Apropå mat vid graviditet o ammande...

A

acke

Jag har haft stor hjälp av viktväktarna och viktklubben när jag har behövt justera min vikt. Men så blir man gravid och aldrig har det känts så viktigt att äta rätt. Och sen ammar man, föder upp en människa till en livskraftig varelse och återigen känns maten oerhört viktig. MEN då plötsligt skyr alla "experter" mig som elden, släpper mig som om jag vore ett hett järn och ber mig återkomma när jag bara behöver hjälp för att bli snygg... Jag fattar att de är rädda för att jag ska stämma dem om mit barn får skörbjugg eller ngt, men fattar inte resonemanget, ska jag helt intuitivt äta korrekt näringssammasättning och mängd mat för att jag ska bli/har blivit mamma? Visst finns det kostråd hos BVC, men vaddå; ät inte insjöfisk och undvik kål o bönor när du ammar...?

Hallå, det är NU jag vill ha vägledning för en bra sammansatt kost som håller mitt barn vid bästa möjliga hälsa o hull samt låter mig gå ner gravkilona skonsamt och i rätt takt!!! Jag är ingen expert och med två småbarn blir det oftast kaffe o macka, hur nyttigt är det?

Vad tycker ni? Fram för kostrådgivare som vågar?
 
Sv: Apropå mat vid graviditet o ammande...

Jag skaffade en kostrådgivare som gör allt privat! kostar *hrm* 380:- för 2 månader.

Jag hade tvärt om problem, går ner för mycket.
 
Sv: Apropå mat vid graviditet o ammande...

Men VV här i stan hade speciella barnvagnsgrupper, just för mammor med övervikt, som är anpassat för mamma/barn behoven.

Nu vet jag inte vart du bor men kolla på derans hemsida så ser du närmsta ort med BV grupper....
 
Sv: Apropå mat vid graviditet o ammande...

Jag håller med dig, det borde/måste finnas kostrådgivare även åt gravida eller ammande mammor som kan hjälpa till med en bra kostsammansättning.
MEN du bör inte gå ner i vikt (banta) under denna period.
Därför att gifter och slaggprodukter samlas i fettcellerna och när du bantar, utan att vara grav/ammar, så renas du via kroppen vanliga reningsverk.
Däremot när du är gravid eller ammar så samlas gifter och vissa slaggprodukter i bröstmjölken... = inte bra för bebbe :(.
 
Sv: Apropå mat vid graviditet o ammande...

Jag tycker det är himla lätt att äta rätt, jag har också burit på övervikt under mina graviditeter, men har läst på så mycket, både under graviditeterna men vädigt mycket efteråt också.

Ja, fram för kostrådgivare som sitter på de kunskaperna. Mat vid graviditet.

Men vad är det som är så svårt med din mat?

Säg till om du vill ha lätta recept och tips och råd, jag har samlat på mig mycket :)
 
Sv: Apropå mat vid graviditet o ammande...

Hej, o tack för ditt svar!

Nu var ju inte tanken med vägledning att jag ska banta, absolut inte. Men jag behöver en bra kost som ger min dotter vad hon behöver, och mig kraft att klara av mina sysslor och hålla mitt humör uppe. Fortsätter jag sedan att gå ner mina graviditetskilon (5) så är det ju bara positivt... Men det klarar jag nog av genom bara motion/stallbestyr.
 
Sv: Apropå mat vid graviditet o ammande...

Oj, det låter ju bra!
Hur fick du tag i denna person?
 
Sv: Apropå mat vid graviditet o ammande...

Hej!

Tack för svaret!

Jag har eg inte så stor övervikt (5 kg kvar av de 16 totalt o Elin är 7 veckor) utan är mer intresserad av att komma in i ett hälsosamt tänkande när det gäller kosten. Jag har inte fått någon som helst respons från VV och efter min förra graviditet hjälpte de mig gå UPP 8 kilo så det var inte så positivt... Men jag ska kolla deras hemsida om ngt hänt sen sist.
 
Sv: Apropå mat vid graviditet o ammande...

Det jag efterlyser är eg den säkerhet man känner som "ickegravid" och "ickeammande", då vet jag precis hur jag ska äta för att må bra, o målen styrs av arbetstider och rutiner. Nu är alla tider flytande, ekonomin sämre (f-peng) och samtidigt känns det jätteviktigt att både bebis o jag får den näring vi behöver för att orka. Jag vill kunna fylla i vad jag har ätit och se att jag gör rätt på internet, alt korrigera t ex. Det som normalt är bra för min kropp (ofta lite fett och mycket fibrer) är kanske inte bra för mig och mit barn... tack för ditt svar!

Tar gärna tips och råd :-)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt
  • Kan man ens göra rätt längre?

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp