C

carnival

Har letat febrilt efter någon som vet hur mycket äpplen en häst kan äta utan att må dåligt. Har en stor hage med 8 stora äppelträd alla bär mycket frukt. Vi har givit hästarna ca 10-15 äpplen om dagen. Frågan är nu om vi törs släppa ut dom i hagen för att äta fritt. Vad tror ni?:confused:

Sv: Äpplen

Hej..

Hmm, jag vet inte riktigt om dom direkt skulle stå och käka äpplen hela tiden men jag har en kompis som har sina hästar i en hage precis 2äppelträd tror jag och dom får gå och käka hur mycket dom vill, men hästar går inte där direkt hela tiden. Utan knappt alls, i början gick dom väl där en stund men det la sej och det kan jag förstå :P

Jag hoppas du får ett bra svar av någon.. =)

carnival skrev:
Har letat febrilt efter någon som vet hur mycket äpplen en häst kan äta utan att må dåligt. Har en stor hage med 8 stora äppelträd alla bär mycket frukt. Vi har givit hästarna ca 10-15 äpplen om dagen. Frågan är nu om vi törs släppa ut dom i hagen för att äta fritt. Vad tror ni?:confused:

carnival skrev:

I stallet jag står så är det lika många äppleträd i ena hagen och ca fyra träd i andra hagen = fri tillgång på äpplen om de vill.

Det har gått hästar i dessa hagar i många år och en så länge är det bara en häst som reagerat på den fria mängden, men han var äverkänslig mot mycket. Jag upplever dock att de kan hantera detta bra, de äter vissa tider per dygn varefter äpplena ramlar ner. Som tur är så har bara en kommit på att man kan skaka grenar för att få ner mer.

Är de invanda med att få äpplen redan nu så skulle jag inte oroa mig utan släppa dem, men ha koll första dagarna.

carnival skrev:
Har inga äppel träd i hagen men flera i trädgården. Brukar plocka i hinkar och ge till hästarna. Och än så länge har inte någon av dom reagerat. Mitt halvblod är ändå ganska kännslig i magen, men det märktes inte något på honom. Jag tror inte dom för äter sig på äpplen. Så om jag vore dig skulle jag släppa ut hästarna där och låta dom äta och hålla lite koll på hur dom mår.

Jag vet en häst som dött av för mycket äpplen MEN den hade kommit lös i stallet efter nattning. Eftersom det inte förvarades något hö i stallet utan det bara stod några kassar äpplen där så åt hästen äpplen "hela natten". Hästen fick kolik som den några timmar senare avled av.

Min har gått i hage förut med "fri tillgång" på äpplen. Och hon lever än;)
Jag brukade ge probimin när det var dags att släppa dom i den hagen eftersom dom kan bli lite lösa i magen av för mkt äpple.

varför inte bara släppa in hästarna en liten stud och hålla lite koll på dem och om de äter för mycket äpplen flytta tillbaka de till den gamla hagen!

mina två får en hink o, dagen i hagen att mumsa på...:d

:Hej! Jag upptäckte en konstig grej med min pålle när jag gett honom äpplen. Helt plötsligt började han slå med huvudet vid ridning.
Vid ett senare tillfälle så berättade min granne (gammal hästkarl) att man inte skulle ge omogna (läs inte RIKTIGT mogna) äpplen, för hästarna kunde få ont i tandhalsarna!
Mycket riktigt. Det blev slut med äpplen för min hästs del, och vips så var problemet borta med att han slog med huvudet. (Visst,med facit på hand, dumt som f-n att ge inte fullt mogna äpplen)
Nu däremot, när äpplena är mogna, är det inga problem!:bow:

ha ha...vilken grej..jag känner igen mig på pricken, då JAG som har ytliga nerver i tänderna inte kan äta/dricka sura saker så som gröna äppten, cider, vitvin mm...får förbannat ont i tänderna!!!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 404
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 413
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
981
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 610
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar