Använda gamla hingstar

Sv: Använda gamla hingstar

Åh vilket härligt urklipp!
Intressant att även prisuppgifterna finns med - och så himla billigt var det ju inte då för nästan 30 år sen
 
Sv: Använda gamla hingstar

Om man skall hissa en gammal hingst till het som morfars hingst borde han nog ha lämnat lite bättre än vad han gjort generellt som morfar. Just som morfarshingst har han ju varit frekvent använd iom att nästan alla avkommorna han fick här var ston och väldigt många av dem är använda i avel och har i stort sett inte lämnat någonting att hänga i julgranen. Så det lär nog inte vara Ralme som morfarshingst som skall hyllas för dessa två stons avkommor. I det första fallet är mormor elitpremierad med bra avkommor upp i svår klass (ej e Ralme) så där lär man nog förr kunna lägga äran på stolinjen tillsammans med bra hingstar och inte att förglömma en aktiv matchning av avkommorna.
 
Sv: Använda gamla hingstar

Palle: vad intressant att du ridit Modesto! Det var en tjej som kom till vår gård ofta och hade en Modesto-avkomma som såg så himla trevlig ut, både gångartsmässigt och hoppade väl.

Jag gillar de Mowgliavkommor som jag har haft att göra med och kommer med största sannolikhet att betäcka mitt sto med honom (när vet jag inte).


Tingeling: Jag mailade uppfödaren när han var tillsalu som föl och sedan har jag följt honom på avstånd, tycker att han ser så himla go ut. Som föll undrade jag dock om det inte var en bortbyting (Empire) med tanke på att mamman var fux och han blev mörkbrun. Alla andra Mowgliavkommor jag har sett har varit skimrar. Kul att han är hos dig! :)

Görel: Avel är både ett lotteri och en smaksak. Det är inte säkert att alla är helt eniga om att dagens hingstar är bättre. Dessutom så tror jag att en hingst får sämre och mindre antal ston med åren, av någon konstig anledning. Man kan väl se till de flesta hingstar att de har fått de bättre avkommorna till en början. Anledningen är antagligen att de flesta använder nygodkända hingstar just på grund av snabba generationsväxlingar (om det är det du tycker att jag ska plugga på?) och sedan återstår hobbyuppfödarna med ett sämre stomaterial och väljer en meriterad och gammal hingst.

Athena: Vet du vad Flyinge gör med all gammal semin som de har? Känns onödigt att på så fina (kanske lite aktuella hingstar) tina upp för att kolla i mikroskåp?

Rubytoo, Jezzie och Moonstruck: Förhoppningsvis kommer det inte ta slut utan ni hinner hitta era ston och få ett föl ;)

KickiH: Undra hur ASVH skulle ställa sig till att få använda sig utav Turban Rose igen, om han skulle kunna få dispens? :o
 
Sv: Använda gamla hingstar

Mitt Modestosto vid 19 års ålder:

14685959.842b8e04.640.jpg


Hon gick medelsvår hoppning och dressyr och lätt fälttävlan, och plockade placeringar i nästan varje start på sent 80tal till mitten av 90talet

Avlivades vid 22 års ålder pga akut skimmelcancer :cry:
 
Sv: Använda gamla hingstar

Athena: Vet du vad Flyinge gör med all gammal semin som de har? Känns onödigt att på så fina (kanske lite aktuella hingstar) tina upp för att kolla i mikroskåp?

Jag var där precis när PS började ta över inför sin första säsong. Då städade Flyinge ut sitt gamla lager och man inventerade vad som fanns. Vad som sen hände med det har jag tyvärr ingen aning om.
 
Sv: Använda gamla hingstar

Riktig hopprumpa på henne :D Fick hon några föl eller ar hon enbart ridhäst? :)

Tingeling: Det är rätt det som står i passet annars hade det blivit tillbakakallat. :d

Athena: Undra hur många hingstar de har ifrån, jag vet att jag ringde för att höra mig för om D-Day för något år sedan och de hade sålt den seminen till Australien. Undra om det är stuteriansvarige man ska kontakta om man har vidare frågor på det? Kan ju hända att det finns några guldklimpar i kärlen :love:
 
Sv: Använda gamla hingstar

Är det någon som har egna bilder på Mowgli vore det också jätteroligt! :)
 
Sv: Använda gamla hingstar

Ralma e. Ralmé - Utrillo:

Bella e. Quite Capitol, 6a i 7-årschamp
Allan e. Capitol I, Final 6-årschamp
Cajza Cavat e. Caressini, Vinst 4-årschamp

Tortilla e. Ralmé - Uhlan II (50% travare):

Eva-Lis af Herred e. Irco Mena, 7a 6-årschamp
Melker af Herred e. Maloubet de Pleville, Final 6-årschamp
Conrad af Herred e. Camaro M, 0+8 fel 5-årschamp

Tortilla har även en godkänd WelshPartbred son Prins Tord af Herred f2009, som hoppar hus efter Colehage Prince Thatch. Guldbelönad på utställning och höga poäng i hopp-prov.
 
Sv: Använda gamla hingstar

Det är inte konstigt att denna delen av forumet är så "dött" nuförtiden. Så fort någon "ny" tycker något som inte de i "gänget" håller med om så blir man lynchad.

Att använda gamla hingstar och ston är faktiskt inte alltid av ondo, det finns det många exempel på. Även om målet är att avkomman ska bli bättre än sina förfäder är det inte alltid så.

Eller hur förklarar du dagens WC 11a? All Star 5 e: Argentinus f1980 ue: Alme Z f1966

Eller varför inte sveriges bästa hopphäst Lunatic e: Landlord f1982 u Uriette f 1984 ue: Utrillo f.1962
 
Sv: Använda gamla hingstar

Ehhh ?
Har jag överhuvudtaget kommenterat någonting ang att använda gamla hingstar ?
Jag kommenterade enbart ditt inlägg om att Ralme var het pga de avkommor som gick championatet.
Man får ju vara lite kritiskt granskande innan man påstår att en hingst är het, nummer ett är väl att kolla vad han för övrigt har lämnat redan där säger ju sannolikheten en del om det är troligt att det är just pga att han ligger som morfar som det blivit så bra. Vi pratar om en hingst som enbart haft ett års godkännande som unghäst ägd av Z som aldrig har ansett honom bra nog att sätta i avel uppenbarligen.
Dessutom talar bara en så enkel sak som en snabbkoll på blup vad hans andra avkommor lämnat ett ganska tydligt språk åt andra hållet att det är nog inte han som påverkat att det blev så bra. Att utan ens uppenbarligen ha kollat vad hans andra avkommor lämnat utropa honom som het är väl lite to much.

Har som sagt aldrig kommenterat användandet av gamla hingstar men det är ganska skrattretande att du tycker det är jämförbart material att jämföra Ralme med Argentinus, Alme, Landlord och Utrillo. Du tycker alltså allvarligt och seriöst att det inte är någon som helst skillnad att använda gamla avelsmatadorer som bevisat sig gång på gång genom åren ända sen de själva verkade i avel med en hingst som är gammal och har högst begränsat antal avkommor och som inte alls har bevisat sig i avel som något positivt ?
 
Sv: Använda gamla hingstar

Gylle, personligen så tror jag inte att det här var riktat till dig egentligen. Det finns dock en del andra som är snabba på att dömma :D

Intressant med avelsmatador, vad är er definition av det? Jag tänker mig just någon som genom generationer fortfarande står sig mot det nya hibgstmaterialet.
 
Sv: Använda gamla hingstar

Tyvärr har jag inga kvar.
Råkade ut för en mordbrännare som tuttade på i våra källarförråd i mitten av 90 talet och allt som inte brann upp blev förstörda av brandkårens kemikalier :mad: :cry:

Förlorade tusentals bilder och negativ och nästan alla tidningar jag fått mina bilder publicerade i. .....

Så jag har bara Modestos infobladsbild i svart-vitt.

Har för mej att jag ska ha bilder kvar på Racot och Happy Day.....
Kan ha någon mer halvblodshingst...

Har egna bilder på några fjord- och nordsvensk-hingstar och connemara....
Som jag tagit efter branden när jag varit på premiering......
 
Sv: Använda gamla hingstar

Nej!! Vad tråkigt! Att man inte kan få ha sina saker ifred, det är riktigt illa tycker jag! Synd att du blev av med allt, det är de förargliga med bilder att de är oersättliga.
 
Sv: Använda gamla hingstar

Ehhh ?
Har jag överhuvudtaget kommenterat någonting ang att använda gamla hingstar ?
Jag kommenterade enbart ditt inlägg om att Ralme var het pga de avkommor som gick championatet.
Man får ju vara lite kritiskt granskande innan man påstår att en hingst är het, nummer ett är väl att kolla vad han för övrigt har lämnat redan där säger ju sannolikheten en del om det är troligt att det är just pga att han ligger som morfar som det blivit så bra. Vi pratar om en hingst som enbart haft ett års godkännande som unghäst ägd av Z som aldrig har ansett honom bra nog att sätta i avel uppenbarligen.
Dessutom talar bara en så enkel sak som en snabbkoll på blup vad hans andra avkommor lämnat ett ganska tydligt språk åt andra hållet att det är nog inte han som påverkat att det blev så bra. Att utan ens uppenbarligen ha kollat vad hans andra avkommor lämnat utropa honom som het är väl lite to much.

Har som sagt aldrig kommenterat användandet av gamla hingstar men det är ganska skrattretande att du tycker det är jämförbart material att jämföra Ralme med Argentinus, Alme, Landlord och Utrillo. Du tycker alltså allvarligt och seriöst att det inte är någon som helst skillnad att använda gamla avelsmatadorer som bevisat sig gång på gång genom åren ända sen de själva verkade i avel med en hingst som är gammal och har högst begränsat antal avkommor och som inte alls har bevisat sig i avel som något positivt ?

Bara en reflektion: Är inte det här inlägget ett bra exempel på just en sån "lynchning" du menar att du inte gjort dig skyldig till? Att kalla någons åsikt för "skrattretande" är kanske inte så välkomnande. QED?
 
Sv: Använda gamla hingstar

Ehhh ?
Har jag överhuvudtaget kommenterat någonting ang att använda gamla hingstar ?
Jag kommenterade enbart ditt inlägg om att Ralme var het pga de avkommor som gick championatet.
Man får ju vara lite kritiskt granskande innan man påstår att en hingst är het, nummer ett är väl att kolla vad han för övrigt har lämnat redan där säger ju sannolikheten en del om det är troligt att det är just pga att han ligger som morfar som det blivit så bra. Vi pratar om en hingst som enbart haft ett års godkännande som unghäst ägd av Z som aldrig har ansett honom bra nog att sätta i avel uppenbarligen.
Dessutom talar bara en så enkel sak som en snabbkoll på blup vad hans andra avkommor lämnat ett ganska tydligt språk åt andra hållet att det är nog inte han som påverkat att det blev så bra. Att utan ens uppenbarligen ha kollat vad hans andra avkommor lämnat utropa honom som het är väl lite to much.

Har som sagt aldrig kommenterat användandet av gamla hingstar men det är ganska skrattretande att du tycker det är jämförbart material att jämföra Ralme med Argentinus, Alme, Landlord och Utrillo. Du tycker alltså allvarligt och seriöst att det inte är någon som helst skillnad att använda gamla avelsmatadorer som bevisat sig gång på gång genom åren ända sen de själva verkade i avel med en hingst som är gammal och har högst begränsat antal avkommor och som inte alls har bevisat sig i avel som något positivt ?

Eftersom vi själva har erfarenhet av just omnämnda hingst så vet jag att de flesta av hans avkommor blev ston och de allra flesta gick direkt till avel.

Han finns faktiskt som morfar till väldigt många bra tävlingshästar, vi har en som fortfarande är framgångsrik trots att han är typ 100år och går som juniorhäst

Och på den tiden så var väl inte blup särskilt informativt om man ser till hur det ser ut idag.

Det som är mkt underligt är att den sonen jag hänvisar till har inte ett enda resultat i blup men om man ser till hans poäng i tex tdb så ser det helt annorlunda ut?

Jag har träffat på en del fina Ralme avkommor och skulle bara se det positivt till att använda honom, han har ju dessutom ganska bra blup i hoppning 134
 
Senast ändrad:
Sv: Använda gamla hingstar

Tack för klippet, ska skriva ut och spara. Mitt gamla sto har just Ralmé Z som morfar:)
 

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 414
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 006
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 174
Senast: ginnies
·
Avel Jag har funderat på detta länge. Många av de äldre hingstarna får ett litet antal ston även om de nedärvt sig bra och därför frågar jag...
Svar
1
· Visningar
1 143
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp