Använda eller inte använda alger !

C

Clanny

Är lycklig ägare till ett 1-årigt islandssto, svenskfödd. Nu har jag lite funderingar ang.foder till henne. En del av de andra i stallet ger sina hästar (vuxna och föl)alger. Jag är lite skeptisk p.g.a det höga jodinnehållet. Ngn.försvarade det med att det finns ju naturligt på island i växtligheten. Men bör man ge det och vad är det vegentligen bra för. Och vad ger man en 1-åring mer än hö. Fiber-g ? Det finns lika många åsikter som foder tror jag ;) ;)
Återkom gärna med tips och råd.

/Clanny

Sv: Använda eller inte använda alger !

hej clanny!

en unghäst klarar sig alldeles ypperligt på ett mycket bra vallfoder (hö, hösilage, inte allt för blött ensilage) utan att man behöver ge något tillskottsfoder t.ex kraftfoder el mineraler... men det förutsätter att det är av bra hygienisk, mineralrikt och näringsmässig kvalitet! oftast överutfodras många unghästar med för mycket kraftfoder och mineraler i förhållande till vad dom egentligen har behov av!
och då lättfödda hästar i synnerhet, dit islandshästarna faktiskt räknas =P =) (min i synnerhet :rofl: :o ......
....angående alger eller inte så får jag säga att det funkar väldigt bra på en del hästar och andra inte alls,... jodhalten ÄR väldigt hög i förhållande till vad hästen egentligen har behov av och en överdosering kan orsaka förgiftning hos hästen!! det skall man vara väldigt väl medveten om och inte överstiga den rekommenderade dosen!! ... sen vet jag inte hur rena dessa algpreparat är egentligen ifrån miljögifter och sånt eftersom alger & tång fungerar ju som havets "reningsverk" och tar ju till sig gifter och annat "skräp" som hamnar/bildas i vattnet!!
och ja, alger finns ju mer naturligt på island, men överhuvudtaget så är islands jordar mer mineralrika än vad våra svenska jordar är. och innehåller väldigt mkt kisel b.la. och gräset och deras vallfoder är oftas mkt mer proteinrika än vad vårt är! ... vet inte om jag hade gett en unghäst alger eftersom dom växer och förändras så mkt och då borde det vara svårt att dosera hur mycket dom ska ha!
det bästa är att få tag på ett bra analyserat vallfoder så du vet hur mycket mineraler det innehåller och sedan utgå därifrån när du sätter ihop foderstaten till din unghäst!

sedan kan man faktiskt ta prover hos veterinären om du misstänker att hästen har brist på nånting, och får då svart på vitt vad din häst har för mkt av eller för lite av i kroppen!
det kan ju vara så att det bara är ett eller två mineraler som din häst behöver ha extra utav och varför ska man då ge dom en massa annat oxå som dom inte har behov av???
så det där att utfodra hästen på ett sätt bara för att alla andra i stallet gör "på det sättet" tror jag inte på!!
varje häst har sina egna behov och skall utfodras på det sättet oxå!!
och det är upp till ägaren att ta reda på just den egna hästens individuella behov!!

jissess va långt det blev =D !
jaja, hoppas att du fått ut nåt av allt jag skrivit!

med en hälsning över nätet : LYCKA TILL!

Jag kan väl tycka att det är värt ett försök med alger om man tex har en hosthäst men ser ingen rimlig anledning att avända dem annars.
PL

Den som blir gladast av tillsatser är den som säljer preparaten! Håller fullständigt med föregående. Vi har "normalt" hösilage och hö (analyserat) som bas. Vi kompletterar med en mindre giva kraftfoder eftersom vi skördade sent och vi behöver få upp proteinhalten något. Det som vi saknar i fodret är Selen som vi tillför med ett vanligt mineraltillskott.

Detta ger enligt alla beräkningar en utmärkt kost för våra islänningar. Visst får dom en morot eller ett äpple emellanåt också.

Fodertillägg ska man bara ge av en konkret orsak. Vissa "löser" också saker som veterinären egentligen borde titta på med tillskott, andra dövar sitt dåliga samvete eller sin oro för att hästen inte beter sig som förväntat på detta sätt.

Den kost jag beskrev ovan har vi lagt pengarna på att ge hästen ett analyserat grovfoder som täcker 90-100% av deras behov. Vi behöver bara lägga småslantar för att kompensera för (kända) brister i foderstaten.

Man kan slänga ut pengarna på diverse konstiga tillskott som gör att hästens mineralbalans blir heltokig samtidigt som man ger grovfoder som man inte vet ett dugg om. Tyvärr ser jag fler och fler som med nästan religiös iver förespråkar diverse tillskott.

Hej...igen och tack :bow: för era svar vinurapinura och Peter !

VILKEN TUR JAG HAR !! Vi har som tur är ett mycket bra hö i år:banana: . Och hon är i alldels lagom hull för en 1-åring. Och verkar för övrigt pigg och busig så jag tror egentligen inte att hon ngn. form av brist, eller att det är något som hon behöver just nu. Men man hör mycket av de andra i stallet om foder, mineral , alger m.m hit och dit, och många ger nog samma foder för att de är i samma stall.

/Clanny

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 554
Senast: kem
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 835
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben