Användandet av andraklasshingstar

Sv: Användandet av andraklasshingstar

Jag skulle inte använda mig av en hingst med en totalbedömning under 8,0.
Anser inte att det finns någon anledning till det. Hingstarna som har högre bedömning har ett större avelsvärde i mina ögon och jag anser inte att man ska avla på något som inte är tillräkligt bra.

Men hur menar du då, så här skrev du ju i ett tidigare inlägg.

Precis som det står. Jag tycker att de ska vara mer extrema när det kommer till gångarterna. Har de 9 8,5 för allt utom pass så är de för mig mycket bra hästar. Jag skulle aldrig använda en fyrgångare som har 8 eller mindre för allt utom pass.

Fast här har du kruxet, en fyrgångare med total strax under 8 kan vara långt mycket bättre än femgångare som pinat sig över 8. Fyrgångare har ett starkt handicap genom att passen räknas bort, de blir liksom nollade i bedömningen. Det innebär att resten av gångarterna bör vara rätt extrema för att nå total strax under 8, medan en femgångare kan kosta på sig att missa och få en ynka ppoäng av 7,5 i något och ändå klara av bedömning över 8.

De är extrema redan med total strax under 8, därför att en gångart går bort. Se mitt tidigare svar. En femgångare kan förhålla sig relativt medelmåttig och ändå klara det du kallar första klass.

Och det är ju det de har och många har också riktigt bra tölt.
Det är där jag tycker att det oftast brister hos femgångshingstar. 8-9 på tölt och pass men kanske bara 7-7.5 på trav, galopp och skritt och då intresserar dem mig inte ..

Jag håller med dig. Men det finns de femgångshingstar som har bra siffror på allt precis som det finns de fyrgångshästar som har lägre siffror. Det är de frygångarna jag är skeptisk till att använda, sedan är jag också skeptisk till att använda femgångshingstar som inte kommit över 8 strecket.

Fast här har du kruxet, en fyrgångare med total strax under 8 kan vara långt mycket bättre än femgångare som pinat sig över 8. Fyrgångare har ett starkt handicap genom att passen räknas bort, de blir liksom nollade i bedömningen. Det innebär att resten av gångarterna bör vara rätt extrema för att nå total strax under 8, medan en femgångare kan kosta på sig att missa och få en ynka ppoäng av 7,5 i något och ändå klara av bedömning över 8.

Man får ju helt enkelt gå in i bedömningen och titta. Inte bara titta på totalen.

Ja det är ju så det går till när man väljer hingst till sitt sto.;)

Jag håller med dig. Men det finns de femgångshingstar som har bra siffror på allt precis som det finns de fyrgångshästar som har lägre siffror. Det är de frygångarna jag är skeptisk till att använda, sedan är jag också skeptisk till att använda femgångshingstar som inte kommit över 8 strecket.

Då är vi ju ungefär på samma nivå :)

Men jag kan ändå slänga ett öga på en fyrgångshingst som har under 8 just för att de har så mycket svårare att ta sig över den gränsen. En fyrgångshingst som har 8.5 på alla gångarter (som ju är väldigt bra), förutom pass, har ändå inte kommit över 8-strecket för ridegenskaper.

Men om man är intresserad av att använda en fyrgångshingst, varför titta på dem med låg bedömning då och inte titta på de mer kvalitativa fyrgångshingstar som faktiskt finns? Det gäller ju som någon tidigare nämnde att se till de olika bedömningsmomenten och inte bara den stora totalen.

Samma sak med femgångare, vill jag ha en femgångshingst ser jag till de bättre femgångshästarna.

Man tittar på dom hingstarna som intresserar en själv.

Jag tittar först och främst på hur den rör sig IRL, sen går jag in och tittar på bedömningen. Därefter föräldrars bedömning och även syskons bedömning. Självklart måste man även titta på dom avkommor som redan finns för att se vad som ev. kan nedärvas.

Hingsten (numera valack) som jag nämnde ovan nedärver t.ex. väldigt mkt gång. Alla avkommorna är femgångare med bra grundgångarter och alla har fått väldigt lätt för en bra hållning. Om han fortfarande hade varit hingst och ändå haft totalpoängen på under 8 som han nu har, så hade jag faktiskt lagt ett öga åt honom ändå. Dels för nedärvningen, hans otroliga psyke och sen även pga hans stam och hans syskon/halvsyskons olika bedömningar.
Man kan inte enbart gå på poängen. Man kan inte heller skilja agnen från veten genom att jämföra hästar på visningar i samma åldersgrupp. Olika hästar mognar olika fort, många behöver lång tid på sig innan dom ens är redo att börja arbetas med medan man på vissa kan gå snabbare fram.

Jag ser inget problem med att avla på dom s.k. andraklass hingstarna, så länge man gör det av vettiga själ. Jag avlar hellre på en andraklasshingst som jag känner och som har bra lynne och nedärver det som jag är ute efter i en avkomma än att välja en förstaklass hingst som jag inte vet något om men som själv har extrem gång.

Men om man är intresserad av att använda en fyrgångshingst, varför titta på dem med låg bedömning då och inte titta på de mer kvalitativa fyrgångshingstar som faktiskt finns?

För att en fyrgångshingst som har mellan 7.85 och uppåt 8 i mina ögon inte är dålig!!

För att en fyrgångshingst som har mellan 7.85 och uppåt 8 i mina ögon inte är dålig!!

Precis.
Däremot har jag sett femgångshingstar som kommit över 8:an som jag tyckt varit riktigt tradiga, rent ut sagt.
Ojämna i traven och passgalopp, får helt ok på grundgångarterna iaf, men så får de sin starka 9:a på passen och höjs till skyarna.

Vad jag menar är att visst- systemet ser ut som det gör, islandshästen ska vara femgångare och det ska premieras och yada yada yada. Men varför ska det premieras högre att vara en halvkass femgångare än att vara en riktigt bra fyrgångare? Det gagnar väl inte rasen?
Snarare tycker jag att en intressant femgångare har poäng som en riktigt bra fyrgångare PLUS pass. I min värld måste en femgångare ha bra mycket högre poäng än en fyrgångare för att jag ska tycka att de är spännande- men så är jag en sucker för grundgångarterna och tölten också.

Jag hade t.o.m kunnat tänka mig att ha en högre godkäntgräns för femgångarna. Eller ett minimum på grundgångarterna. Men det hindrar ju dem som vill avla på pass, så självklart är inte det en ultimat lösning- jag säger bara vad jag, personligen hade kunnat tänka mig.
Det beror ju på vad man själv vill ha, helt enkelt! :)

Jag bryr mig inte överdrivet mycket om poängen, faktiskt. Jag bryr mig om stammen, nedärvningen (om den är lite äldre) och DET JAG SJÄLV SETT.
Jag har tittat på hingstvideor och sett högt bedömda hingstar som jag undrat hur sjutton de fått den poängen- och andra som jag tycker har varit underbara och som inte har fått några outstanding poäng alls. Så ska jag betäcka sto så är det research som gäller- åka på tävlingar/bedömningar, kolla filmer, osv.

Kanske i dålig nej om mna ser till hästar över medel, men fortfarande inte bra (i mina ögon;) )

Siffror från ett enda enskilt tillfälle säger i alla fall inte mig hela sanningen om en hingst. Jag betäcker aldrig med något jag inte sett och helst hanterat också, magkänslan och hästens naturliga gång/lätthet för tölt är för mig mer värt än att hingsten hade en bad day på visningsdagen och bara fick 7.5 i trav men sedan kanske travat för 7 - 8 på tävling. Helst vill jag provrida hingsten också för att testa ridbarheten, en bra ryttare kan pressa fram mycket som sedan inte nedärvs. Och en hingst som får 8.5 - 9.0 i bedömning kanske inte alls har DET i mina ögon eller passar ihop med det aktuella stoet. Avel handlar ju trotsallt om att kombinera 2 individer och försöka få fram något vettigt. Jag tror att vi behöver urvalet av olika typer av hingstar för att behålla vår fantastiska ras mångfald. Däremot skulle jag inte välja en hingst som efter typ 3 försök skrapat ihop 7.75 på bedömning och som med en ok ryttare stadigt får runt 5.0 - 5.5 på tävlingsbanan...

Mitt sto har fått 2 avkommor 2007 samt 2008. Den ena efter en högt bedömd 5gångshingst med bl.a. 9.0 för pass och temperament. Trevlig att se på, fin att umgås med men het att rida. Avkomman är helt okej utseendemässigt och visar alla gångarter i hagen men mest trav. Rör sig inte anmärkningsvärt i normalfallet men ren i alla gångarter och tempon. Den andra efter en 4gångshingst med medelmåttig bedömning (7.89) men med på det stora hela god exteriör. Jag har ridit och hanterat hingsten mycket, vet att bedömningssiffrorna inte helt rättvist visar hans naturliga grundgångarter, han har haft skador som hindrat kontinuerlig träning (orsakade av yttre påverkan) men har en otrolig utstrålning, fantastiskt psyke och temperament, hög ridbarhet och mycket aktion även när han lullade hemma i hagen. Den avkomman rör sig så man får ståpäls, väljer ofta tölt i hagen men även trav och galopp med enorm aktion, hon har ärvt pappans exteriör och utstrålning och får folk som passerar gården att stanna och ta fram kameran när hon springer i hagen. Jag är ganska övertygad om att hon blir den bästa ridhästen av de två!!!

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
284
Tjatter Jag ska göra en liten ihopsättning av bilder/filmer som minne av gammelhunden som snart ska somna in. Det finns några sånger som jag...
2
Svar
24
· Visningar
647
Senast: KesoNeso
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
343
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka