Apportering och spårning!

S

super mario

Vi ska så småningom flytta till min sambos föräldrars gård på landet och kan ÄNTLIGEN skaffa hund och så småningom häst. Jag kan ju inte hålla mig så jag sitter ju och funderar på olika raser och sådant redan nu fast det förmodligen är något år kvar innan vi flyttar. Vi har halvt bestämt oss för en labrador eftersom min sambo har lite erfarenhet av rasen och jag har haft hund i hela mitt liv men schäfer och golden. Labrador verkar vara en trevlig och tålig hund som passar med barn och vi vill ha en familjehund som man även kan göra saker med te x apportera. Saken är den att när vi hade hund när jag bodde hemma så var det lite si och så med engagemanget hos mina föräldrar, hundarna fick självklart gå promenader och cyklade men de blev inte så mycket mer engagemang.... Så jag vet inget om apportering och te x spårning men det verkar jättekul!
Någon som kan berätta hur det går till? Måste man spåra med blod? Får man inte kasta pinnar till en apporthund?
Jätteintresserad!:idea:

Sv: Apportering och spårning!

Beror väl på vilken typ av spår du vill köra, om du "bara" vill göra det som rolig aktivering eller om du siktar in dig på tävla eller använda hunden praktiskt.

Viltspår behövs det blod till.

Jag har två golden nu, och hade noll erfarenhet av apportering när jag skaffade den första. (Hade egentligen inte tänkt ägna mig åt det heller, men jag halkade in på det...) Uppfostrade inte hunden något annorlunda för det som unghund.
Vissa säger att man inte ska kasta pinnar eller kampa med en apportör men det håller jag inte med honom. Pinnar kastar jag sällan pga skaderisken dock. Kampat har jag gjort sedan Billie var liten och vet precis vad det går ut på och släpper direkt om jag säger loss. Risken är man får en hund som vill behålla apporten för sig själv/ta den från matte eller behandlar den för hårt. För mig har det funkat utmärkt, men man får se till att vara nog med att hunden inser att apporten alltid är mattes och ev. lek med den sker på mina villkor.

När Billie (första hunden) var strax över ett år startade jag på en apporteringskurs och då började vi. Det har funkat jättebra.

Tips på sidor:
Birddog
SSRK
Goldenklubben

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag behöver någon att lufta lite tankar med. Jag är uppvuxen med hund, men inte haft någon egen när jag flyttat hemifrån, men jag har...
Svar
8
· Visningar
1 070
Senast: mandalaki
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka