Användandet av andraklasshingstar

T

Toga

Vad tycker ni? Ska man använda sig av andraklasshingstar? Om, varför det? När det finns så många fina förstaklasshingstar.

Sv: Användandet av andraklasshingstar

För det första så finns det ingen sån gräns längre .. jag skulle absolut kunna använda mig av en andraklasshingst om jag haft ett sto. Dock skulle jag nog inte använt den om den var 5gångare (och fått bedömningen efter sin fulla kapacitet, alltså inte varit ung, outbildad, skadad osv) eftersom de har lättare att komma över 8. En 4gångshingst som har nära 8-strecket är en bra hingst efter 5.0 för pass drar ner så otroligt mycket ändå. Även om hingsten inte har över 8 så finns det andra kvalitéer som man kanske vill åt, stam, lynne (som ju inte bedömds längre) eller om det är ens egen hingst eller att den helt enkelt är lättillgänglig och att man inte är ute efter så mycket stam utan kanske bara vill ha en trevlig ridkompis och tar "första bästa" som man tycker om sas.

För det första så finns det ingen sån gräns längre .. jag skulle absolut kunna använda mig av en andraklasshingst om jag haft ett sto. Dock skulle jag nog inte använt den om den var 5gångare (och fått bedömningen efter sin fulla kapacitet, alltså inte varit ung, outbildad, skadad osv) eftersom de har lättare att komma över 8. En 4gångshingst som har nära 8-strecket är en bra hingst efter 5.0 för pass drar ner så otroligt mycket ändå. Även om hingsten inte har över 8 så finns det andra kvalitéer som man kanske vill åt, stam, lynne (som ju inte bedömds längre) eller om det är ens egen hingst eller att den helt enkelt är lättillgänglig och att man inte är ute efter så mycket stam utan kanske bara vill ha en trevlig ridkompis och tar "första bästa" som man tycker om sas.

Nej jag vet oxså att den gränsen inte finns längre MEN den används fortfarande. Enligt mig måste en fyrgångare vara mycket mer extrem om jag själv skulle använda den, därför tycker jag att en fyrgångare måste ligga över 8 strecket. Hingstar får så många fler avkommor och kan därmed inverka mycket mer på avlen, då är min åsikt den att man kanske bara ska använda sig av de individer som har bra bedömning men givetvis de med stam också. men oftast har de med bra stam även en bra bedömning. Det här med att lynnet inte bedöms längre är väldigt tråkigt. Men vist det var ju inte så lätt att bedöma lynnet och sedan hände det ju lite olyckor. Men det borde finnas någon sorts bedömning på lynnet.

Spirit bedöms ju och om jag inte förstått det hela väldigt fel så har ju lynnet med spirit att göra.

Jag skulle också kunna tänka mig att använda en andraklasshingst om hingsten i fråga har dom egenskaper jag söker.
Pappan till min häst är numera valack. Han betäckte som BLUP-hingst och när han sedan visades så gick han inte igenom (höjde däremot sin bedömning senare, efter att han blev kastrerad till just andraklass). Hans avkommor har alla fått allt det han har men med rörelserna mycket mer naturligt.
Så nu i efterhand är det väldigt synd att han blev valack då avkommorna har blivit helt underbara individer med BRA gång.

En bedömning är "bara" en kort stund av hästens kapacitet, ofta visas även hingstar som unga och det är många som sedan inte visas om. Detta ska man ha i åtanke och något som man bör göra innan man skickar iväg sitt sto är att just se hingsten IRL och se vad den egentligen har.

Senast ändrad:

Spirit bedöms ju och om jag inte förstått det hela väldigt fel så har ju lynnet med spirit att göra.

Jo visst, men du får liksom ingen klar syn på hur lynnet är. Mina tankar är att man kanske skulle införa en bedömningssiffra på lynne eller uppförande under hela visningen. Veterinärbesiktning, exteriörbedömning och ridningen utan att någon behöver provrida. Man kan se hur en häst är bara genom att studera den vid ett så utsatt tillfälle som en bedömning är för hästarna.

Michis: Jo, spirit och lynne är lite samma sak ..

Toga: Fast om man ska få igenom en 4gångshingst krävs det att den har bra exteriör och mycket bra ridegenskaper, passen är ändå 15% av totalen av ridegenskaperna som ändå väger tyngre än exteriöra bedömningen vilket är en nackdel för 4gångshingstar. Har du en 5gångshingst med exteriör runt 8 så har den ju klart mycket lättare att ta sig över 8 och behöver ett snitt 7.5-8 på varje gångart. Jag personligen kräver mer av 5gångshästar än av 4gångare.

Edit: Fast om man skulle ha en person vid mätningen, en vid veterinärbesiktningen osv så är det mycket extra arbete som ska utföras och det är många hästar som passerar vid varje 'station' ..

Jag skulle också kunna tänka mig att använda en andraklasshingst om hingsten i fråga har dom egenskaper jag söker.
Pappan till min häst är numera valack. Han betäckte som BLUP-hingst och när han sedan visades så gick han inte igenom (höjde däremot sin bedömning senare, efter att han blev kastrerad till just andraklass). Hans avkommor har alla fått allt det han har men med rörelserna mycket mer naturligt.
Så nu i efterhand är det väldigt synd att han blev valack då avkommorna har blivit helt underbara individer med BRA gång.

En bedömning är "bara" en kort stund av hästens kapacitet, ofta visas även hingstar som unga och det är många som sedan inte visas om. Detta ska man ha i åtanke och något som man bör göra innan man skickar iväg sitt sto är att just se hingsten IRL och se vad den egentligen har.

Men även en förstaklasshingst kan ju nedärva BRA gång. Varför då använda sig av hingstar som är halvbra. Den "korta stund" som en bedömning nu är i hästens liv är jätteviktig och säger mycket om individen. Det är liksom på så vis man skiljer vetet från agnarna. Enligt min mening.

Jag kollar väldigt mycket på vad som finns vad som finns bakom hingsten. Skulle hellre använda en hingst med 7.98 men med högt bedömda föräldrar och far-mor-föräldrar än en hingst med 8,35 med helt obedömda hästar bakom i flera led. Jag tycker det känns som ett säkrare kort. Därmed inte sagt att det måste vara det.
Dessutom kan man kolla mer på tävlingsresultat och avkommor hingsten lämnat.

Michis: Jo, spirit och lynne är lite samma sak ..

Toga: Fast om man ska få igenom en 4gångshingst krävs det att den har bra exteriör och mycket bra ridegenskaper, passen är ändå 15% av totalen av ridegenskaperna som ändå väger tyngre än exteriöra bedömningen vilket är en nackdel för 4gångshingstar. Har du en 5gångshingst med exteriör runt 8 så har den ju klart mycket lättare att ta sig över 8 och behöver ett snitt 7.5-8 på varje gångart. Jag personligen kräver mer av 5gångshästar än av 4gångare.

Edit: Fast om man skulle ha en person vid mätningen, en vid veterinärbesiktningen osv så är det mycket extra arbete som ska utföras och det är många hästar som passerar vid varje 'station' ..

Hela systemet bygger ju på femgångshästar. Det är ju det som gör islandshästen till vad den är just att den har femgångarter. Varför ska man inte då sätta extra press på fyrgångshästarna, de måste liksom vara så mycket bättre än medel.

Mycket extra arbete säger du, men för mig är lynnet en väldigt viktig del. Därför tycker jag att det är vikitgt att det kommer fram mer.
Men som det ser ut idag måste man ta sig till bedömningen själv och bilda sig en uppfattning om hur hingstens lynne är.

Hela systemet bygger ju på femgångshästar. Det är ju det som gör islandshästen till vad den är just att den har femgångarter. Varför ska man inte då sätta extra press på fyrgångshästarna, de måste liksom vara så mycket bättre än medel.

.. och det tycker jag är lite korkat att hela systemet bygger på femgångshästar. Att man vill att aveln ska gå åt att alla ska bli femgångare ..

Mycket extra arbete säger du, men för mig är lynnet en väldigt viktig del. Därför tycker jag att det är vikitgt att det kommer fram mer.
Men som det ser ut idag måste man ta sig till bedömningen själv och bilda sig en uppfattning om hur hingstens lynne är.

Det är mycket viktigt för mig också men om jag var stoägare skulle jag åka och hälsa på hingsten för att ta reda på det själv ev. uppmärksamma honom på tävling osv och inte bara skicka iväg mitt sto för att jag har sett fina siffror på ett papper.

Jag kollar väldigt mycket på vad som finns vad som finns bakom hingsten. Skulle hellre använda en hingst med 7.98 men med högt bedömda föräldrar och far-mor-föräldrar än en hingst med 8,35 med helt obedömda hästar bakom i flera led. Jag tycker det känns som ett säkrare kort. Därmed inte sagt att det måste vara det.
Dessutom kan man kolla mer på tävlingsresultat och avkommor hingsten lämnat.

Det finns inte så många hingstar som är så högt bedömda som inte har några bedömda föräldrar. Men däremot finns det fler hingstar under 8 som inte har några bedömda föräldrar. Men visst jag förstår ditt resonomang. Jag vet en hingst under 8 som jag verkligen skulle kunna tänka mig. Dels för att han har högt bedömda föräldrar men också för att han har en helbror som är väldigt högt bedömd.

.. och det tycker jag är lite korkat att hela systemet bygger på femgångshästar. Att man vill att aveln ska gå åt att alla ska bli femgångare ..

Det är mycket viktigt för mig också men om jag var stoägare skulle jag åka och hälsa på hingsten för att ta reda på det själv ev. uppmärksamma honom på tävling osv och inte bara skicka iväg mitt sto för att jag har sett fina siffror på ett papper.

Det tycker inte jag. Avlen kommer aldrig att gå åt att alla blir femgångare, det födds även fyrgångare efter två femgångare.

Hemma mijlön säger inte så mycket som när en häst kommer ut i en mer utsatt miljö. Jag kan väl hålla med dig om att man kan åka runt och titta på hingstar.

Beror på vad målet med fölet är, om jag tror att kombinationen av sto och hingst skulle ge just det föl jag vill ha så stirrar jag mig inte blind på en bedöming. Ibland kan det vara en särskild stam, eller helhetsintryck, ridbarhet i vardagen, som är avgörande.

Det som kan få mig att backa på en hingst är om specifika siffror är låga, tex tölt, benställning och spirit är sånt som jag vill ha höga siffror på, oavsett om slutresultatet blir över eller under 8,0. Sen har ju ofta det specifika stoet nåt man vill förstärka eller förminska och det påverkar ju också hur man läser bedömningen. Om mitt sto tex är överbyggd blir det viktigt att hingsten inte har just det felet.

Men även en förstaklasshingst kan ju nedärva BRA gång. Varför då använda sig av hingstar som är halvbra. Den "korta stund" som en bedömning nu är i hästens liv är jätteviktig och säger mycket om individen. Det är liksom på så vis man skiljer vetet från agnarna. Enligt min mening.

Att jämföra en femgånghingst med en totalbedömning av strax över 8 mot en fyrgångshingst med en totalbedömning strax under 8 är knappast att skilja agnarna från vetet.

Att jämföra en femgånghingst med en totalbedömning av strax över 8 mot en fyrgångshingst med en totalbedömning strax under 8 är knappast att skilja agnarna från vetet.

Nu kan jag inte se att jag gjorde den jämförelsen.
Utan det jag menar är att om en hingst får högbedömning tidigt i livet och en annan får en sämre vid samma ålder så kan man på så vis skilja angnarna från vetet.

Det beror helt på individen och på den som avlar. Vi har alla olika krav och målsättningar med våran avel rätt eller fel ligger i betraktarens ögon..

Läs då det jag citerade, där framgår inget av vad du nu skriver. En fyrgångshingst med en totalbedömning av te x 7,98 kan vara långt mycket bättre kvalitetsmässigt i gångarter än femgångshingsten med en totalpoäng av t ex 8,01 beroende på vad man söker till sitt sto.

Läs då det jag citerade, där framgår inget av vad du nu skriver. En fyrgångshingst med en totalbedömning av te x 7,98 kan vara långt mycket bättre kvalitetsmässigt i gångarter än femgångshingsten med en totalpoäng av t ex 8,01 beroende på vad man söker till sitt sto.

Det framgår heller inte att det är just fyrgångare jämfört med femgångare, men du tolkade det så. Jag jämför inte fyrgångare med femgångare men jag tycker att en fyrgångare måste enligt min åsikt ha riktigt bra tölt och grundgångarter.

grundgångarter.

Och det är ju det de har och många har också riktigt bra tölt.
Det är där jag tycker att det oftast brister hos femgångshingstar. 8-9 på tölt och pass men kanske bara 7-7.5 på trav, galopp och skritt och då intresserar dem mig inte ..

Det framgår heller inte att det är just fyrgångare jämfört med femgångare, men du tolkade det så. Jag jämför inte fyrgångare med femgångare men jag tycker att en fyrgångare måste enligt min åsikt ha riktigt bra tölt och grundgångarter.

Men hur menar du då, så här skrev du ju i ett tidigare inlägg.

Enligt mig måste en fyrgångare vara mycket mer extrem om jag själv skulle använda den, därför tycker jag att en fyrgångare måste ligga över 8 strecket.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
284
Tjatter Jag ska göra en liten ihopsättning av bilder/filmer som minne av gammelhunden som snart ska somna in. Det finns några sånger som jag...
2
Svar
24
· Visningar
647
Senast: KesoNeso
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
343
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka