Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag hade nog mer varit orolig för leptospira i sådana fall, den sprids via råttornas urin.Jag har tyvärr en(?) råtta som bökar i min kompost och jag har inte lyckats ta kål på den. Det finns en hel del fin jord i komposten men vågar jag använda den med tanke på salmonellarisken?
Tack jo, men vågar man använda jorden?Jag hade nog mer varit orolig för leptospira i sådana fall, den sprids via råttornas urin.
Fast det är ju stor skillnad på om en råtta eller ett gäng råttor springer över mina odlingar eller mojsar omkring och skiter och har sig en hel vinter i ett kompostkärl. Därav frågan.Alltså, du har ju ingen kontroll på vilka djur som rör sig i din jord ute i trädgården. Har du råttor är de ju säkert där också.
Jag skulle inte har gosat in mig och dragit in luft nere i komposten, men glatt använt jorden (och försökt täta mot råttan).
Ha på dig handskar och använd jorden ute i trädgården om den ser fin ut. Kanske inte behöver ha den precis där du ska plantera något ätbart dock, för säkerhetsskull typ.Tack jo, men vågar man använda jorden?