A

almostgolden

Min häst är inte vidare matglad, någon som har något tips på något fodertillskott som brukar vara uppskattat av andra hästar?

Sv: Aptit?

Jo, det får hon, men jag tänker mig mer något som "smaksätter" så hon även äter det som inte är lika gott.

jamen, betfor är ju betfor, då äter hon betforen och lämnar resten, hästar har en fantastisk förmåga att skilja på maten.
Dessutom så äter hon inte upp all betfor heller.

Vårt fullblod gillar Kraft Rehab, lägger man i morötter o äpplen i kraftfodret så sorterar han bort morötter/äpplen och äter rehaben först, han är kinkig med vad han äter.

Hösilage och lucernhack brukar de flesta hästar gilla, och det är ju grovfoder vilket är bra för magen!

Jag har själv en unghäst som inte är vidare matglad på vintern. När vi gav honom hö åt han kanske bara ett kilo på natten och lämnade dessutom massor i hagen på dagen. Nu ger vi hösilage och det är helt renslickat i boxen! Jag ger honom dessutom lucernhack för att öka proteingivan, och det tycker han är mums =) Lucernpellets däremot gillade han inte.

Hestekraft är bra kraftfoder för hästar som lätt tappar hull, och det är också smakrikt (de flesta hästar tycker om det). Hestekraft är ett muslifoder som finns i lite olika blandningar.

Det bästa är ju att försöka undvika onödigt socker (som t ex betfor) och ge mycket grovfoder.

//Julia

Min häst är inte vidare matglad, någon som har något tips på något fodertillskott som brukar vara uppskattat av andra hästar?

Har en häst som verkar sitta med i samma klubb som din:mad: Inte alls kul när man behöver ge något utöver hö/hösilage och pellets....
Min dam äter inte betfor (eller periodvis har hon fått i sig någon dl) hon strunatr fullständigt i maten om det finns mineraler i maten (pelleterade som pulverform) Hon äter mustangpellets oftast, men det går i perioder och ibland vill hon inte ha ens det, utan äter hellre lite rehab pellets..... men efter en vecka skiter damen i det och vill nog iallafall ha lite av den där mustang pelletserna istället.

Vi har verkligen provat allt mellan himmel och jord till damen..... alla möjliga pellets, musli, hack av alla de slag, majs, havre, korn, you name it.... Däremot ÄLSKAR hon hö/hösilage och medans alla hästar står och skrapar och lever tills de får pellets gör hon tvärtemot:p

Hursom helst ville jag väl säga att är det så viktigt att den får i sig de här extra grejerna?
Jag var super orolig för att hon inte skulle få i sig allt hon behövde så när vi ändå hade vet här så passade vi på att ta blodprov och kolla alla värden. Visade sig tillslut att det inte fanns något att anmärka på!:o
Vets råd blev helt enkelt att bara låta henne äta det hon vill i pellets och kraft, men se till att hon får obegränsat med grovfoder (hon är av slaget som inte lägger på sig lätt).
Det vi gör nu är att ta blodprov på henne regelbundet för att kolla läget, men måste säga att änsålänge har det inte visat att det varit brist på något...

EXAKT vad ger du henne Nu?

i torra mått får hon 1kg korn, ½ kg betfor, ½kg kraaftenergi, 1 dl mineraler, 8 kg hösilage. jag får henne att äta mineralerna tillsammans med vinäger och olja, men detta är heller inte bra att ge för mycket av. Testade idag att blanda i vitlök i blötfodret (som hon inte äter med särskild entusiasm), vilket hon ratade.
Höet är inte heller populärt.
Innan har hon haft tandproblem, dessa är lösta nu och hon ska inte ha ont i munnen, men jag har erfarat flera hästar med föredetta-muntrubbel som aldrig fått tillbaka aptiten ordentligt.

Behöver hästen något mer tillskott då?
Den får ju ändå ganska mkt nu (beroende på strl osv givetvis).

Är du säker på att hösilaget alltid är av god kvalité? Min häst är väldigt känslig mot sådant, medan de andra hästarna i stallet glatt kan tugga i sig av samma foder.
Att hästen bara får i sig 8 kg hösilage låter ju inte så sunt heller. :crazy:
Har du kollat med vet.? (förutom tänderna)

Jag skulle ta borta alla "onödiga tillskott" under en period och se till att hon äter upp sin grovfodergiva först. 8kg hösilage är lite, vad är det för ras?
Har ni analyserat grovfoder? Ts halt i fodret? Om INTE, gå ihop o gör en analys så ser du bättre vad som saknas och vad du måste få i henne. Annars föreslår jag ett "fullfoder" kompletterat med Lucern och kanske lite olja. Jag själv gillar kraffts sortiment, dyrt men bra! Man slipper ge x-tra mineraler om dom äter en normalgiva av deras full foder samt att det kan kompletteras med betfor om man vill. betfor är ju ett mkt bra fodermedel som jag gärna förespråkar i foderstaten.

Senast ändrad:

Hon äter inte mer än 8 kg. Det är fri tillgång för henne! =)

men "onödiga tillskott"? hon måste ju få i sig kraftfodret då hon är en ridhäst. Jag vet att det är lite hö, 8 kg är mängden jag betalar för, sen äter hon inte allt av det, det är aldrig tomt på hö hos henne, så det är ju ingen idé att slänga in några kilo till.

se frågor ovan... har du analys på hösilget? TS halt, energi, protein värden , Ca/p kvot etc. Jag struntar i VAD DU BETALAR FÖR i din stallhyra! Om din häst behöver mer/alt annat foder ex lucern etc så förutsätter jag att du har en analyserad och uträknad foderstat på detta?

Inget fodertillskott men med hästar som inte äter ordentligt brukar jag göra såhär, tycker jag fått bra resultat. Ska dock erkänna att min erfarenhet inte sträcker sig längre än runt 5 hästar med svag aptit.

Säkerställ att hästen är frisk och inte har ont någonstans. Var jättenoga med rutinerna så hästen känner igen sig hela tiden i mattider, utgång till hage, träning o s v.Se till att hästen trivs med sina hagkompisar och i sin box, kanske vill den ha mer lugn och ro? Ställ hästen brevid en hungrig häst, som alltid äter upp all mat direkt (jo det smittar faktiskt). Ta bort kraftfoder den inte har ätit upp efter 1 timme och låt krubban vara tom en stund. Att det alltid finns mat i krubban gör bara att de äter mindre.

Min erfarenhet är att hästar som äter dålig ofta vill ha sin mat torr och enhetlig. Blandar man i betfor blir det motsatt effekt.

Hur ser hästen ut? Behöver den mer mat än den äter? Håll koll på kvoterna och stirra dig inte blind på behovstabeller.

Jag har en ganska kräsen häst, och korn hamnar längst ner på hans lista, det måste blandas med rejäla mängder betfor om han ska äta korn. Men t ex Hippo Grow Alfa pellets, och Hestekraft musli äter han gärna. Har du provat de sorterna? Sedan gillar en del hästar Fibergi, det är ju lite annorlunda konsistens på det fodret. Vad gäller mineraler så är de olika smakliga, vissa sorter har hästarna älskat, vissa pillar de ur. Har du provat olika fabrikat? Alternativt om du ger tillräckligt mycket färdigfoder så behövs ju oftast inte mineraler, det får man räkna på.
Om man ska hitta något att blanda i maten för att de ska äta bättre så kan jag bara komma på betfor (som tydligen inte funkar), eller rivna morötter/äpplen, men det kan ju bli lite bökigt om det är stora mängder foder. Så jag skulle nog ha provat lite fler sorters foder, om du inte redan har gjort det?

Okej, men 8 kg hösilage är ändå fruktansvärt lite för en stor häst. En stor häst Bör få i sig mkt större mängd än så.. (Beroende på tshalten osv)
Tycker du borde kolla med vet. eller byta till något smakligare foder.

men "onödiga tillskott"? hon måste ju få i sig kraftfodret då hon är en ridhäst.

Alla ridhästar behöver inte äta kraftfoder. Min häst är visserligen en ponny men jag rider henne ofta sex dagar i veckan. Hon får inte kraftfoder. Det är ju ngt man lägger till när värdena på grovfodret inte räcker till. Hur ser hon ut? Jag antar att hon behöver mer mat eftersom du är orolig? Men det går att räkna ut med utgpunkt från värdet på ditt grovfoder.

Jag undrar hur pass bra det är att prova med många olika foder till en häst som inte vill äta. Hästar behöver lite tid på sig att vänja sig vid nya foder.

Liknande trådar

Hästvård Alla tips mot kliande hud på häst mottages tacksamt. Salvor, fodertillskott, tvätt etc. Ska till hööks över helgen märkte att där finns...
Svar
15
· Visningar
757
Senast: Vinur
·
Foder & Strö Hej! Jag har köpt två besättningar foder i småbal och tagit analys på båda. Vad har ni för tankar om detta foder? Uppskattar alla...
Svar
6
· Visningar
412
Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
336
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 578

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka