Sv: Aptit?
Min häst är inte vidare matglad, någon som har något tips på något fodertillskott som brukar vara uppskattat av andra hästar?
Har en häst som verkar sitta med i samma klubb som din
Inte alls kul när man behöver ge något utöver hö/hösilage och pellets....
Min dam äter inte betfor (eller periodvis har hon fått i sig någon dl) hon strunatr fullständigt i maten om det finns mineraler i maten (pelleterade som pulverform) Hon äter mustangpellets oftast, men det går i perioder och ibland vill hon inte ha ens det, utan äter hellre lite rehab pellets..... men efter en vecka skiter damen i det och vill nog iallafall ha lite av den där mustang pelletserna istället.
Vi har verkligen provat allt mellan himmel och jord till damen..... alla möjliga pellets, musli, hack av alla de slag, majs, havre, korn, you name it.... Däremot ÄLSKAR hon hö/hösilage och medans alla hästar står och skrapar och lever tills de får pellets gör hon tvärtemot
Hursom helst ville jag väl säga att är det så viktigt att den får i sig de här extra grejerna?
Jag var super orolig för att hon inte skulle få i sig allt hon behövde så när vi ändå hade vet här så passade vi på att ta blodprov och kolla alla värden. Visade sig tillslut att det inte fanns något att anmärka på!
Vets råd blev helt enkelt att bara låta henne äta det hon vill i pellets och kraft, men se till att hon får obegränsat med grovfoder (hon är av slaget som inte lägger på sig lätt).
Det vi gör nu är att ta blodprov på henne regelbundet för att kolla läget, men måste säga att änsålänge har det inte visat att det varit brist på något...