Använda halsförlängare ibland?

P

Ponnytjejen

Ikväll när jag städade stallet hittade jag då min gamla halsförlängare som jag bara har haft vid longering till min ponny. Hon är rätt så het, och min tränare har sagt att jag skulle testa en halsförlängare, men att jag bara ska använda den ibland. Jag har läst massor med trådar som är just negativa mot halsförlängare, men jag skulle ändå vilja testa den och om den funkar bra så ska jag ändå inte använda den varje dag utan som sagt bara då och då. Jag vill absolut inte ha en halsförlängare för att få henne att gå i rätt form. Min tränare säger också att min ponny behöver "söka sej frammåt" och vad det nu menas med det, är det värlt att bara prova en halsförlängare? :)

Ville bara vara säker så att jag inte börjar tjorva med en halsförlängare i onödan ;)

Sv: Använda halsförlängare ibland?

Vet inte om denna tråd passar in här heller :D

tkr inte en halsförlängare ger något, tkr hästen tar stöd i den istället för i tyglarna och hästen blir bara spänd i halsen, nacken...

Testa någon ridtur...Tycker du då att din häst verkar bättre så fortsätter du ju bara och använder den!
Jag använder inte halsförlängare på min häst, Blir bara mest stel..

När jag köpte min d-ponny så fick jag rida på halsförlängare, det stjälpte mer än det hjälpte,
hon blev framtung och hängde sig i handen redan efter ett par gånger med den på.

är hästen het skulle jag kanske pröva det, men som sagt, hästen blir oftast framtung, hänger i själva halsförlängaren och tar inget stöd i handen, och blir svår att böja. Du kan ju prova och se om hästen blir lugnare. På min förra ponny red jag en del med snodd (halsförlängare) på ridskolan, på henne tyckte jag att det hjälpte väldigt mkt! Hon var rätt het, och hade svårt att gå i lång och låg form. Med hjälp av snodden kunde jag samla henne lättare i galoppen och hon kändes mkt bättre! Så det är väl olika. Men om du har använt snodd när du longerat, och det funkar, varför skulle det inte funka när du rider?:)

Nej, jag vet inte :) Tack för svararen så då ska jag pröva det :D

Nej, jag vet inte :) Tack för svararen så då ska jag pröva det :D

Jag har använt snodd på min heta häst ibland. Tycker att det funkar ganska bra.
Har den rätt löst så han bara känner av den när han kör upp huvudet och vill dra iväg. :crazy:

När han slappnar av och kommer ner i form så hänger den lös och inverkar inte alls.

Det känns som jag inte behöver "slåss" med honom lika mycket...

Du får aldrig en eftergift med en halsförlängare. Det enda som händer är att hästen krullar ihop sig och spänner emot med underlinjen.

Varför ska du använda den öht? En halsförlängare får hästen att söka sig nedåt innåt.

Då kan du lika gärna använda martingal...

Jag har testat det. Men tycker inte att det är lika bra! :p

Jag gör likadant om jag skulle rida på graman, den inverkar bara när hästen springer över tygeln och stretar. Så fort hästen slappnar av och går i form så ska den hänga lös.

Senast ändrad:

En fråga bara;

Om du inte ens känner att du vet vad termen "söka sig frammåt" innebär. Tror du då på allvar att du har rätt känsla för hur du ska använda en snodd i ridningen ? Det låter kanske lite harsh, men då jag anser att även så "snälla" hjälptyglar som en gummisnodd, i fel händer, (dvs okunniga) förstör hästar (lär dom att krulla ihop halsen, lär dom Inte vad eftergift är och hur man ska reagera på en sådan, gör dom spända osv) så anser jag att du inte ska använda en snodd. Tyvärr.

Du tycker antagligen inte att en martingall är likabra, eftersom du inte är helt sanningsenlig i det du säger är anledningen till varför du använder snodd. Jag skulle tro att du använder en snodd för att hästen har en tendens att gå över din hand ( vilket Inte är att kasta upp huvudet ) och över i formen ( dvs en öppen-form alt-ingen-"form") där en martingall inte inverkar eftersom den inte påverkar huvudetsplacering sålänge hästen inte just kasta upp huvudet. Och om så är fallet använder du snodden för att det är enkelt och inte för att det är bra. En snodd arbetar Bak och ger inte den eftergift som man strävar efter. Varje gång hästen lyfter upp huvudet får den ett ryck bak/ner i munnen. Ser inte riktigt varför man ska använda sig utav den tekniken, när regelrätt ordentlig ridning och sammarbete ger en bättre effekt.

Jag gör likadant om jag skulle rida på graman, den inverkar bara när hästen springer över tygeln och stretar. Så fort hästen slappnar av och går i form så ska den hänga lös.

gumminsnodden blir aldrig riktigt lös, just pga att den är elastisk. aldrig sett en gummisnodd som slutar inverka över nacken via munnen på hästen såvida du inte skrittar på helt lösa tyglar, och knappt ens då.

Martingalen är framtagen för just det du vill använda hjälptygel till....

Vid hoppning funkar martingalen bra. Eftersom han gärna kastar upp huvudet och vill "rusa" mot hindret. Av någon anledning blir han mycket lugnare när man sätter på den?

Snodd använder jag väldigt sällan. I princip aldrig. Någon enstaka gång vid uteritter när han är väldigt spänd och tittig. Jag tycker att han slappnar av mycket bättre då. Mycket fullblod. Oavsett hjälptygel eller inte så måste du ju fortfarande rida hästen bakifrån och in i form, få den avslappnad och komma till arbete. När min häst är på det här humöret så är min enda ambition att få honom i en låg och avspänd form.

Men varför skulle inte snodden kunna hänga lös? Det beror väl på hur lång den är? Vid skritt på lång tygel tycker jag däremot inte att den är bra, då blir den för kort och hindrar hästen från att sträcka ut. Jag brukar därför knäppa loss den vid fri skritt på hemvägen.

Men varför skulle inte snodden kunna hänga lös? Det beror väl på hur lång den är? Vid skritt på lång tygel tycker jag däremot inte att den är bra, då blir den för kort och hindrar hästen från att sträcka ut. Jag brukar därför knäppa loss den vid fri skritt på hemvägen.

det säger sig själv, pga att den är just det - elastisk, och hur den löper via bettringar och nacke. Aldrig någonsin sett eller erfarit en snodd som hänger helt lös under ridning utan att påverka nacken, visa gärna bild!

det säger sig själv, pga att den är just det - elastisk, och hur den löper via bettringar och nacke. Aldrig någonsin sett eller erfarit en snodd som hänger helt lös under ridning utan att påverka nacken, visa gärna bild!

skritt på fri tygel är väl isåfall enda gången den INTE trycker stadigt över nacken i och med att hästen då har huvudet mer horizontellt än när den rids i form. Om du har en så kort snodd att den inte kan skritta fritt, ja då har du ytterligare svar på hur mycket exakt, den konstant inverkar.

Fast hästen går ju inte i form för att man drar ner huvudet på den, den kan lika gärna springa och fuska, då hänger ju också snodden löst, ellerhur? ;)
Och ska den hänga löst iöht så ska det vara en vääldigt lång snodd.

Senast ändrad:

Fast hästen går ju inte i form för att man drar ner huvudet på den, den kan lika gärna springa och fuska, då hänger ju också snodden löst, ellerhur? ;)
Och ska den hänga löst iöht så ska det vara en vääldigt lång snodd.

Det här med hjälptyglar har diskuterats i spaltkilometrar här på Buke. Tror inte att vi kommer längre i den här diskussionen än vad andra gjort tidigare.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 170
Senast: Lady_S
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 882
Senast: Tiffany
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 565
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama