdig i kroppen och behöver inte riktigt lika mkt längre.

Om tre veckor blir hon ett år. Kan säkert vara som du skriver. :idea:
Hon har inte vuxit på höjden på 4-5 månader, och på bredden växer hon ju inte speciellt fort. Hon är som sagt inte mager, hon är bra musklad och har massor av energi. :) Man tycker att hon borde bli lite loj och tanig av att äta för lite. Kanske ska testa att minska lite på maten? Kan ju alltid öka igen om hon verkar hungrig.

Vad tror du om att byta foder? Fast det kanske är svårt att säga utan att se hunden.
Det hon får nu innehåller 32% protein, 20% fett. Vuxenfodret innehåller 25% protein och 14% fett. Sen finns ett sensible-vuxenfoder som innehåller 25% protein och 18% fett. Kanske är onödigt att ge valpfoder med så mycket protein nu när hon knappt växer?

32% protein låter VÄLDIGT mycket och 14 % fett låter lite i underkant om hunden inte är överdrivet matglad. sensible låter lite bättre. om du har möjlighet att förvara färskfoder kan det vara en lösning. mina har provat nordic idag och de har gått och slickat skålarna hela kvällen. de KAN ju ha missat något... innehåller både vom och blod och annat äckelpäckel (=gott på hundspråk).

Liknande trådar

Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
458
Senast: Sel
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
811
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
935
Senast: inverterad
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
897

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar