Apropå tysk dressyrridning.

axel

Trådstartare
Läste om Minnas val av tränare pga
Hubertus Schmidt är väldigt otysk och mjuk i sin ridning. Det ska vara schwung i kroppen! Han lär mig att tänka annorlunda. Målet är att hitta en modell som passar just mig och leder till bra resultat.
Har man gått ifrån den tyska exakta explosiva ridningen?
Är det mjukhet o lätthet man ser till i det främsta rummet?
Funderingar emottages.

Kommer själv ihåg Stückelbergers Granat som just definierades som- explosiv i sina övergångar.( inte för att hon var tysk då:angel:)

Senast ändrad:
Sv: Apropå tysk dressyrridning.

Man har väl talat om "tysk ridning" som mera "hård", förr i alla fall, vet inte hur det stämmer egentligen, men tyskarna har ju överlag ryktet att vara väldigt precisa och kanske inte i första hand "mjuka".
I hoppning så har det ju funnits en mer "tysk" stil, och jag tror mej ha hört detta förr ang dressyren, men inte idag kanske. Men de som är mer insatta i tysk dressyr kanske kan avgöra bättre om HS skiljer sig från andra tyskar och om det finns någon mindre mjuk tysk ridstil idag.

Men om man nu tolkar Minna o även Kyra så menar de ju att det skiljer sig- nästan att han är unik.

Visst finns det så kallad tysk ridning.Men tränaren som det ovanstående handlar om vet jag kan vara rätt hård han med. Sen finns det stoor skillnad på hård och för hård. Jag gillar tyskridning på många sett, det är när det missbrukas som det blir fel.

Fasen vad impad jag blir av dig som redan hunnit med att få så mkt livserfarenhet- i hästvärlden.:bow:

Hinner du med ngt annat?:angel:

Den bild man har av tysk ridning beror väl på vilken "tysk" man träffat

Tyskland är stort. Och Dressyren inte enhetlig vare sig där eller här

Det tyska Systemet i sig är ju mjukt med betoningen på balans och avspänning.
men det beror ju på i vems tappning.

Hu rman tolkar kvaliteterna

det finns ju fler kända ryttare som är mjuka som Hubbe. Han kanske är unik för Minan - det får ju stå för henne
Men sedan finns det ju gott om tyska tränare som ger en mardrömmar

Varför generalisera?

Vad vill du med tråden ;)

Det brukar ofta just generaliseras om hur bra allt är som kommer från D.
Därför var det intressant o höra från våra - ja Kyra då nästan:angel:
om hur DE ser på den tyska ridningen- de som ser en hel del.

Man kan ju tro att alla vill rida för Jenssen eller Schulten-Baumer m. fl. som bevisligen ger resultat.

:o :)

ska jag vara ärlig? nej inte så mycket mer:angel: Men pokvännen och vännerna är underbara, de förstår. Pokvännen var med på träning igår och satt i bilen i 4 timmar utan att klaga.

Jag har ju själv tränat för en tysk och han är mkt noga med bett tillpassning av sadel, just det som många säger att tyskarna inte är. Sett och varit med på träningar sett de rida själv osv, och de är i stort sett alltid ödmjuka mot hästarna och sen är det ryttarna som får skiten. ( Vilket ju är helt rätt, det ju bara så att många människor inte klarar av att höra saningen!) De tyskar jag har erfarenhet av är raka, ärliga, shyssta mot hästarna och det blir jäklar i det resultat när man rider!

Det jag sett av tysk ridning när jag varit i Tyskland själv och tränat och kollat på tävlingar har inget med hårdhet att göra. Däremot RIDER de i VARJE steg. Det är inget sitta och åka runt utan hela tiden understödja hästen och göra allt korrekt. Själv red jag 2 ggr för en av Tysklands bästa tränare och det var hela tiden mjukhet, lösgjordhet och precision i ridningen.

Bett och sadlar är utpassade, att tyskarna skulle vara kända för att inte göra det var det dummaste jag hört.

Jag tycker inte HS är ett undantag i den tyska ridningen, snarare är de de som är "hårda" som är undantagen.

det var hela tiden mjukhet, lösgjordhet och precision i ridningen.

Jag har ingen stor erfarenhet av tyska tränare förutom den tyske tränaren som jag har har ridit för några gånger här i Sverige. Upplevde i allafall att det var just detta som han strävade efter hela tiden.

Jag uppskattade också att han behandlade min häst som en unghäst och inte försökte forcera henne till att göra svårare saker än vad hon var redo för. Om det berodde på att han var tysk eller bara väldigt klok och kunnig vet jag inte.
Alla övningar var väldigt basic men skulle utföras korrekt och med precision. Hästen skulle vara mjuk och eftergiven, aktiv bak och vänta fram och matte skulle rida aktivt och nogrannt.

Läste om Minnas val av tränare pga Har man gått ifrån den tyska exakta explosiva ridningen?
Är det mjukhet o lätthet man ser till i det främsta rummet?
Funderingar emottages.

Kommer själv ihåg Stückelbergers Granat som just definierades som- explosiv i sina övergångar.( inte för att hon var tysk då:angel:)

Jag fattar inte heller vad Minna menar med det där? Det verkar som hon har fått en aha upplevelse men det får ju som sagt stå för henne att hon inte upplevt det tidigare, men hon har ju faktiskt alltid varit rätt stel i sin sits så det är väl kul för henne att hon har mjuknat upp.
Hon har ju tränat för Kyra som har tränat för Herbert Reibhan och hon borde ju ha fått den där infon för länge sedan...

:rofl::rofl:

sorry

det blev två svar i ett. Det var Lancet som skrev:
Jag har ju själv tränat för en tysk och han är mkt noga med bett tillpassning av sadel, just det som många säger att tyskarna inte är

Jag tränar ju också för en tysk ibland och han är inte ett dugg hård.
Mot hästen. Men han är ganska hård mot ryttaren. Eller, han tycker helt enkelt inte att ridning ska skojas bort utan det ska tas på allvar och när man rider ska man ha alla sinnen närvarande.

Överlag så tycker jag att många människor upplever konsekvent ridning som hård ridning:confused:
Vi har en tränare i stallet som, av vissa, upplevs som hård...Han är ruskigt konsekvent och hårresande ärlig och det kanske är det som folk inte klarar.
Konstigt eftersom vi lägger ner mycket tid och pengar på denna sport, att man då inte vill höra sanningen??

KL
Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig:confused:

Ni som har ridit för tyska tränare har kanske medvetet gjort ett val eller arrangören. Man har tagit en som går på den linjen som man själv är inne på.
Malin!
visst är det skillnad på en tränare som är hård mot en- som sätter hästen först o ger en en bra grund för fortsatt arbete- den röda tråden.

Tränare som bara säger att allt är bra- är ju inget att ha- i förlängningen.
Man kan även bli desillusionerad i att tro att man rider bra- känns det igen:D

Det brukar ofta just generaliseras om hur bra allt är som kommer från D.
Därför var det intressant o höra från våra - ja Kyra då nästan:angel:
om hur DE ser på den tyska ridningen- de som ser en hel del.

Man kan ju tro att alla vill rida för Jenssen eller Schulten-Baumer m. fl. som bevisligen ger resultat.

;)

Men om du är intresserad av det varför inte ta reda på vad Kyra tycker om Rehbein som hon ridit för

Det har ju Lussan också gjort

Senast ändrad av en moderator:

KL
Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig:confused:

Verkar kanske som om du Och Minna generaliserar mest :p

Strömsholm och drressryförbundet har ju tagit hit tyskar, har de speciellt urval?

jag tänker på Hess, Balkenhol, Meyners, och den där ponnytränaren
Och Meredith Michaels Bearbaum

samt dresyrtränarringen har ju tagit hit Schumacher (attans att jag missade det)

Om man ser itnernationelt så är ju det _stora_ tyska namn.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka