Äppelcidervinäger

K

Krabban

Hur är det om man tvättar/baddar med äppelcidervinäger, måste man skölja ur det eller är det okej om det sitter kvar? Det blir ingen reaktione eller nåt när det kommer i kontakt med solen eller så?

Jag har använt ÄCV till en kliande svansrot och det med väldigt gott resultat

Jag har badat mina hästar i det.. och flugorna har hållt sig borta då. :)

Hur ska man göra då? Ska man spä ut det eller...? *också nyfiken* Och inte skölja ur det alltså? Hjälper det bra mot flugorna då? Många frågor på samma gång... :)

använde äppelcidervinäger utspätt i vatten som mygg/flugmedel första året jag hade häst å det funka jättebra. han hade inga irritationer eller nåt av det, helt problemfritt och miljövänligt :)

Jag har tänkt ha på Switch på pålle. Det hjälper ju inte så jättemycket mot flugor och bromsar dock och då kanske jag ska ha på äcv också? Eller kan det bli någon konstig reaktion då måntro?

Du kan ta en sån där sprayflaska som man brukar ha till blommor, ta 1-2 dl vinäger och fyll på med vatten. Spraya sen där du vill. Det är bra i svansroten, helt klart!!
Behöver inte sköljas bort och kan sprayas överallt!! ;)

Tack för alla svaren! :bow:

Jag läste i en gammal tråd att 1/3 äcv och 2/3 vatten var lagom.

Har börjat spruta honom nu, han hatar det. Jag vet inte om det är sprutet eller lukten han inte gillar, för det luktar verkligen om honom :). Men förhoppningsvis lindrar det hans klåda, vi får se helt enkelt... :)

Jag tar en kapsyl i en halv hink vatten o svampar av man o svans plus ev svett efter ridning i stort varje dag under sommaren.

Har en eksemhäst som mår jättebra av det. Det desinficerar oxå. Han får en kapsyl i kraftfodret oxå.

Vissa har det i vattnet så hästen dricker vatten fast det är på en annan plats/tävlar etc.

Om det hjälper mot flugor vet jag inte, kanske en stund. Har gjort så i fyra år och vad beträffar eksemet blir man o svans mjuk o fin (eksemhår blir lätt sköra o går av).

(använder självklart täcke o andra behandlingar om nu någon undrar)

Jag spädde ut äcv i vatten som jag baddade av hästapållarna med :)Fick tipset av en vännina. Och flugorna höll sig faktiskt borta.

Vet inte om det kan gå knasigt om man blandar äcv och Switch, har aldrig använt det tidigare.

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 428
Senast: Zetly
·
Hemmet Efter minst sju år av handdiskande vill jag inte mer. Jag älskar matlagning och som det är nu får jag diska minst 2 - 3 gånger om dagen...
2
Svar
39
· Visningar
1 127
Senast: Otherside
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
870
Senast: Grazing
·
Hemmet Hittade idag flera tvestjärtar i min bil :yuck: Troligen kommer de från att jag missat att en filt i hundburen var fuktig och där fick...
Svar
3
· Visningar
298
Senast: fryckan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka