Sv: Användandet av andraklasshingstar
För att en fyrgångshingst som har mellan 7.85 och uppåt 8 i mina ögon inte är dålig!!
Precis.
Däremot har jag sett femgångshingstar som kommit över 8:an som jag tyckt varit riktigt tradiga, rent ut sagt.
Ojämna i traven och passgalopp, får helt ok på grundgångarterna iaf, men så får de sin starka 9:a på passen och höjs till skyarna.
Vad jag menar är att visst- systemet ser ut som det gör, islandshästen ska vara femgångare och det ska premieras och yada yada yada. Men varför ska det premieras högre att vara en halvkass femgångare än att vara en riktigt bra fyrgångare? Det gagnar väl inte rasen?
Snarare tycker jag att en intressant femgångare har poäng som en riktigt bra fyrgångare PLUS pass. I min värld måste en femgångare ha bra mycket högre poäng än en fyrgångare för att jag ska tycka att de är spännande- men så är jag en sucker för grundgångarterna och tölten också.
Jag hade t.o.m kunnat tänka mig att ha en högre godkäntgräns för femgångarna. Eller ett minimum på grundgångarterna. Men det hindrar ju dem som vill avla på pass, så självklart är inte det en ultimat lösning- jag säger bara vad jag, personligen hade kunnat tänka mig.
Det beror ju på vad man själv vill ha, helt enkelt!
Jag bryr mig inte överdrivet mycket om poängen, faktiskt. Jag bryr mig om stammen, nedärvningen (om den är lite äldre) och DET JAG SJÄLV SETT.
Jag har tittat på hingstvideor och sett högt bedömda hingstar som jag undrat hur sjutton de fått den poängen- och andra som jag tycker har varit underbara och som inte har fått några outstanding poäng alls. Så ska jag betäcka sto så är det research som gäller- åka på tävlingar/bedömningar, kolla filmer, osv.