apelkastad bork

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare jupiter-judex
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 8 912
J

jupiter-judex

vet inte om jag lagt denna tråden rätt, visste inte riktigt var den passade bäst!
men i alla fall, hur ser färgen apelkastad ut? är det om dom är fläckiga på magen eller vad är det?
vad är då bork?
har en kompis som hade en nordsvensk som var apelkastad bork och hon frågade om min shettis var apelkastad???
ska försöka få in en bild på han här strax.....själv trodde jag mer brunskimmel....han är lite märklig...han var mörkbrun med gråa inslag när vinterpälsen satt på, när vinterpälsen börja försvinna blev han väldigt grå( är det på kortet ), och nu när det ulliga gråa börjar försvinna så är sommarpälsen på väg fram och den ser brun ut igen, i olika nyanser.
PICT2942.jpg

Sv: apelkastad bork

oj den blev stor! hoppas ni med modem kan se ändå:o för jag vet inte riktigt hur man gör dom mindre...

vet inte om det syns så bra på denna bilden,får nästan gå ut och ta en nyare...men i alla fall precis över frambenet och i ljumsken bak så har sommarpälsen börjat komma fram...
vad tror ni hans färg heter?
PICT2960.jpg

Apelkastad är hästen när den har runda ljusare fläckar. Grundfärgen kan vara skimmel, fux och brun, jag har i alla fall aldrig sett någon svart.

Här ser du mitt bruna sto med tydliga fläckar på buken
cezzan1.jpg

din lilla shettis ser ut att vara brunskimmel ;) dock en version utav det som jag inte sett innan..

din shettis ser ut att oavsett vilken årstid det är ha brunt huvud, även om kroppen är grå.
jag antar att den är född brun och sedan har skimmlat av efter fölpälsen?

kanske är svårt att se innan sommarpälsen kommer fram, men på den första ser han ju faktiskt lite fläckig ut, men inte på den andra....

ja huvudet verkar behålla samma färg. han är två nu och fick han för en månad sen.... men jag tror han är född brun för det står brun i pappren trodde hon, dock tyckte hon att jag skulle få det ändrat till brunskimmel...
har heller aldrig sett denna färg, men han ser ganska charmig ut:)

vet ju inte om vinter pälsen blir brun igen och underullen grå:confused:

jo jag är ganska säker på att han är brunskimmel ;) och visst, se till o få det ändrat!
vi har själva fött upp en brunskimmel.. såhär ser hon ut:

2006_10160069.jpg

vet ju inte om vinter pälsen blir brun igen och underullen grå:confused:

nä, men är de brunskimmel så är de konstantskimmlar = dvs de bleks inte. däremot skiftar de färg året om.. så under en viss tid kan de vara nästan bruna/med antydan till skimmelhår, och under en annan tid vara väldigt skimmelaktiga.. det är olika! :D

ok, ja då är han nog det. han verkar vara säsongsfärgad:rofl: men beskrivningen stämmer ju in, ska jag nog försöka ändra det när jag får papprena.
måste man ha ut någon som kollar han igen nu då eller?
sött för förresten:love:

Nja, det där är väl snarare väldigt svaga trivselfläckar. Tydligast apelkastning brukar det vara på silversvarta och avblekbara skimlar:

tzaalgyq.jpg

fhptavrh.jpg

här är apelkastad bork...

fotad från ett foto med mobil så sorry för kvalitén ;)

Dolly, New Forest f: 1973!
dolly.png

*knapp*
Hade en borkfärgad New Forest.. hon var lite gulare än hästen
på bilden i föregående inlägg..

Guldbrun med svar/brun man och svans.

Fler bilder på gulbruna och apelkastade pållar ;) Samma ponny, Brolötens Cinnabar RC 1265. Connemarasto om man inte förstod det ;)

5403050.jpg

p3270122_1175008343.jpg

(Varför Pixbox-bilden står som Snart tillbaka vet jag inte men jag hoppas att den är tillbaka snart ;) )

*knapp*
Hade en borkfärgad New Forest.. hon var lite gulare än hästen
på bilden i föregående inlägg..

Guldbrun med svar/brun man och svans.

jag ska scanna in lite bilder på Dolly, hon hade väldigt fin färg!!!! På sommaren var hon ljuuus å sen de där mörka ringarna... å på vintern kolsvart som ett täcke....
världens finaste lilla ponny... inte så speciell, men speciell för mig :love:

Tack :bow:
Cinna byter också färg, jämt ;)

Höstskrud:
3809395.jpg

Sommarskrud:
5518308.jpg

Finns vinterbild på Lunar men kommer inte åt den eftersom jag är på jobbet, nickan86 heter jag där iaf om du vill titta. Hon blir väldigt mörk på halsen när hon byter vinter- till sommarpäls.
På våren är hon lite mellan sommar- och höstfärgen. Inte jättegul men inte heller grå. Ungefär som den nedre bilden i mitt förra inlägg. På den ser man att hon har sommarfärg på främre delen och vinterfärg på bakre delen ;)

förstår inte riktigt vad själva bork färgen är.....:confused:

Liknande trådar

C
Övr. Katt Våra två älsklingar är ju "huskatter" kort och gott - och helt underbara. Men jag funderar ändå litegrann... Vad som kan finnas i... Om... 2
Svar
22
· Visningar
7 718
Senast: Heulwen
·
Avel Har ett 1-årigt halvblod som föddes fux men började så smått ändra färg mot skimmel vid ett par månaders ålder med gråa hår i svansen...
Svar
10
· Visningar
1 780
Senast: Ploppi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka