Äppelcidervinäger

N

neferra

Ni som gett äppelcidervinäger till er häst, vilken påverkan har det haft på er hästs hälsa?
(ex: matt hårrem blev blank, dålig mage blev bra eller vice versa)

Både positiva och negativa erfarenheter tack!

Jag lägger denna tråd under hästvård och inte foder, för jag tycker min fråga har mer att göra med allmän friskvård än med utfodring.

Sv: Äppelcidervinäger

jag gav bla. äppelcidervinäger under några år till en exemhäst, märkte ingen skillnad alls mot när han inte fick det. det som gjorde underverk va exemtäcket.

en av hästarna får nu vinäger som kompliment till den tinktur på lakritsrot, timjan och anis hon får för att lindra hennes bronkit och hon blir hjälpt. men jag tror ju snarare det beror på tinkturen än på vinägern eller kanske en kombination ;)

Jag har nästan alltid använt mig av äppelcidervinäger i min hästs foder.

Jag tycker att äppelcidervinäger är bra för hela hästen, både invändigt och utvändigt. Jag märkte av bättre, blankare hårrem och man/svans, finare hovar, finare avföring och att hästen drack och åt bättre.

Min kompis har två minishettisar som länge lidit av skorv i manen och svansen, dåligt hull, ful raggig päls och att de kliade sig konstant.
Detta trots en bra foderstat, mycket utevistelse och bra träning och allmän vård.

Efter att hon började ge dem äppelcidervinäger blev alla problem bättre, och tillslut blev de helt bra.

Det ända jag märkte med äppelcidervinäger var att bromsarna höll sig borta på sommaren. :smirk:

gav äppelcider vinäger i vattnet under rätt så lång tid. (gjorde slut på en fem liters dunk.) Men jag märket ingen skillnad så där. Gav det på sommaren mot insekter, blank päls och allt var det nu var bra för.

Hästen drack med god aptit i alla fall så det var ett smidigt sätt att ge dom på.

Positivt - Gallorna på valackens ben försvann nästan helt. (nattgallor)

Negativt - Det luktar Fan...:angel:

//Domino_s

Ni som gett äppelcidervinäger till er häst, vilken påverkan har det haft på er hästs hälsa?
(ex: matt hårrem blev blank, dålig mage blev bra eller vice versa)

Både positiva och negativa erfarenheter tack!

Jag lägger denna tråd under hästvård och inte foder, för jag tycker min fråga har mer att göra med allmän friskvård än med utfodring.

Har börjat fundera lite på äppelcider vinäger men känner mig osäker då jag vet att man som människa ska dricka det för att dämpa hunger känslor och gå ned i vikt. Jag vill inte att min ska gå ner och han behöver ngt som hjälper honom nu i fälltider då det kliar så mkt på honom och pälsen fullkomligt rasar av. ngt som vet om det hjälper?

Jag gav min förra valack äppelcider vinäger efter ett tips för magens skull. Han blev väldigt nervös vid transport och speciellt i samband med tävling, då han fick riktig diarre som varade i ngn vecka (vilket blir vääälidgt plågsamt i tävlings perioder) så fick ett tips om att ge det några dagar innan och efter. På honom fungerade det alldeles utmärkt! Man fick ge ganska mkt men han blev mkt finare i magen och klarade sig nästan helt utan besvär! :idea:

Det fungerar utmärkt att tvätta mugg med, både mjukar upp och tar bort, späd ut med lite vatten och spraya på eller tvätta med en svamp.

I vattnet dricker de mer, bra mot urinvägsinfektioner och innehåller kalium. Min häst fick mindre nattgallor och var mindre stel på morgonen.

Det är nog ingen fara. Det sänker det glykemiska indexet, därför är det bra om man vill gå ner i vikt. Min fick bättre hull under tiden hon fick äppelcidervinäger, även om det säkert berodde på fodret och inte vinägern. Den innhåller mycket spårämnen så jag tror hästen kommer i mer näringsriktig balans och mår bättre på många sätt.

Det är nog ingen fara. Det sänker det glykemiska indexet, därför är det bra om man vill gå ner i vikt. Min fick bättre hull under tiden hon fick äppelcidervinäger, även om det säkert berodde på fodret och inte vinägern. Den innhåller mycket spårämnen så jag tror hästen kommer i mer näringsriktig balans och mår bättre på många sätt.

Hur mkt ska man ge?

Jag tar ett par matskedar i fodret nu, eller i en full vattenhink om man föredrar det!

Min häst får 1dl om dagen delat på sina två kraftfodermål. Började med det i samband med en örtkur som skulle "fixa balansen" i honom och ge en rundsmörjning av insidan. Fick sedan rådet att jag kunde fortsätta med äppelcidervinägern och det gjorde jag.

Jag tycker det luktar gott :D Fast inte om man luktar för nära.

Liknande trådar

Kropp & Själ Gammal användare men skriver under annat nick. Jag ska på möte i nästa vecka i min kommun för att diskutera att läggas in på...
Svar
13
· Visningar
2 461
Senast: Keb71
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 049
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 319
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar