Använda gamla hingstar

Sv: Använda gamla hingstar

Bara en reflektion: Är inte det här inlägget ett bra exempel på just en sån "lynchning" du menar att du inte gjort dig skyldig till? Att kalla någons åsikt för "skrattretande" är kanske inte så välkomnande. QED?

Du tycker alltså inte det är skrattretande att jämföra att använda de stora avelsmatadorerna som bevisat sig och en gammal hingst som haft ett ett årigt tillstånd och har ett högst begränsat antal avkommor varav majoriteten inte är något att hänga i julgranen eller lämnat något i sin tur som är det.
Skall vi hissa alla hingstar till skyarna som någon gång lyckats få en bra avkomma trots att majoriteten inte är det.
 
Sv: Använda gamla hingstar

Då har den väl inga placeringar högre än lokal vilket inte finns med på blup från början på 90 talet, placeringar tagna på regional och högre finns med även på hästarna i den årgången i tävlingsstaplarna.
Nu pratade vi ju dock främst om vad han lämnat som morfar eftersom det var i det sammanhanget han skulle vara het. Gå själv in och klicka runt på blup så ser man lätt att han inte varit särskilt lyckosam som morfarshingst för övrigt, finns ju ett stort antal ston efter honom som använts i avel (sen kan man ju fråga sig varför så stor andel av hans avkommor satts i avel utan att ha presterat någonting varken på visningar eller tävlingsbanan, det är ju inte ett okänt fenomen att använda ston i avel som inte fungerar till något annat).
 
Sv: Använda gamla hingstar

Gjorde en snabbkoll på ston efter Ralme Z som lämnat svårklassavkommor/elitston/ston som lämnat championatsfinalister

Elitston:
Ralma
Korona
Fräulein Fleur (36)

Ston som lämnat svårklasshästar:
Ralmette (36)
Ralmette 21820 (obs inte samma sto som ovan)
Ralméa
Ralmita
Parfait d’Amor - godkänd hingst
Ragazza
Selene

Ston som lämnat championatsfinalister
Tortilla (varav avkommorna ännu är för unga för svår klass)

Det blir 11 ston, enligt blup har Ralme Z endast 48 stoföl efter sig. Vilka hingstar matchar den procenten?
 
Senast ändrad:
Sv: Använda gamla hingstar

Tror det finns 2 st ralmea som lämnat svårklass hästar. Min hästs mor , familj 50,har vad jag tror en svårklass avkomma i dressyr. Den andra ralmea i har väl svårklassavkomma i hoppning.
 
Sv: Använda gamla hingstar

Du tycker alltså inte det är skrattretande att jämföra att använda de stora avelsmatadorerna som bevisat sig och en gammal hingst som haft ett ett årigt tillstånd och har ett högst begränsat antal avkommor varav majoriteten inte är något att hänga i julgranen eller lämnat något i sin tur som är det.
Skall vi hissa alla hingstar till skyarna som någon gång lyckats få en bra avkomma trots att majoriteten inte är det.

Nej, jag tycker inte att "skrattretande" är något särskilt bra uttryck att använda sig av för att beskriva andra användare, om man vill hålla en respektfull och välkomnande ton på forumet. Det är snarare ett bra exempel på den typ av "lynchning" som du menar inte förekommer här, men som ditt inlägg väl kan ses som ett exempel på.

Skrattretande är ett rätt starkt ord, även om man tycker någon har fel, så går det ju att uttrycka sig på ett trevligare sätt.

Det var alltså ditt sätt att uttrycka sig som jag reagerade på, framförallt när du säger att vadå lynchning, och sen i samma inlägg visar prov på just en sådan. Det blir lite märkligt.

Ungefär som att säga att "Det är för fan komplett lögn att nån enda jävel skulle svära härinne!" ;)
 
Sv: Använda gamla hingstar

Då har den väl inga placeringar högre än lokal vilket inte finns med på blup från början på 90 talet, placeringar tagna på regional och högre finns med även på hästarna i den årgången i tävlingsstaplarna.
Nu pratade vi ju dock främst om vad han lämnat som morfar eftersom det var i det sammanhanget han skulle vara het. Gå själv in och klicka runt på blup så ser man lätt att han inte varit särskilt lyckosam som morfarshingst för övrigt, finns ju ett stort antal ston efter honom som använts i avel (sen kan man ju fråga sig varför så stor andel av hans avkommor satts i avel utan att ha presterat någonting varken på visningar eller tävlingsbanan, det är ju inte ett okänt fenomen att använda ston i avel som inte fungerar till något annat).

Jo hästen ifråga har segrar och placeringar i 140 och har gått 150 så det är en liten bit över lokal nivå. Idag går den 130 med placeringar.

Ser man till Ralmes avkommor har de väldigt bra resultat på kvalitet med flera 10/10 och 9/9 bed avk

Finns också en hel del tävlade avkommor som presterat bra.

Hur kan du säga att han är så dålig när han har ett helt ok blup i hoppning?
 
Sv: Använda gamla hingstar

Det finns fyra stycken som heter Ralmea - alla verkar ha varit flitiga i aveln.
 
Sv: Använda gamla hingstar

Mitt sto ur undan Ralmea ur stofamilj 36 ue-Abbe. Hon är alltså syster med Nice Stephanie (e-Cardento)
 
Sv: Använda gamla hingstar

Jäklars vad med ston den Ralmean kläckt ur sig. De 11 första fölen är stoföl!

Nice Stephanie såg jag på Breedersfinalen som treåring (hon var jättfin minns jag)

Var det detta sto som du försökte få dräktig med Toulouse förra året?
 
Senast ändrad:
Sv: Använda gamla hingstar

Köparna på unghästar tittar gärna efter hästar med ralme z som morfar. Allt är inte sett ut avelsnördarnas ögon, det är väl förhoppningsvis så att tävlingsryttarna ska vilja ha hästarna som vi föder upp.


Gylle: har du någon hingst som har en bättre andel stoföl som lämnat svårklass avkommor?

Ralme har som sagt totalt 48 stoföl efter sig, varav minst 11 av dem har lämnat minst en svårklassavkomma, det är 23%
Eller menar du att alla dessa ston har haft en så stark stostam att ralme inte har något alls med stonas nedärvning att göra?
 
Sv: Använda gamla hingstar

Köparna på unghästar tittar gärna efter hästar med ralme z som morfar. Allt är inte sett ut avelsnördarnas ögon, det är väl förhoppningsvis så att tävlingsryttarna ska vilja ha hästarna som vi föder upp.

Så kan det säkert vara men då är de lite svaga i matematik med tanke på att stona är just 27 år gamla. Det kan liksom inte finnas så många unghästar med Ralmé som morfar kvar.
 
Sv: Använda gamla hingstar

Har ett av de stona på ridskolan, fast hon köptes av en elev för ett år sedan. Hon har tävlat upp till st george dressyr, men hoppar inte gärna och med ganska kass teknik.
 
Sv: Använda gamla hingstar

Unghästar räknas som just unghästar till och med det år dom fyller 7 och ett bra avelssto ger föl till dom är uppåt 27 - 30 år.

Så säg att 10 av dom 48 stona fått föl dom senstar 7 åren så blir det 70 avkommor.
Och skulle alla 48 stona fått var sitt föl dom senaste 7 åren blir det 336 stycken....

Plus att några av stona ännu inte slutat producera avkommor än på några år....

Så "några" unghästar med Ralme finns det ännu..........
 
Sv: Använda gamla hingstar

Nej hon ska betäckas första gången i år har funderat på Cayado, men osäker. Är ett Maiden sto som gått i sporten fram till nu, så vill helst använda färskt.
 
Sv: Använda gamla hingstar

Äh, nu blir det tramsigt.
Det jag svarade på var hur "het" Ralmé är i andra led och så förtvivlat hett blir det inte när hans avkommor är 27, hur många optimistiska räkneexempel du än producerar.
NB att jag dock inte uttalat mig om kvaliteten på dem.
 
Sv: Använda gamla hingstar

Räknade efter på skoj, och om jag räknade rätt finns det 30 hästar födda 2006 och senare med Ralme som morfar. Han tycks ha lämnat både fertila och långlivade avelsston, med andra ord. Den yngsta var född 2011, tror jag.
 
Sv: Använda gamla hingstar

Räknade efter på skoj, och om jag räknade rätt finns det 30 hästar födda 2006 och senare med Ralme som morfar. Han tycks ha lämnat både fertila och långlivade avelsston, med andra ord. Den yngsta var född 2011, tror jag.

Fast frågan är ju hur verklighetsförankrade "köparna på unghästar" är isf. Finns det 30 hästar i Sverige, om en tredjedel av dem är till salu är det ju tur... det gör 10 stycken ;).
 

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 414
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 006
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 174
Senast: ginnies
·
Avel Jag har funderat på detta länge. Många av de äldre hingstarna får ett litet antal ston även om de nedärvt sig bra och därför frågar jag...
Svar
1
· Visningar
1 143
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp