Använda gamla hingstar

Sv: Använda gamla hingstar

De första försöken med fryst sperma gjordes i Västtyskland på 70-talet.

1976 var några stoägare i Mälardalens Varmblodsklubb så intresserade av den nya tekniken att de importerade sperma från några västtyska hingstar. Ingvar Fredricson födde upp denna http://blup.se/sv-SE/horses/12350-pandora-31 (namnet är från att hon kom i en låda) och jag kommer på rak arm ihåg en till häst som blev till vid de försöken men de var kanske ännu fler.
 
Sv: Använda gamla hingstar

Ok, minns bara ett reportage i Ridsport för många år sen om Unik som sades vara gjord av den allra sista sperman från Utrillo.
 
Sv: Använda gamla hingstar

Jag skulle gärna använda både Robin Z, Irco Mena och Modesto om jag hade haft ett sto som varit lämpligt :)
 
Sv: Använda gamla hingstar

kl

Jag kan absolut göra det och kommer använda Bernstein, detta för att jag tycker att han förärvt sig fantastiskt väl. Jag vet att han är gammal och kanske inte alls ger lika gångarbara hästar MEN jag vill se vad han kan lämna med lite andra typer av ston med för honom helt nya blodslinjer.

De ston jag har i åtanke kommer ur starka stofamiljer bla F2 och en dansk/hannoveransk stofamilj. Står lyckan oss bi så kommer han ev kombineras med både Londonderry, Rohdiamant blod samt också Tuschinski, Romancier och Weltmeyerblod.. Den sistnämnda har också GP hästar nära så där vore det mkt spännande iom att Bernstein själv levererat såpass mkt tävlingshästar.
Om vårt Dalwhinniesto sen går tillbaka i avel så kommer han ev användas till henne, känner mig dock inte riktigt lika säker där så vi får se.. v ill se vad hon lämnar med hans son först om vi har turen att få ett fint föl nästa år.
 
Senast ändrad:
Sv: Använda gamla hingstar

De två första hingstarna som användes genom spermaimport var Dirk 95001 och Wedekind 95002, på Blup sidan har de en svenskfödd avkomma var (Pandora är den efter Wedekind).
Jag trodde dock det var transportsperma man använde. Länge sades det att det inte gick att frysa hingstsperma, då det var oerhört mycket svårare att hitta ett lämpligt frysmedium än vad det var för nöt och svin. Där kom ju semin med frusen sperma mycket tidigare.
 
Sv: Använda gamla hingstar

Ralme Z skulle jag gärna använda om han fanns tillgänglig (och hoppats på ett stoföl).
Men hade det funnits fryst efter honom så är jag tämligen säker på att det borde funnits yngre ston än f.86 efter honom och det finns det ju inte :(
 
Sv: Använda gamla hingstar

Det stämmer, Ralme Z användes i avel endast i Sverige och endast 1985. Han har inga andra avkommor än de svenskfödda.
 
Sv: Använda gamla hingstar

Eftersom han bara hade 1 års godkännande hade inte sperman fått användas (för att ge avkommor med gröna papper) även om det funnits fryst.
 
Sv: Använda gamla hingstar

Och vad spelar pappersfärgen för roll om det blir en bra häst?

Tävlingsryttarna tittar på resultat och på individen, inte på vad det är för färg på första sidan i passet.

Ralme Z är jättehet just nu, framför allt som morfar. Det var två ston som hade tre avkommor var med i championatet i år båda efter Ralme.
 
Sv: Använda gamla hingstar

Eftersom det inte verkar vara så svårt att få dispens i dag hos ASVH hade det nog inte varit några större problem...
 
Sv: Använda gamla hingstar

Är det verkligen så?
De två var väl halvsyskon med samma fantastiska mamma ? Så det är nog snarare mamman som är het än morfarn
 
Sv: Använda gamla hingstar

Ralma e. Ralmé - Utrillo:

Bella e. Quite Capitol, 6a i 7-årschamp
Allan e. Capitol I, Final 6-årschamp
Cajza Cavat e. Caressini, Vinst 4-årschamp

Tortilla e. Ralmé - Uhlan II (50% travare):

Eva-Lis af Herred e. Irco Mena, 7a 6-årschamp
Melker af Herred e. Maloubet de Pleville, Final 6-årschamp
Conrad af Herred e. Camaro M, 0+8 fel 5-årschamp
 
Sv: Använda gamla hingstar

Jag ber om ursäkt för mitt virriga svar innan. Jag läste det som att det fanns totalt två deltagare på championatet med Ralmé som morfar
 
Sv: Använda gamla hingstar

Där kan man tala om förvärvningssäkra ston, de verkar ju ha minst-msv-garanti på avkommorna, oavsett hingst i princip.
 
Sv: Använda gamla hingstar

Ralme Z är jättehet just nu, framför allt som morfar. Det var två ston som hade tre avkommor var med i championatet i år båda efter Ralme.

Det är ju ändå lite sent för att vara hett med tanke på att båda stona är 27 år.
 
Sv: Använda gamla hingstar

KL

För den som inte har full koll på vem Ralmé var lägger jag in annonsen från det enda år han var i aveln.

RalmeZ.jpg
 

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 414
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 006
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 174
Senast: ginnies
·
Avel Jag har funderat på detta länge. Många av de äldre hingstarna får ett litet antal ston även om de nedärvt sig bra och därför frågar jag...
Svar
1
· Visningar
1 143
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp