Sv: Använda eller inte använda alger !
hej clanny!
en unghäst klarar sig alldeles ypperligt på ett mycket bra vallfoder (hö, hösilage, inte allt för blött ensilage) utan att man behöver ge något tillskottsfoder t.ex kraftfoder el mineraler... men det förutsätter att det är av bra hygienisk, mineralrikt och näringsmässig kvalitet! oftast överutfodras många unghästar med för mycket kraftfoder och mineraler i förhållande till vad dom egentligen har behov av!
och då lättfödda hästar i synnerhet, dit islandshästarna faktiskt räknas =P =) (min i synnerhet
......
....angående alger eller inte så får jag säga att det funkar väldigt bra på en del hästar och andra inte alls,... jodhalten ÄR väldigt hög i förhållande till vad hästen egentligen har behov av och en överdosering kan orsaka förgiftning hos hästen!! det skall man vara väldigt väl medveten om och inte överstiga den rekommenderade dosen!! ... sen vet jag inte hur rena dessa algpreparat är egentligen ifrån miljögifter och sånt eftersom alger & tång fungerar ju som havets "reningsverk" och tar ju till sig gifter och annat "skräp" som hamnar/bildas i vattnet!!
och ja, alger finns ju mer naturligt på island, men överhuvudtaget så är islands jordar mer mineralrika än vad våra svenska jordar är. och innehåller väldigt mkt kisel b.la. och gräset och deras vallfoder är oftas mkt mer proteinrika än vad vårt är! ... vet inte om jag hade gett en unghäst alger eftersom dom växer och förändras så mkt och då borde det vara svårt att dosera hur mycket dom ska ha!
det bästa är att få tag på ett bra analyserat vallfoder så du vet hur mycket mineraler det innehåller och sedan utgå därifrån när du sätter ihop foderstaten till din unghäst!
sedan kan man faktiskt ta prover hos veterinären om du misstänker att hästen har brist på nånting, och får då svart på vitt vad din häst har för mkt av eller för lite av i kroppen!
det kan ju vara så att det bara är ett eller två mineraler som din häst behöver ha extra utav och varför ska man då ge dom en massa annat oxå som dom inte har behov av???
så det där att utfodra hästen på ett sätt bara för att alla andra i stallet gör "på det sättet" tror jag inte på!!
varje häst har sina egna behov och skall utfodras på det sättet oxå!!
och det är upp till ägaren att ta reda på just den egna hästens individuella behov!!
jissess va långt det blev =D !
jaja, hoppas att du fått ut nåt av allt jag skrivit!
med en hälsning över nätet : LYCKA TILL!