Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
"Man måste få hästen med på notorna. Då gör de allt för en. En appaloosa som man går på med våld blir ledsen eftersom de vill vara till lags. De är väldigt signalkänsliga och märker om någon bli irriterad och arg, då låser de sig. Eftersom de är lugna hästar så visar de inte så mycket om de blir stressade, utan vänder oron innåt. Det gör att man av okunskap kan tro att de är envisa och tjurskalliga när de bara är oroliga och inte försår. Tar man det då lite lugnt och backa tillbaka ett steg så brukar det lösa sig"
Ok, nu är jag ännu mer säker på att det är en appaloosa jag ska ha!
Jag är van vid såna hästar och vet verkligen att man får ALLT om man bemöter dom på rätt sätt. Hur krångligt är det att importera från Danmark eller Tyskland?
Inget krångligt alls. Bara köra över broarna och ha pass och vetrinärbes i ordning. Anneli hjälper dig nog med det hon har kontakter i tyskland.
Hej
Håller helt med Stensdalen.
Har haft både Appaloosa och Quarter. Totalt har jag haft ett mer än 50 egna Appaloosor under åren och alla hästar jag har haft har varit underbara.
Det kan låta som en överdrift men det är faktist sant! Vissa har varit lättare än andra men ingen har varit dum!
De är mjukare än de quartrar jag har haft, vilket kan bero på att jag mest har haft pleasure och halter blodslinjer på appisarna och working cowhorse stammar på quartrarna. Så jag vill inte jämföra men håller med Stensdalen om att de är helt fantastiskt sociala och väldigt barnvänliga. Det är inte så konstigt eftersom man i tre hundra år har avlat på individer som vill vara nära människan. Indianerna såg dem som sin jämnlike.
Att många tränare får problem med appaloosor tror jag beror på att de tar dem på fel sätt. Man måste få hästen med på notorna. Då gör de allt för en. En appaloosa som man går på med våld blir ledsen eftersom de vill vara till lags. De är väldigt signalkänsliga och märker om någon bli irriterad och arg, då låser de sig. Eftersom de är lugna hästar så visar de inte så mycket om de blir stressade, utan vänder oron innåt. Det gör att man av okunskap kan tro att de är envisa och tjurskalliga när de bara är oroliga och inte försår. Tar man det då lite lugnt och backa tillbaka ett steg så brukar det lösa sig
Jag har haft flera hästar som kommit tillbaka från tränare och klassats som "idioter". Det säger mer om tränarna än om hästarna tycker jag.
Då har jag ridit ut dem i skogen och låtit de använda de grunder de har fått i praktiken, utanför ridhuset. De har alla blivit kanon hästar.
En sån häst är i dag fyrfaldig Europa Champion i olika ridgrenar.
Många tränares fördomar hindrar många riktigt bra Appaloosor från att få chansen att visa vad de går för. Det kan va svårt att få ut en bra reiningstammad appaloosa (även om den är halvquarter) till tränare.
Alla som vill kan ordna Appaloosa tävlingar och föreningen hjälper mer än gärna till med pappers arbetet. Dessutom kan du lösa vad som kallas ACAAP. Då får du tävla i NRHA, NSBA, WRAS tävlingar, hoppning, dressyr, fälttävlan, distans och körning och ändå få ApHC poäng för din hästs placeringar, så tävlingsmöjligheterna är obegränsade.
En annan fördel är att enfärgade och tecknade appaloosas tävlar i samma klasser. Man satsar alltså på kvalitet före färg.
Go for it!Fasen.... jag blir mer och mer sugen på en appis!
Tittade på appisar när jag skulle köpa min första "amerikanare" men kvalitén i Sverige var nog inte densamma då som nu, och dessutom gjorde de få tävlingstillfällena att jag valde bort dom. Köpte en paint istället...
Det som hindrar nu är väl att det skulle bli tre rasföreningar och olika shower att åka på.....
Annars är hästen du beskriver den typ som passar mig som hand i handske! Men då vill jag ha en välstammad med skojjig färg
Vilken underbar reklam för en hästras! Nu vill jag ju ha en appaloosa...
Vilken underbar reklam för en hästras! Nu vill jag ju ha en appaloosa...
Tja...troligen blir det ett föl framöver. Först ska Welsh Coben få bekänna färg. Håller hon för träning kommer hon att stanna och då får jag vänta ett tag innan jag införskaffar någon mer häst. Syrran har ju lagt in en bild på min ekonomipaint som står på tillväxt så jag har inte bråttom. Ska sätta mig in i stammar och typer så jag vet var jag ska leta...men mels appaloosa har redan ett par jag skulle kunna tänka mig om pengarna funnits...men dom kommer...... Fast jag har första tjing!!! *skojar, men alldeles förfärligt ont om vuxna till salu. Vill du ha föl eller unghäst får du gå före i kön
Och jag har ett välstammat sto med föl i magen!
Plus en riktigt fin unghäst. Jag kanske får besök av någon av er om några år när de är vuxna? (Om ingen passar på före dess.)
Men unghästen är ju så himla trevlig, jag är varje dag i valet o kvalet, sälja eller behålla? Men skall man föda upp hästar så kan man ju inte behålla alla. Eller? Det kanske blir som med Araberna, har ett sto och alla hennes tre avkommor kvar.
Det är väldigt roligt att ha både Appaloosor och Araber, de är olika, men ändå lika på vissa sätt. Båda är ju avlade på att bo väldigt nära sina människor, båda har ett stort och varmt hjärta, båda är intelligenta, lojala och trofasta. Sedan är de avlade för olika ändamål, vilket naturligtsvis gör dem helt olika i andra avseénden.
Sorry, det var ett sidospår, men jag är väldigt förjust i båda "mina" raser.
I väntan på årets prickiga föl står jag med handen mot stoets mage och känner på sparkarna varje kväll. Intensivt hoppas jag att allt kommer att gå bra med detta nya lilla liv.