Apropå kotledsinflammation...

K

klabbarparn

Läste om nån här som ger glukosamin (tror jag det hette) som tydligen skulle va bra för lederna? (rätta mej om jag har fel)
Eftersom min häst just nu behandlas för kotledsinflammation så kom jag att tänka på om det finns saker man kan göra för att minimera risken för att hästarna ska få just kotledsinflammation.
Tex vissa fodertillskott, kanske linda benen varje gång hästen rids etc. (altså nu menar jag inte domhär mer självklara sakerna som att ha en sadel som sitter som den ska o varierat arbete o sånt,men skriv gärna allt ni kommer på!)

Sv: Apropå kotledsinflammation...

Min häst hade kotledsinflammation vf plus en gaffelbandsskada i samma ben förra hösten. Efter behandling (spruta i leden 2 ggr) och vila 3 månader fick jag rådet av veterinären att ge glukosamin och även att använda Back on Track paddar fram en liten stund innan ridning. Så nu gör jag det, och eftersom hästen varit frisk sen dess så vågar jag inte sluta med det! Så - glukosamin varje dag (kostnad ca 10:-/dag) och BoT på medan jag gör iordning henne innan ridning. Funkar för mig :bow: (Peppar, peppar, ta i trä!)

ok...kanske vore nåt.
Jag kan ju alltid höra med min veterinär...om han nu blir frisk förståss....shit va nervös jag är för det

Min häst har oxå haft korledsinflammation och kan säga att glucosamin hade noll verkan på henne... men det är ju olika från häst till häst.
BoT har däremot fungerat super! har både paddar och täcke (då hon har problem med SI-leden som antagligen utlöser kotledsinflammationen).
Hon får även kisel som tillskott.

Min häst har oxå haft korledsinflammation och kan säga att glucosamin hade noll verkan på henne... men det är ju olika från häst till häst.
BoT har däremot fungerat super! har både paddar och täcke (då hon har problem med SI-leden som antagligen utlöser kotledsinflammationen).
Hon får även kisel som tillskott.

Vad är SI-leden? Läste nåt om den på nåt ställe.....

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 675
Senast: Blyger
·
Hästvård Börjar med att skriva att jag undanber påhopp, samt råd att åka till veterinär, för det kommer jag givetvis att göra. Detta är endast en...
Svar
12
· Visningar
1 927
Senast: Freazer
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 452
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI