användbarhet hos häst med hovbenssänkningar?

Sv: användbarhet hos häst med hovbenssänkningar?

Jag litar ganska mycket på mig själv i detta fallet angående hennes fång, hon har inte haft en fång tendens på drygt två år och det tror jag har med min utfodring att göra. Vilket känns bra.

Däremot har jag inte lika stor kunskap kring just hovbenssänkingar dvs vad det kan bli för konsekvenser med använding av skor t ex. Flera som frågat om hon går att köra och ja enligt veterinär så ska hon gå att köra sålänge hon har skor runt om. Men jag är ändå tveksam till att belasta henne överhuvudtaget.

Hej sommarvind, den nya hovkapseln växer efter hovbenets förändrade läge, det är därför man kan se en "anknäbb" efter ett tag. Man ser att den nya hovväggen som växer ut uppe vid kronranden är brantare än den gamla. De flesta tar bort sin häst när dom får fång andra gången för att dom inte orkar med att se sin häst ha så ont och en lång rehabilitering, och inte för att prognosen är sämre än första gången. Det är fruktansvärt jobbigt att ha en fånghäst både under inflammationen och under de "friska" perioderna.

Coari läs på innan du svarar "de godkända hovslagarna får göra operativa ingrepp och utföra behandlingar på djur som fått lugnande i samarbete med vet" vad har det att göra med verkning av en fånghäst. Det nya lag förslaget som du pratar om har ej gått igenom ännu. Och för övrigt så kan vissa även icke godkända hovslagare verka hästar. En kompis häst blev verkad av en med bara gesällbrev och den har inga sänkningar eller rotation kvar. Det finns faktiskt hovslagare som kan verka hästar även om det inte finns så många som det borde.

Den verkning som man gör på fånghästar skiljer sig inte mot den man gör på hästar utan inflammation, som har hovväggar som växer i en annan vinkel än hovbenet eller har hovbenet så nära marken så att sulan är platt.

Sommarvind en fånghäst bör få röra sig massor och regelbundet för att inte få tillbaka inflammationen, svårigheten med att sälja en sådan häst är inte hovarna utan att det krävs massor med jobb för att hålla inflammationen borta i framtiden.

Jag har själv en fånghäst som har haft sänkning och han rids och körs fullt ut, barfota ibland och med boots ibland, precis som mina övriga hästar. Om man måste sko en häst med järnskor eller inte är omtvistat men under inflammationen så är det inte bra att belasta lamellranden och hovväggen så mkt som görs med en järnsko, den är nog belastad som den är även om den kan få stöd av sulan.

Jag litar ganska mycket på mig själv i detta fallet angående hennes fång, hon har inte haft en fång tendens på drygt två år och det tror jag har med min utfodring att göra. Vilket känns bra.

Däremot har jag inte lika stor kunskap kring just hovbenssänkingar dvs vad det kan bli för konsekvenser med använding av skor t ex. Flera som frågat om hon går att köra och ja enligt veterinär så ska hon gå att köra sålänge hon har skor runt om. Men jag är ändå tveksam till att belasta henne överhuvudtaget.

Up To You.
Du för räkna med sko och suler för att kunna kör eller rida (coari kan dom priser).
Sen är du redan medvetet om fodering av fång häst och vetrenär besök imellen åt.

För mig är det korked.....dessa fång häster :banghead:
Slänga penger på en sån :crazy: när man kan kör ner till slakteri på Tursdag och köpa en helt frisk häst som är båda körd och riden för en flaska brannvin :up:

Gammelt men relevant:
www.youtube.com/watch?v=GNwnEQHmmoY

Coari läs på innan du svarar "de godkända hovslagarna får göra operativa ingrepp och utföra behandlingar på djur som fått lugnande i samarbete med vet" vad har det att göra med verkning av en fånghäst.

Nu har du nog själv målat in dig i ett hörn.

Ibland kan det vara bra att läsa all text innan man svarar, speciellt ta del av behandlingsförbudet.

http://www.jordbruksverket.se/amnes...shandboken.4.7409fe2811f8e7990b880001002.html

Sedan är det upp till var å en att använda sökfunktionen och gå vidare till skillnaden mellan hovslagare och den skyddade titeln godkänd hovslagare.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
184
Senast: jennylu
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
453
Senast: Mearas
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
690
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 185
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka