Apropå Falsterbo

Status
Stängd för vidare inlägg.

Taranis

Trådstartare
Det är jag som författat artikeln i Aftonbladet angående Falsterbodressyren. Efter den stora uppmärksamheten kring artikeln frågade Aftonbladet mig om jag ville ställa upp på en kort debatt med någon representant för Svenska Ridsportförbundet i live webb-tv. Jag sa ja eftersom jag hade svårt att hitta ett vettigt argument för att inte ta chansen att säga min mening när nu chans gavs. Antingen floppar jag eller så innebär det kanske att en viktig fråga lyfts fram i ljuset till allmänt beskådande och startar en debatt. Jag är ingen auktoritet i hästvärlden. Jag rider dressyr på mina hästar men tävlar inte själv. Jag har dock följt dressyrsporten sedan tidigt 80-tal.
Här är en länk till klippet som sändes i morse 2 aug i Aftonbladet TV.
http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/132356

Några fel från din sida.

TR tar bara upp optimal tävlingsform , säger inget om tränings eller framridningsform. Så regelboken du talar om där nacken ska vara högst och nosen längst fram på träning eller framridning finns inte. TR gäller tävling som är en uppvisningsform.

Och rollkur har inte bytt namn till LDR. Det är två olika sker.

Problemet är att det finns stewards som rider lika illa. Vad gör de då när de ser likadan ridning som de själva har? Jo, blundar.

Det är jag som författat artikeln i Aftonbladet angående Falsterbodressyren. Efter den stora uppmärksamheten kring artikeln frågade Aftonbladet mig om jag ville ställa upp på en kort debatt med någon representant för Svenska Ridsportförbundet i live webb-tv. Jag sa ja eftersom jag hade svårt att hitta ett vettigt argument för att inte ta chansen att säga min mening när nu chans gavs. Antingen floppar jag eller så innebär det kanske att en viktig fråga lyfts fram i ljuset till allmänt beskådande och startar en debatt. Jag är ingen auktoritet i hästvärlden. Jag rider dressyr på mina hästar men tävlar inte själv. Jag har dock följt dressyrsporten sedan tidigt 80-tal.
Här är en länk till klippet som sändes i morse 2 aug i Aftonbladet TV.
http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/132356
Bra att du skrev artikeln och tack för att du belyser detta viktiga ämne! Jag hoppas att det kan bli en bra fortsättning på debatten där hästens bästa sätts i centrum snarare än vem det är som debatterar.

Några fel från din sida.

TR tar bara upp optimal tävlingsform , säger inget om tränings eller framridningsform. Så regelboken du talar om där nacken ska vara högst och nosen längst fram på träning eller framridning finns inte. TR gäller tävling som är en uppvisningsform.

Och rollkur har inte bytt namn till LDR. Det är två olika sker.
TR har heller aldrig haft någon som helst anvisning om stretchning överhuvudtaget före rollkurens existens. Den enda skillnaden på LDR och rollkur är hur aggressivt ryttaren får fram böjningen/stretchningen. Och hur länge den får framföras. Graden av böjning kan vara den samma.

Jag hoppas att ridsportförbundet skärper till sig och inser problematiken, utbildar överdomare bättre, ett kurstillfälle varannat år är ju ett stort skämt, så de gör sitt jobb och ger dem redskap till och tydliggör i regelboken att överdomare ska åtgärda problem, inte slå knut på sig själva för att vara kompis med fulridande elitryttare..

TR har heller aldrig haft någon som helst anvisning om stretchning överhuvudtaget före rollkurens existens. Den enda skillnaden på LDR och rollkur är hur aggressivt ryttaren får fram böjningen/stretchningen. Och hur länge den får framföras. Graden av böjning kan vara den samma.

Men TR har inget om rollkur nu heller eller? Och jag håller inte alls med dig om "enda skillnaden", riktigt riden LDR är inte i närheten av rollkur. Synd om du går ut i media med fel info, du blir mindre trovärdig då.

Jag hoppas att ridsportförbundet skärper till sig och inser problematiken, utbildar överdomare bättre, ett kurstillfälle varannat år är ju ett stort skämt, så de gör sitt jobb och ger dem redskap till och tydliggör i regelboken att överdomare ska åtgärda problem, inte slå knut på sig själva för att vara kompis med fulridande elitryttare..

Fast det är fullt tillåtet att rida sin häst i LDR på framridning på tävling så länge inget uppenbart våld gör sig synligt och att formen endast pågår 10 min i sträck med uppehåll sedan så är det helt ok .
Så att "utbilda stewarts" "folk måste våga säga ifrån bättre" etc tror jag inte är det som är felet ang problemet på framridningen.

Problemet är att reglerna är ytterst toleranta och att ridningen är normaliserad och etablerat accepterad som ett normalt sätt att rida fram sin elithäst för de som vill och tycker metoden ger dem framgång innanför staketet efter startsignal , och hemma på hemmaplan för fortsatt utvecklingskurva väl på tävlingsbanan inför domare sedan.

Tycker hela reaktionen från SvRF etc blir smått fånig . De är högst medvetna om det hela det är ingen nyhet alls .

Senast ändrad:
Jag har inte påstått att LDR är förbjudet.
Och självklart måste överdomare och stewards få mer och bättre utbildning , våga säga till mer och det menar jag måste till ett förbund som stöttar.

Men TR har inget om rollkur nu heller eller? Och jag håller inte alls med dig om "enda skillnaden", riktigt riden LDR är inte i närheten av rollkur. Synd om du går ut i media med fel info, du blir mindre trovärdig då.
Om du läser stewards manual så står där beskrivet samma stretchningstekniker som rollkur.
"Avsiktliga, extrema böjningar av nacken/halsen som antingen innefattar, att huvudet bärs på ett högt, lågt eller sidvärts sätt får bara utföras under mycket korta perioder. Om detta utförs under en längre period skall stewarden ingripa. Rörelser, som utförs genom att hästens huvud- och nacke/hals-bärighet rids på ett konstant och fixerat sätt i sin position, får endast utföras under perioder som ej överstiger ca tio (10) minuter utan att en förändring sker." Ur stewards manual. Är det någonting av ovanstående som du anser INTE vara rollkur, eller så kallad LDR?

Jag anser att det är flex o rollkur, inte LDR.
Det är ingen skillnad det har bara reglerats och kammats till namn och utövningsmässigt på framridning utifrån det jag redan redovisat . Du kan själv förkovra dig i det hela allt finns att tillgå ang det hela väl dokumenterat .

Det intressantaste som tydligt speglar detta är ju hur det ser ut helt ogenerat på just framridningen inför alla inkl domare och stewards och filmande publik och är helt accepterat och ok och dessutom helt inom regelboken . Det är det som är kärnan i det hela .

Att folk sen dessutom sitter och tycker det är helt ok och inget större att bråka om för "de är ju elit" är ett annat illustrerande fakta på problemet hur normaliserat det tydligen är .

Just ja - min tränare har inga TDB resultat för hen tävlade innan 2010 och efter det har hen spenderat tiden på att träna ryttare och ta fram elit dressyrhästar som hen utbildat från oinridna och sen sålt för millena både utomlands och i Sverige ...

Senast ändrad:
Men oavsett rollkur eller LDR (det förekom sekvenser på filmen ja) så var det väl inte det som gjorde filmerna så otrevliga utan hur mycket våld och otrevlig ridning det var på dem?
Visst ska man fortsätta jobba med att få bort träningsmetoden, och det finns reglerat i FEI-reglementet osv, men framförallt måste man väl trycka på att ridning ska vara schyst för hästen och utan att styrka eller våld ska förekomma?
Jättebra att debatten förs, härligt med när den förs på ett konkret och trevligt sätt vilket gör att den når fram både inom riksmedia och till förbundet!
Jag skulle ändå vilja vrida debatten mer mot ryttarna som faktiskt gjorde det här på filmen, visst ska steward avbryta/varna, domarna döma ned osv men de som faktiskt gjorde handlingen är ryttarna?
Ingen av ryttarna på filmerna och bilderna har vad jag sett uttalat sig? Har ni sett något?

http://www.hippson.se/artikelarkivet/dressyr/ju-mer-huvudet-bojs-in-desto.htm
Oavsett vad man tycker om en del ridning på framridningen i Falsterbo är det förkastligt att gå ut i media och påstå att hästen hela tiden ska gå med nacken som högsta punkten. För att få en välgymnastiserad häst måste man kunna variera formen och ändra den hela tiden under ett ridpass. Att statiskt gå med nacken högst hela tiden kommer bara ge en stel häst som till slut får ont i ryggen. Det är lika illa som att konstant rida den i rollkur. Själv föredrar jag att man hela tiden varierar formen som de gör på filmen

http://www.hippson.se/artikelarkivet/dressyr/ju-mer-huvudet-bojs-in-desto.htm
Oavsett vad man tycker om en del ridning på framridningen i Falsterbo är det förkastligt att gå ut i media och påstå att hästen hela tiden ska gå med nacken som högsta punkten. För att få en välgymnastiserad häst måste man kunna variera formen och ändra den hela tiden under ett ridpass. Att statiskt gå med nacken högst hela tiden kommer bara ge en stel häst som till slut får ont i ryggen. Det är lika illa som att konstant rida den i rollkur. Själv föredrar jag att man hela tiden varierar formen som de gör på filmen

Gillar inlägget och bra skrivit och bra visad varierad ridning. Sen, alla red inte illa på Falsterbo, tittar man på ekipagen bakom de utpekade så är det mkt som ser bra ut och inte ens alla utpekade är för mig dålig ridning. Om det jag sett stämmer, om jag sett allt, tycker inte ex att CHB fulrider.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka