Använder ni hjälm?

hjälm är väl egentligen en självklarhet, du kan aldrig förutse vad en häst ska göra om en sekund...lr??en cykel kan du ju kontrollera själv den gör inget som du inte ber den om å så..
okej nog händer det väl att jag rider in från hagen nån gång utan hjälm, men lika dumt är ju även det!!!!*dumma mej*
 
Skulle jag tycka att det var för varmt att använda hjälm nu nu på sommaren, då skulle jag avstå att rida istället, eller rida när det blivit svalare.

Ja men det finns jättefina luftiga sommar hjälmar, så man behöver inte lida av värmeslag. Rider man sen när det svalnat av lite, så är lyckan fullständig.
 
Absolut!!
Skulle aldrig komma på att rida utan, man har faktiskt bara ett huvud.
Och jag som jobbar i sjukvården vet och har sett hur lite "våld" det behövs för att ett huvud ska gå sönder och kanske göra en till ett kolli för resten av livet!!
mad.png

Förklara för oss hur skönt det är att trilla av och slå i huvudet utan hjälm!!
Sen en liten sidogrej så har jag för mig att försäkringen inte gäller om det visar sig att du ridit utan hjälm, men detta är jag inte säker på.
unsure.png


Dessutom ska man vara ett föredömme för yngre ryttare
=hjälm på!!
bow.gif
 
Senast ändrad av en moderator:
Tycker nog att stenar eller ej är ganska ointressant. Man kan spräcka skallen ändå

Håller med, det är inte länge sedan som det hände en dödsolycka i ett ridhus och det under en dressyrlektion.
 
men var snäll och respektera mig och kalla mig inte puckad.

Nä det är onödigt, så mycket håller jag med om. Men du är helt klart tanklös, och om du själv inte repekterar ditt huvud så var vänlig och förstå dom som faktiskt gör det. Kanske är det tom människor som har erfarenhet av att trilla av utan hjälm, och sitter med facit i hand för det.
 
Oftast med!
Rider utan ibland när jag dressyrar i ridhuset och det inte är några barn där, vill ju inte påverka dem negativt :cool:
 
klart jag använder hjälm!! Det e ju en självklarthet !

Om man inte rider med hjälm kan man ju undra lite :confused:
 
Skälvklart använder jag hjälp. Kör du bil utan bilbälte oxå?

Till er som inte använder hjälm: Om du råkar ut för en olycka så är det jag som får betala dina sjukhuskostnader(genom mina skattepengar). Det tycker inte jag är rättvist!! Visst kan det låta egoistiskt av mig men eftersom du inte verkar vilja ta hand om dig själv får tänka på oss andra som råkar "illa ut" om du skadar dig.

Har sett flera otäcka olyckor med människor som inte hade hjälm, de använder numera hjälm. Hoppas att det inte behöver hända dig...

Var rädda om er, imorgon kan det vara för sent!

Kram!
 
Hmm...nuförtiden rider jag alltid med hjälm...men förr när jag hade min ponny så hände det ofta att jag red utan...tyvärr...har insett nu att det inte var så smart. Även om jag litade fullständigt på henne så kan det hända något som skrämmer hästen. Så nu skulle jag aldrig sitta upp utan.
Dock så tycker jag inte att du är dum i huvudet, för alla gör vi våra egna val. Du vet som alla oss andra riskerna som finns när man rider utan hjälm och väljer själv om du vill ha den på eller inte!!!
Jag hoppas för din skull att du slipper trilla av utan hjälm på huvudet...men som sagt ditt val!!!
 
Jag använder alltid hjälm... skulle allvarligt talat inte våga rida utan hjälm...
 
S-J-Ä-L-V-K-L-A-R-T!!!!!!!!!!!!!!!!! Även om min hjälm är *svärord* ful så använder jag den för jag vill känna mig säker när jag rider, även om jag rider en gammal säker och stencool ridskolehäst så använder jag det, jag menar, hur många gånger av mina 23 avfallningar har jag blivit avslängd??? ungefär tio, alla andra ggr av dålig balans. tänk på det, även om du har superbra balans så kan det hända att hästen skyggar och du slår huvudet i backen. Jag har fått en spricka i armen en gång när en häst skyggade och om jag inte hadfe haft hjälm då hade det säkert blivit ännu värre...
Jag rider också så ofta jag kan med säkerhetsväst. Det och hjälmen är din billigaste försäkring från att bli förlamad eller ännu hemskare saker. Nu kanske det inte påverkar dig, mitt inlägg, men jag hoppas verkligen det. Det är så otroligt många tjejer som ramlar av i onödan och blir rullstolsbundna för livet, bara för att de rider utan hjälm. Och jag håller med om att om du rider och andra tjejer ser dig, kommer de säkert att ta efter en vacker (eller dålig) dag. En del småtjejer tror ju att de är superduktiga bara för att de kanske har en egen häst eller rider några gånger i veckan, och en del sådana (en del, inte alla) är extra påverkningsbara och tar efter sin omgivning.
Det blev kanske ett ganska långt inlägg, men nu har jag äntligen kommit till slutpunkten: ANVÄND HJÄLM!!!!!!!!!!!!!!

Kram!
//Horsen
 
Jag har några barn och tonåringar i stallet och dom använder ALLTID hjälm.. vi fick in en ny häst qvinna med åldern 45+ hon red alltid utan hjälm, jag fick klagomål på henne från föräldrar och andra stall i närheten, när jag tog upp det med henn så hade hon en förklaring. Håret blir så ruffsigt :eek: (hon hade midjelångt hår) jag blev tvungen att säga upp henne pgr av trycket utefrån...
Hjälm är bra, tappa ett ägg i golvet så ser ni vad som händer utan skydd...
morzan
 
Ja, jag tycker det är en självklarhet för mig. De få (väldigt få) gånger jag funderat på att inte ha hjälm, men som jag ändå till slut ändå anv hjälm har gett mig tankeställare. Det är nämligen ofta då som jag lyckas flyga av och varit glad att jag hade hjälm. Ju mer man håller på med hästar, detso mer inser man hur farliga de kan vara och vilka enorma skador det innebär om man inte är försiktig.
Jag tycker nog att det är upp till en själv att bestämma om man vill ha hjälm eller ej. Men man bör ändå fundera över hur kärt livet och ett normalt liv är för en.
 
:bow:

Jag rider med hjälm och kör med bältet på...

Finns det så pass enkla livförsäkringar tycker jag man är osmart som inte tar dem!
Men det kan man ju grubbla på i rullstolen eller graven om det vill sig illa.
 
Visst använder jag hjälm! Fast om nu folk inte vill göra det får de väl skylla sig själva. Men i min utbildning har man ju råkat på en och annan på neurointensiven som inte ligger speciellt bra till pga. just detta med ridning barhuvad. Och en hel del läkare jag har träffat vågar knappt låta sina barn rida p.g.a. alla patienter som kommer in som vårdpaket när de fått skallen spräckt efter avramling.
Den största invändningen jag har mot att rida utan är väl att man gör sig själv till en snedvriden förebild för barn som börjar rida. Ser en 10-12-åring att deras stora idol Malin Baryard eller vem det nu må vara rider utan ger detta signalen att det är ofarligt och OK, vilket det naturligtvis inte är för så pass unga ryttare. Även privatryttare som rider under ridhustimmar som infaller direkt före eller efter en barnlektion kan ge samma intryck, och det är ju heller inte speciellt bra!

Som sagt, alla får väl bestämma själva om de vill skydda sig eller inte, men jag tycker att man även borde ta hänsyn till andra i ens närhet när man gör det valet.
 
JA absolut, alltid ! har den senaste månaden ramlat av och fått två lättare hjärnskakningar (ena gången vid hoppning och andra när när hästen blev rädd för nåt i skogen). JAg hade dock endå hjälm på (!) om jag inte haft det hade jag med största sannolikhet inte levt idag....(läkarens utalande)
Min tränare rider aldrig med hjälm med undantag för tävlingar ... okej att han e skicklig, beridare. tävlar svår hoppning osv osv...men jag förstår honom endå inte :confused: han har tidigare slagit i huvudet flertal ggr och legat på sjukhus samt brytit ryggen och varit borta från tävlandet länge... man kan ju verkligen undra :confused:
Jag känner iaf att jag har ngt att skydda !! det finns faktiskt snygga hjälmar idag, jag älskar min
 
Rider alltid med hjälm. Tycker det ser konstigt ut när folk som rider inte har hjälm, vet inte varför men det ser konstigt ut. Antar att det är skönare (har aldrig testat) och visst ser håret hemskt ut efter någon timme i ridhjälmen. Men vid operationer rakar man ju bort allt hår så då kan dom iaf inte skylla på det längre :smirk: När jag nyss börjat rida åkte jag aldrig av. Var för försiktig. Men nu när man blivit lite bättre tror man för ett ögonblick att man blir mästare på hästryggen och poff, så ligger man på marken och ser hästen försvinna i galopp :rofl: Första gången jag åkte av räddade hjämen mitt liv så den vågar jag inte lämna :crazy: Rider förresten alltid med säkerhetsväst också :D Alltid och då menar jag ALLTID när jag struntat i den och sagt "Äsch.. Jag flyger ju aldrig av!" har jag legat och kravlat på marken och hästen försvinner som vanligt i galopp :smirk: Så nu åker all säkerhetsutrustning på. Så lätt att sätta en kruka på huvet jämfört med att sitta i rullstol :smirk:
 

Liknande trådar

Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
792
Senast: Takire
·
Utrustning Min man behöver köpa sig en ridhjälm och han har tydligen abnormt stor huvud 😅 Storlek 60 är alldeles för litet men jag hittar...
Svar
4
· Visningar
880
Senast: iNHALE
·
Utrustning Vad ska man tänka på när man ska köpa ridhjälm till barn? Har ni några rekommendationer? Det är nya modeller och märken sedan jag var...
Svar
6
· Visningar
694
Senast: Sofie.S
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 376
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp