T
Toga
Vad tycker ni? Ska man använda sig av andraklasshingstar? Om, varför det? När det finns så många fina förstaklasshingstar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För det första så finns det ingen sån gräns längre .. jag skulle absolut kunna använda mig av en andraklasshingst om jag haft ett sto. Dock skulle jag nog inte använt den om den var 5gångare (och fått bedömningen efter sin fulla kapacitet, alltså inte varit ung, outbildad, skadad osv) eftersom de har lättare att komma över 8. En 4gångshingst som har nära 8-strecket är en bra hingst efter 5.0 för pass drar ner så otroligt mycket ändå. Även om hingsten inte har över 8 så finns det andra kvalitéer som man kanske vill åt, stam, lynne (som ju inte bedömds längre) eller om det är ens egen hingst eller att den helt enkelt är lättillgänglig och att man inte är ute efter så mycket stam utan kanske bara vill ha en trevlig ridkompis och tar "första bästa" som man tycker om sas.
Spirit bedöms ju och om jag inte förstått det hela väldigt fel så har ju lynnet med spirit att göra.
Jag skulle också kunna tänka mig att använda en andraklasshingst om hingsten i fråga har dom egenskaper jag söker.
Pappan till min häst är numera valack. Han betäckte som BLUP-hingst och när han sedan visades så gick han inte igenom (höjde däremot sin bedömning senare, efter att han blev kastrerad till just andraklass). Hans avkommor har alla fått allt det han har men med rörelserna mycket mer naturligt.
Så nu i efterhand är det väldigt synd att han blev valack då avkommorna har blivit helt underbara individer med BRA gång.
En bedömning är "bara" en kort stund av hästens kapacitet, ofta visas även hingstar som unga och det är många som sedan inte visas om. Detta ska man ha i åtanke och något som man bör göra innan man skickar iväg sitt sto är att just se hingsten IRL och se vad den egentligen har.
Michis: Jo, spirit och lynne är lite samma sak ..
Toga: Fast om man ska få igenom en 4gångshingst krävs det att den har bra exteriör och mycket bra ridegenskaper, passen är ändå 15% av totalen av ridegenskaperna som ändå väger tyngre än exteriöra bedömningen vilket är en nackdel för 4gångshingstar. Har du en 5gångshingst med exteriör runt 8 så har den ju klart mycket lättare att ta sig över 8 och behöver ett snitt 7.5-8 på varje gångart. Jag personligen kräver mer av 5gångshästar än av 4gångare.
Edit: Fast om man skulle ha en person vid mätningen, en vid veterinärbesiktningen osv så är det mycket extra arbete som ska utföras och det är många hästar som passerar vid varje 'station' ..
Hela systemet bygger ju på femgångshästar. Det är ju det som gör islandshästen till vad den är just att den har femgångarter. Varför ska man inte då sätta extra press på fyrgångshästarna, de måste liksom vara så mycket bättre än medel.
Mycket extra arbete säger du, men för mig är lynnet en väldigt viktig del. Därför tycker jag att det är vikitgt att det kommer fram mer.
Men som det ser ut idag måste man ta sig till bedömningen själv och bilda sig en uppfattning om hur hingstens lynne är.
Jag kollar väldigt mycket på vad som finns vad som finns bakom hingsten. Skulle hellre använda en hingst med 7.98 men med högt bedömda föräldrar och far-mor-föräldrar än en hingst med 8,35 med helt obedömda hästar bakom i flera led. Jag tycker det känns som ett säkrare kort. Därmed inte sagt att det måste vara det.
Dessutom kan man kolla mer på tävlingsresultat och avkommor hingsten lämnat.
.. och det tycker jag är lite korkat att hela systemet bygger på femgångshästar. Att man vill att aveln ska gå åt att alla ska bli femgångare ..
Det är mycket viktigt för mig också men om jag var stoägare skulle jag åka och hälsa på hingsten för att ta reda på det själv ev. uppmärksamma honom på tävling osv och inte bara skicka iväg mitt sto för att jag har sett fina siffror på ett papper.
Men även en förstaklasshingst kan ju nedärva BRA gång. Varför då använda sig av hingstar som är halvbra. Den "korta stund" som en bedömning nu är i hästens liv är jätteviktig och säger mycket om individen. Det är liksom på så vis man skiljer vetet från agnarna. Enligt min mening.
Att jämföra en femgånghingst med en totalbedömning av strax över 8 mot en fyrgångshingst med en totalbedömning strax under 8 är knappast att skilja agnarna från vetet.
Läs då det jag citerade, där framgår inget av vad du nu skriver. En fyrgångshingst med en totalbedömning av te x 7,98 kan vara långt mycket bättre kvalitetsmässigt i gångarter än femgångshingsten med en totalpoäng av t ex 8,01 beroende på vad man söker till sitt sto.
grundgångarter.
Det framgår heller inte att det är just fyrgångare jämfört med femgångare, men du tolkade det så. Jag jämför inte fyrgångare med femgångare men jag tycker att en fyrgångare måste enligt min åsikt ha riktigt bra tölt och grundgångarter.
Enligt mig måste en fyrgångare vara mycket mer extrem om jag själv skulle använda den, därför tycker jag att en fyrgångare måste ligga över 8 strecket.