Använd insidan av huvudet..

H

Hoppsan

Har sett väldigt mycket dålig ridning i terräng av både ponny och ridhäst ryttare.

Tycker att det är på tiden att man börjar rida med insidan av huvudet när man rider terräng. Hur många gånger har man inte haft hjärtat i halsgropen när man sett någon som kommit i en jäkla fart mot ett hinder och inte tagit upp ett dugg. Sedan hör man hur hästen dunkar i som bara den för att den knappt hinner upp med benen...
Det är väldigt många olyckor tack vare att ryttarna rider efter klockan. Det är ju inte på liv och död dessa små klasser om man blir placerad eller ej. Det är utbildningsklasser och förhoppningsvis vill man ha ett par år till med sin häst.
Så tänk lite längre än vad näsan räcker och lär Er att ta upp innan hindrena. Nu menar jag inte att alla rider så men det finns ett par rötägg men det finns gott om sånna.... framför allt är det många ponnyryttare som kanske borde lära sig rida terräng innan de ger sig ut på tävling. Visst alla måste ta fälttävlanskortet men vaddå, det är en annan situation att vara på tävling och på träning!!!

Tack för mig!

Sv: Använd insidan av huvudet..

Det är klart att det finns rötägg men det finns det ju i alla grenar, eller hur? Det visar sig på olika sätt bara.Jag har sett det ibland men inte så ofta som du beskriver. Om hästen är rutinerad och hoppar väl kan man ju komma i högre tempo och inte behöva ta tillbaka så mycket till hindrena.
Hoppar hästen inte så väl tycker jag att man behöver ta tillbaka hästen mer. Beror ju lite på vad det är för typ av hinder också. Att hästen slår i ibland är ju inte helt ovanligt för fälttävlanshästar, då dom kanske blir lite oförsiktiga.
Själv har jag ridit med klocka en gång. Blir väl oftare så småningom när jag och hästen är säkrare i nuvarande klass, eller om vi tävlar en lägre klass. Just nu vill jag "bara" få en bra runda.

I England får man inte ha klocka förren i de högre klasserna, inte säker på vilken men typ *
Jag tycker det är rätt vettigt faktiskt

Kan ju tillägga att min häst inte är så snabb. För att tjäna tid (så småningom) kommer jag försöka hålla ett högre tempo närmare hindren (inte ta tillbaka fullt så mycket) och det kommer jag kunna göra tack vare att han hoppar så väl.
Självklart anpassar man sig efter hästen.

Det är ju det som är svårigheten, att kunna ta hinderna så snabbt som möjligt utan att få en utbrytning eller kanske ett fall :crazy:.
Men det kommer ju som du sa när man och hästen känner sig säker och inte i debutant och lättklasser.

emma-vsm skrev:
Kan ju tillägga att min häst inte är så snabb. För att tjäna tid (så småningom) kommer jag försöka hålla ett högre tempo närmare hindren (inte ta tillbaka fullt så mycket) och det kommer jag kunna göra tack vare att han hoppar så väl.
Självklart anpassar man sig efter hästen.

Men du har du egentligen en sådan där perfekt häst som inte pullar hela tiden och då kan man ju i stort sett rida fort hela tiden runt utan att behöva ta upp så mkt. Självklart sätter man ju hästen i balans innan men egentligen blir det enklare att hålla tiden på en sådan häst än på en häst som är stark och het.

Titta på Piia när hon rider, hon fullkomligt mosade in alla sina 4 åringar i hindren i terrängen där får dom fantamig lära sig att backa av:p Det är så hon gör från början med sina hästar och hon rider ju fruktansvärt fort också, hon behöver inte ta upp särskilt mkt innan hindren då hon redan lärt sina hästar att ta vara på sig.
Jag skulle aldrig våga rida så men jag är inte Piia heller.

Jo du har rätt om min häst. Hur vet du? Tror aldrig att vi kommer rida fööör snabbt faktiskt, händer ju inte speciellt ofta (hittills) att vi är inom tiden..

Håller med er om att det beror på hästen. terrängen ska gå fortare än banhoppningen och man ska bara kunna göra en halvhalt några meter bort och sen rida på hindret! :D

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 279
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 294
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej! Vill börja med att tacka er som tar er tid att läsa detta och kanske svarar :) Det skulle verkligen hjälpa OTROLIGT mycket! Jag...
2
Svar
21
· Visningar
3 182
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig tidigare råkat ut för någon ridolycka på det här sättet som jag gjorde nu, och jag är smärtsamt medveten om att jag inte...
Svar
0
· Visningar
492
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden

Hund, Katt, Andra Djur