Använder ni hjälm?

Själv använder jag alltid hjälm.
Men det kommer kanske tillfällen då jag inte kommer att göra det,
Jag hoppas i alla fall att det blir så att jag kommer rida runt med min damsadel och blir det vid ett mer formellt tillfälle kommer jag inte att ha hjälm.

Men jag tycker att det är upp till var och en. Ute kan jag tycka att det är ren idioti att rida utan hjälm eftersom det så lätt blir fel. I paddocken får man väl rida som man vill om man nu känner för det.
Men som sagt jag har sån vana på att ha hjälm på mig att det känns konstigt att inte ha det, men vill du rida utan så är det klart att du får göra det. Det finns ju ingen lag på det. ;)
 
Hmm.. mkt skönare att sitta där uppe på hästryggen med en hjälm på huvudet och veta att det inte är så stor livsfara att ramla av. Hur skönt tror du att det är att ramla av och knäcka skallbenet och kanske aldig kunna rida mer pga hjärskador.

Det är ren idioti (ta det inte för personligt) att inte använda hjälm! Jag använder både hjälm och säkerhetsväst och ser det som en självklarhet. Känner mig mkt säkrare då och vågar mer, då har jag iaf gjort så mkt jag kan för min säkerhet och kan därför inte säga: "tänk OM jag hade haft det, då hade jag inte varit förlamad idag"!

Tycker inte det är skönare utan.. det känns bara kalt och osäkert!
 
Jag använder ALLTID hjälm! Skulle aldrig falla mig in att sätta mig upp på hästen min utan hjälm. Ävenom jag litar på henne till hundra prosent så är jag alldeles för rädd för mitt huvud. Det KAN ju alltid hända nått.

Men det är ju upp til var och en om man är rädd för sitt huvud eller inte.
 
Självklart! Trodde att det var en självklarhet att använda hjälm när man rider.. Men tydligen inte..

//Linnea
 
Visst är det skönt utan varma dagar,men jag skulle inte våga utmana ödet.Det tycker jag inte du heller ska göra. :bump:
 
ALLTID! Skulle aldrig falla mig in att rida utan.
En liten fråga bara; är det inte lite dubbelmoral att rida med hjälm på vissa ställen men inte överallt? Använder man hjälm på ridklubbar "offentliga" anläggningar kan man väl lika gärna göra det överallt.
 
Jag tror inte det är skönare utan när man väl blir avslängd o druttar på skallen... :mad: Bara idiotiskt! Använder alltid hjälm när jag rider!
 
Som fälttävlansryttare så är det en självklarhet för mig men jag trodde att det var en självklarhet för alla men har man inget att tänka med så har man inte! :devil:
 
jag skuttade runt mycket i hagen bland min morfars shetland och russ när jag var liten nog till dom.. å då red jag runt i galopp utan vare sig hjälm, träns eller sadel... Men jag har insett hur dumt det är. Numera använder jag alltid hjälm. Men jag kan iofs inte lova att jag alltid har det på mig när jag kör eller tömkör.. vilket oxå borde vara självklart! :smirk:
 
Jag använder alltid hjälm. Man vet aldrig vad som kan hända.
Fick hjärnskakning en gång med hjälm... då kan man ju bara tänka vad som hänt om jag inte haft det?
Man ska alltid ha hjälm!!!
 
Måste få detta nerskrivet.
Min mamma och pappa jobbar båda på sjukhus.
Min pappa håller på med barn och cancer ocm min mamma med huvudolyckor.
Tanke på att vi håller på med hästar berättade hon att hon fått in en 16 årig pojke som tagit av sig hjälmen precis innan han skulle hoppat av. Hästen börja skena och efter det va han handikapad. slog i huvudet så att ryggen fick en så kraftig stött. hade han väntat hade det aldrig hänt.
han va bara 16 år gammal.
jag kan ränka upp olyckor som hänt men tror inte ni vill höra dom. Det är sådanna saker man vill slippa vara med om.
Använd hjälm, det är säkrast.

Sen har jag aldrig fattat riktigt varför man rider utan?
*För varmt?
*För jobbigt att ta på sig!?
*Jag kajn rida och behöver inte?
Dettta kan man aldrig säga.
Även den snällaste hästen kan göra dig förlamad!
Jag kan respektera att ni rider utan.
Men kan ni respektera er själva om din blir handikapade för en så liten sak?

och jag vet att man kan slå sig fast man rider med hjälm..
*En som vet*

Lina
 
Använder hjälm nästan jämnt men ibland händer att jag struntar i den, antingen för att det är väldigt varmt eller för att det är väldigt kallt och jag inte får plats med mössa under hjälmen. Men försöker använda den så mycket som möjligt!
Har säkerhetsväst, men pga av bekvämlighet använder jag den endast vid hoppning.
Använder nästan alltid bälte utom vid kortare sträckor (typ 100m), dumt jag vet :crazy:
Cyklar alltid utan hjälm, bara en vana.

Anser att det finns många människor som tycker att det är så hemska att rida utan hjälm som själva cyklar utan hjälm, kör bil utan bälte, men som inte tänker på att det är samma sak nästan.
 
Självklart att man använder hjälm. Visst håller jag med om att det är lite bökigt på vintern och lite väl svettigt på sommaren men det är smällar man får ta. Skulle aldrig falla mig in att rida utan. Tycker personligen det visar dåligt omdöme att rida utan hjälm. :mad:
 
Jag har aldrig suttit på en häst utan hjälm och kommer aldrig att göra det heller. I stallet är det numera krav på att man måste ha hjälm, jättebra!
 
ja använder alltid hjälm.. OCH säkerhetsväst.. utan dem skulle jag varit rullstolsbunden/hjärndöd/stendöd flera ggr om..
är inte så oroad för att barnen tar efter dej..de flesta är inte så lättpåverkade.. å är de det så har de ju fler som rider med hjälm att ta efter.. :idea:
MEN ja tycker synd om dina föräldrar och när och kära som behöver stå ut med smärtan den dagen du dör/blir rullstolsbunden/hjärndöd... ja tycker helt enkelt att du är både korkad och egoistisk.. :mad:
 

Liknande trådar

Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
794
Senast: Takire
·
Utrustning Min man behöver köpa sig en ridhjälm och han har tydligen abnormt stor huvud 😅 Storlek 60 är alldeles för litet men jag hittar...
Svar
4
· Visningar
885
Senast: iNHALE
·
Utrustning Vad ska man tänka på när man ska köpa ridhjälm till barn? Har ni några rekommendationer? Det är nya modeller och märken sedan jag var...
Svar
6
· Visningar
695
Senast: Sofie.S
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 382
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp