användbarhet hos häst med hovbenssänkningar?

sommarvind

Trådstartare
Någon som har eller har haft häst som på grund av fång fått rotationer samt hovbenssänkningar? Isåfall undrar jag hur användbarheten har varit på dessa hästar när dom är fria från fångsymtomen?

Sv: användbarhet hos häst med hovbenssänkningar?

En märr fick konstaterat sänkning och rotering, tyvärr illa (3 mm från sula). Vi avlivade redan dagen efter röntgen, inget annat var försvarbart ur djurskyddssynpunkt.

Jag tror det i högsta grad beror på häst och typ av användning.

Min gamla ponny fick rotation (tror även sänkning). Minns inte exakt hur mycket med det var nog någon mm iaf. Enligt vet skulle han kunna gå i hage, det var det.

Det går att återställa även hästar med sänkning med korrekt verkning, men det tar ett år innan en ny hovkapsel växt ut.

Det går att återställa även hästar med sänkning med korrekt verkning, men det tar ett år innan en ny hovkapsel växt ut.

Lär dig skillnad på vägghorn och sulhorn, ts skrev rotation och hovbenssänkning.

Till TS,, Användbarheten är lika med 0 så vida man nu inte anser att kronisk hagvistelse ska anses som en typ av användbarhet.

Har man bara en gnutta empati och vill den enskilda individens bästa så är tyvärr omedelbar avlivning det enda humana. Allt annat blir konstgjord andning och kommer aldrig kunna leda till ett icke framtida icke lidande.

Hur gärna man än övertygar sig själv om att hästen är smärtfri.

Lär dig skillnad på vägghorn och sulhorn, ts skrev rotation och hovbenssänkning.

Till TS,, Användbarheten är lika med 0 så vida man nu inte anser att kronisk hagvistelse ska anses som en typ av användbarhet.

Har man bara en gnutta empati och vill den enskilda individens bästa så är tyvärr omedelbar avlivning det enda humana. Allt annat blir konstgjord andning och kommer aldrig kunna leda till ett icke framtida icke lidande.

Hur gärna man än övertygar sig själv om att hästen är smärtfri.

:bow::bow::bow::bow:

Det stämmer inte, vet flera hästar som rehabiliterats efter hovbenssänkning (där det finns röntgenbilder så det är inget tyckande utan ren fakta).

Om det är förenligt med djurskyddslagen beror på hur ont hästen har och måste bedömas från fall till fall.

Senast ändrad:

Min gamla ponny fick rotation (tror även sänkning). Minns inte exakt hur mycket med det var nog någon mm iaf. Enligt vet skulle han kunna gå i hage, det var det.
I Limans studie så skriver hon att hemmavet ofta är mer pessimistiska än de på kliniker. De som är sämre uppdaterade.

Hur stort inflytande behandlingsprotokollet haft på resultatet kan endast spekuleras omkring, eftersom någon liknande studie av traditionell behandling inte gjorts. I Cripps & Eustace studie från 1999 återvann 77% av hästarna sin fulla tidigare hälsa. Dessa hästar hade behandlats med acepromazin och smärtstillande och hållits i box tills 30 dagar förflutit utan tecken på smärta. Endast mer långtgångna fall genomgick hovväggsresektion. I stället för vanliga sömmar limmades heartbarskorna på. Hästarna skoddes sedan regelbundet var 6:e vecka vid kliniken under ett års tid. Det mer positiva utfallet i Eustace studie jämfört med denna, kan tänkas bero på att hästarna skoddes av samma hovslagare under ett helt år och på så vis fick en bättre uppföljande korrigering. Tidsgränsen 30 dgr utan kliniska symtom skulle också kunna vara en viktig hållpunkt,
Man verkar ha gått ifrån heartbarmetoden o har nu en tillfrisknad lika som innan på ca 80%

det är många faktorer som spelar in. framförallt hästägarens ork till engagemang.

Någon som har eller har haft häst som på grund av fång fått rotationer samt hovbenssänkningar? Isåfall undrar jag hur användbarheten har varit på dessa hästar när dom är fria från fångsymtomen?

Jag har en ponny som har haft sänkningar och rotationer. Hon blev så småningom friskförklarad av veterinären. Det var en ganska lång konvalescens och det är klart att man kan ifrågasätta hästens lidande under tiden. Men då ska man kanske granska all vår behandling av våra hästar dvs inne i trånga boxar, tvingas gå omkring med sadel och bett, äta onaturligt foder, vistas i små hagar??? Nu är jag ironisk (orkar inte leta bland nya smilies).

Min ponny är nu bra igen och har varit det sedan hösten 2008. Jag rider henne som vanligt och hon går i hage tillsammans med de andra, begränsad tid och ibland munkorg.

Det är möjligt. Nu avlivades hästen inte bara pga det utan även pga att vi skulle flytta (kunde inte ta med alla hästarna), han var redan 20 år och lite speciell i temperamentet, så vi tyckte det var bättre att han fick somna in än att man skulle försöka sälja honom i det skicket. Om vi inte skulle flyttat hade han nog fått gå kvar och så länge han inte haft ont.

Det är nu drygt två år sedan som vår ponny fick fång för andra gången i sitt liv. Vi tog henne till Hästkliniken i Skara, där hon undersöktes, tog blodprov som visade att hon inte hade insulinresistens.

Röntgade alla hovarna som visade på rotationer runt om, samt hovbenssäkningar runt om. Hon blev även verkad på plats av hovslagare.

Vi fick ordinationen att fodra med minimalt sockerintag (dvs blötlagt hö så att sockerhalten lakades ur) samt fortsätta verka henne med 6 veckors mellanrum av speciell hovslagare för att utföra fångverkning.Dom sa även att man kan använda henne inom ridning/körning så länge hon får ha skor runt om. Vi behövde göra fångverkning sammanlagt tre gånger på hemmaplan, sedan ansåg hovslagaren att det fungerade bra att gå över till vanlig verkning av vår ordinarie hovslagare.

Hon har efter hon fick diagnosen endast gått som sällskap och äter ett bra hösilage samt mineraler. Hon har även betesreducerare nattetid på sommaren.

Denna ponny är ingen häst som jag har för avsikt att behålla av olika anledningar. Jag har haft henne utlånad på foder 1 år där hon gått som sällskap, och nu kom hon hem på grund av att hennes haggkompis gått bort. Min avsikt är att återigen hitta ett foderhem till henne. Helst livstidsfoder.

Jag vågar inte sälja henne av följande anledningar. Hon har en bra stam, och jag vill inte utsätta henne för avel med tanke på hennes hovbenssäkningar pluss att jag vill inte föra hennes gener vidare med tanke på fångkänsligheten samt att hon har soleksem. Jag vet att det inte är helt bevisat så vitt ja vet men jag tror ändå att fångmottaglighet går i arv. Sedan vill jag inte att hon ska belastas med dräktighet med hänsyn till hennes hovbenssänkningar. En såld häst är ju en såld häst och jag vill ha kontroll. Jag kan heller inte kontrollera om hon kommer att bli regelbundet skodd i samband med ridning.

När jag annonserat om henne så har jag skrivit att hon är en ren sällskapshäst. Är jag fjompig då? för igentligen skulle hon ju kunna användas till mer än så? Jag vet inte men jag tycker körning känns sundare än ridning...

Skulle man låna ut henne som även ridhäst så vet man ju inte hur tunga ryttare hon tvingas bära. Jag är misstänksam och nojjig. Jag har övervägt att avliva henne men det är lite emot mina principer med tanke på att hon inte lider i dagsläget. Hon har ett gott hästliv. Hon springer och busar och njuter av livet i hagen.

Har du varit inne på klinik med henne igen?

Det kan ha blivit så pass bra att hon kan går som promenadhäst.

Sen vet jag inte om jag skulle sälja då det krävs ganska mkt speciella kunskaper.

Vi behövde göra fångverkning sammanlagt tre gånger på hemmaplan, sedan ansåg hovslagaren att det fungerade bra att gå över till vanlig verkning av vår ordinarie hovslagare.

Hur såg dom nya röntgenplåtarna ut jämförelse med dom första som gjorde att hovis med behörighet att utföra fångverkning kunde ta ställning till att det skulle fungera bra med "vanlig verkning av ordinarie hovslagare"

Någon nämde att det tar ett år för en ny hornkapsel att växa ut och jag är benägen att instämma i det påståendet som är fakta bacerat.

Här "uppe" har vi fått lära oss att fånghästar ska verkas ofta, var 4-5 vecka och detta beroende på att tillväxten i en hov som har ett sjukdomsförfarande har en extremt högre tillväxt.

Om man nu i ditt fall säger var 5:e vecka och detta har utförts först en gång på kliniken och därefter ytterligare tre gånger på hemmaplan så borde det innebära totalt 4 verkningar och utfört var 5:e vecka; så innebär det att din häst blivit "frisk förklarad" på endast 5 månader..

Det är något här som gör att jag inte får ihop ekvationen.:down:

Jag vill bara förtydliga att jag i enbart tagit hänsyn till rotationen och helt valt att inte ta hänsyn till att vi tyvärr oxå har en hovbenssänkning som medför helt andra förutsättningar.

Senast ändrad:

För det första ska man ha klart för sig att de flesta hästar med rotation och/eller hovbenssänkning kan rehabiliteras. Det finns hästar där hovbensspetsen har penetrerat sulan som har rehabiliterats. Det är dock många faktorer som måste vägas in, t.ex. hur stor rotationen och hovbenssänkningen är, skickligheten hos den som verkar hästen (veterinär, hovslagare eller hovvårdare) samt hästägarens engagemang.

Att det går att rehabilitera en hovbenssänkning kan du se här:

http://www.hoofrehab.com/jessica.htm

Figur 5 och 6 visar en hov före behandling och åtta månader senare. Röntgenbilderna i figurerna 7 – 10 visar skillnaden i hovbenets läge i hoven före och efter 3 år. Läser man artikeln så får man även tips på hur hoven ska verkas och behandlas. Det finns dock en viktig sak som inte nämns i artikeln. En förutsättning för ett lyckat resultat är att hästen ges en näringsriktig och balanserad foderstat. Fodrar man hästen felaktigt så kan hästen gå omkring med ständig inflammation i lamellranden och då hjälper inte ens den bästa hovvård i världen.

Du skriver att det togs blodprov som visade att hon inte hade insulinresistens. Detta låter som en felaktig diagnos. Kommer du ihåg vilka värden hon hade på glukos och insulin? Var det fastevärden? Om fånganfallet inte berodde på insulinresistens vad var då orsaken? Varför fick du rådet att minimera sockerintaget om hon inte var IR? Att hon har betesreducerare nattetid på sommaren låter också märkligt. Sockerhalten i gräset är som högst på eftermiddagen. På natten minskar sockerhalten. Är hon IR (vilket jag tror) ska hon ha betesbegränsare dygnet runt om hon går på gräs.

Jag är stor motståndare till alla typer av skor till fånghästar som ska rehabiliteras. Hovar till fånghästar behöver i princip verkas varje vecka, ibland flera gånger per vecka. Detta går knappast om hästen har skor. Dessutom blir hovarna felbelastade med skor. En fånghäst ska i princip inte bära last via hovväggen utan via stråle och sula. Det finns hovboots med underlägg (pads) som är utmärkta att använda vid rehabilitering av fånghästar.

Om hon springer och busar och njuter av livet i hagen så finns det väl för guds skull ingen anledning att avliva henne. Djur är levande varelser och inte slit och slängsaker. När man skaffar sig djur så tar man också på sig ett ansvar för djurets välbefinnande.

När man skaffar sig djur så tar man också på sig ett ansvar för djurets välbefinnande.

Här har väl Jordbguksverket gjort en klar markering när det gäller djurets välbefinnande när man lagstiftade att endast godkända hovslagare numera får utföra hovvård på fånghästar.
:angel:

Eller hur.:up:

Jag tror inte att du läser vad jag skriver spaderäss. Vart i min tråd kan du lägga grund för att vår shettis skulle vara en slit och slängsak? Kan inte se en minsta misstanke om det i hela tråden.Jag vill inte avliva hästen, hade jag velat det hade jag gjort det för längesedan;) Då hade liksom alla veterinärkostnader, och arbete på att hitta ett lämpligt hem varit bortkastat ;-) Hade dock inte klandrat någon som valt att ta bort i ett sådant läge om dom osäkra på vad det finns för hem att erbjuda på marknaden.

Ska kolla upp värdena ifrån blodprovet, men minns att det var inget som var felaktigt då vi gick igenom värdena efteråt. Minimerat sockerintag skulle minska riskerna för återfall, sedan av den anledningen att hon ska bära betesreducerare på natten beror på att vanligtvis så äter hästar mestadels på natten. Hon har fått fång vid ett annat tillfälle (första gången hon fick fång) och det var i samband med att hon hade fri tillgång på gräs.

Eftersom hon klarar sig ifrån fången genom att kunna äta hur mycket hon vill på dagen och munkorg på natten så ser jag absolut ingen anledning att sluta med det då jag anser att gå på bete är livskvalité och om jag kan slippata bort det för henne så är jag tacksam. :)

Senast ändrad:

Skulle man låna ut henne som även ridhäst så vet man ju inte hur tunga ryttare hon tvingas bära. Jag är misstänksam och nojjig.

Det kan du inte vara säker på om du lånar ut henne till sällskap heller.
Folk tar sig så stora friheter och har egna åsikter.
Så man kan aldrig vara säker på något.

"Hon ser ju frisk ut, ägaren är bara fånig" är en vanlig bedömning från oerfarna fodervärdar.

Det är sant. Man kan aldrig vara säker. Men hade tänkt att hon inte skulle hamna allt för många mil ifrån mig så jag har möjlighet att göra besök ibland. Oftast så känner man ju vad det är för typ av människor. Förhoppningsvis.

Det är sant. Man kan aldrig vara säker. Men hade tänkt att hon inte skulle hamna allt för många mil ifrån mig så jag har möjlighet att göra besök ibland. Oftast så känner man ju vad det är för typ av människor. Förhoppningsvis.

Finns gott om fång häst experterna här på buke, non av dom kan ta imått hästen med allt vad det innabar, då kan du spara alla dom kommenda vetrenär och hovslager räkning till en frisk häst.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
184
Senast: jennylu
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
453
Senast: Mearas
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
690
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 185
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka