Användningstid silage

Linnea_1987

Trådstartare
Hur länge kan man fodra från en öppnad silageboll när det blir plusgrader ute? Vi har en torrare variant av silage och än så länge har vi minusgrader ute, men snart kommer våren med varmare grader.

När brukar ni gå över till att fodra med torrhö? När det är plusgrader hela dygnet eller?

Sv: Användningstid silage

Jag tycker faktiskt att det brukar kännas på lukten när man inte kan använda det längre. Beror otroligt mycket på TS och hur exponerat det är för sol. Mellan tre-fyra dagar och en vecka vid flera plusgrader och sol var det för mig förra våren. Men jag hade det öppnat och utrullat under tak.

Här har vi så stor åtgång på foder så innan vi börjar släppa ut hästar på bete fodrar vi med ensilage. Men när det bara är några få hästar kvar som ska ha foder, t ex ston som inte fölat ännu eller om någon blir dålig och behöver stå inne då går vi över till annat foder än stora ensilage balar. Men det behöver ju inte vara torr hö det ju lika gärna vara ensilage i mindre balar.

Hållbarheten på en öppnad bal beror mycket på tre saker.
1. Vilken TS-halt det har. Ju högre TS ju kortare hållbarhet.
2. Temperaturen ute. Plusgrader behöver inte automatiskt betyda en katastrof. I så fall skulle vi Skåningar inte kunna använda ensilage alls för det är ofta vi har plusgrader här på vintern. Tänk lite logiskt t ex ett kylskåp som normalt håller 8 grader gör att vi kan ha vår egen mat ganska länge där utan att den blir dålig.
3. Hur bra ensilaget är gjort från början. Ju bättre ensileringsprocess ju bättre hållbarhet.

Hållbarheten på en öppnad bal beror mycket på tre saker.
1. Vilken TS-halt det har. Ju högre TS ju kortare hållbarhet.
2. Temperaturen ute. Plusgrader behöver inte automatiskt betyda en katastrof. I så fall skulle vi Skåningar inte kunna använda ensilage alls för det är ofta vi har plusgrader här på vintern. Tänk lite logiskt t ex ett kylskåp som normalt håller 8 grader gör att vi kan ha vår egen mat ganska länge där utan att den blir dålig.
3. Hur bra ensilaget är gjort från början. Ju bättre ensileringsprocess ju bättre hållbarhet.

Som jag nämnde ovan så har vi en torrare variant på silage med högre TS-halt, så då håller det sämre om jag förstod det rätt?

Vi kommer i allafall att utfodra med silage t.o.m. slutet på april, men det jag mest är fundersam över är tiden i maj innan de släpps på bete. Temperaturen kan variera en hel del under den månaden hos oss här uppe i Norrbotten med allt från +5 c till +20 c.

Vi har totalt 6 st hästar i stallet (varav 2 stora och resten ponnyer kat. A-D) och nu under vintern räcker en bal ca 5-7 dgr (ungefär).

Om jag inte minns fel har jag någon gång hört att balen blir förstörd efter ca 3-5 dgr när det är "varmt ute".

Vi går likväl över på hö innan sommaren, men jag tänker mest på planering så att man vet om man behöver köpa in fler silagebalar eller inte :)

Ju torrare det är, ju längre brukar det i regel hålla! Som sagt, du känner det på lukten(typ disktrasa), eller så blir det väldigt varmt (process som jag kallar att det "bränner")

Liknande trådar

Katthälsa Min lilla gosse har fått en rispa på hornhinnan på ena ögat och är nu ordinerad ögondroppar och smärtstillande i 8 dagar. Han är en...
Svar
1
· Visningar
446
Senast: KesoNeso
·
Kläder & Bli fin Det börjar bli varmare ute och det slog mig att jag inte har någon vettig jacka att ha på mig i plusgrader. Mina vinterjackor är...
Svar
0
· Visningar
388
Senast: Sasse
·
Övr. Katt Har en 11 månaders bondkatt som varit inne hela livet. Steriliserad hane. Nu har han fått börja komma ut i koppel och älskar det. Så...
Svar
1
· Visningar
926
Senast: skiesabove
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 435
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel