Använda gamla hingstar

Verlin

Trådstartare
Det fanns en tråd för flera år sedan med liknande idé. Intressant tycker jag.

Vilka hingstar som är döda/exporterade finns fortfarande tillgängliga via FAI och vilka skulle ni gärna använda?

Varje år finns det ju faktiskt de som lyckas leta fram några gamla droppar och få ett "kult-föl".

I år tillexempel användes ju Irco Marco, Gaugain du Lully, Bellini. Förra året provade jag själv lyckan med att använda Mowgli, dock fick hon bara ett försök och tog sig inte.
 
Sv: Använda gamla hingstar

Var det inte i den förra tråden man drog fram en lång lista på vilka det finns kvar efter? Amiral vet jag att Flyinge hade med i programmet för inte allt så många år sedan...

Spinner vidare: Vilka egenskaper är det man skulle vilja ha när man använder en så "daterad" hingst?
 
Sv: Använda gamla hingstar

Läste slarvigt...

Han finns tyvärr inte "tillgänglig" utan jag råkar bara ha tillgång till en dos. Så jag har bara ett försök på mig. På Nijhof är det helt slut.
 
Sv: Använda gamla hingstar

Skulle gärna använda Alcatraz igen, är så nöjd med avkomman efter honom. Dock var väl Alcatraz ej så fertil när han levde (även om mitt sto tog sig på första försöket) så det är nog för stor chansning att ge sig på fryst (verkade finnas förra säsongen i alla fall). Skulle kunna tänka mig att försöka om det bara var levandefölavgift.
 
Sv: Använda gamla hingstar

Finns det kvar av Mowgli?
Jag äger den senaste avkomman från honom och hade gärna fått en till :)
 
Sv: Använda gamla hingstar

Den enda jag personligen skulle kunna tänka mig är Gaugain de Lully, fast jag kommer inte att göra det för jag anser att aveln ska gå framåt.
Hästar som var fantastiska en gång i tiden behöver inte alls vara gångbara idag.
 
Sv: Använda gamla hingstar

Då får vi hoppas att hon tar sig om du bara har en dos kvar. Är det för att du sparat den sedan tidigare?

Aladdin: Det kan ju hända att den frysta är av bättre kvalité än den färska var under slutet av hans liv. Säg att den frysta tappades under den mest fertila delen av hans liv!

Tingeling: Vad kul, Myggan eller hur? Ja det finns kvar från honom. Jag hade gärna haft en avkomma från honom, tycker fortfarande att det är en hingst som står sig.

Görel: Hur tänker du nu? Utan att använda gamla hingstar hade vi tex inte haft Vega som tog OS-Silver? Jag har dock funderat på hur utfallet på aveln skulle bli ifall att reglerna var som för travarna att man enbart fick använda fryst samma säsong som hingsten avled, hur bra den än var.
 
Sv: Använda gamla hingstar

Mowgli eller brorsan Modesto eller Fille ♡♡♡

Varför ?

För jag har haft ett Modestosto som när jag bodde i Göteborg hade Fille som boxgranne....

Har inte ridit Mowgli men flera olika avkommor och gillat dom...

Dock har jag både ridit Modesto och ett tiotal avkommor och gillade allihopa ♡♡♡

Men nu är det så att jag inte har något sto längre tyvärr så få en drömavkomma kommer inte slå in :cry:
 
Sv: Använda gamla hingstar

Hästar som dög en gång i tiden duger inte alltid i nutid. Kolla in hingstar som levde längre som May Sherif vars avkommor den första halvan av hans avelskarriär var stjärnor men den andra halvan var inte lika framgångsrik.
Dels förändras våra krav på hästarna och dels förändras vårat stomaterial. Det räcker inte med en fantastisk hingst om han inte passar med stoet. Om du inte förstår det får du plugga mer om avel så att du har koll på utvecklingen de senaste 30-40 åren.

Sen finns det hingstlinjer som står sig i generation efter generation som Printonans. Från den kommer Vegas morfar Labrador. Vad gäller henne får man inte glömma att hon kommer från ett fantastiskt möderne som lämnat stjärnor med många olika hingstar.
 
Sv: Använda gamla hingstar

Det finns nog från 70-talet iaf. Jag vet att det finns doser kvar av Utrillo t ex. Utomlands finns det säkert ännu äldre.
 
Sv: Använda gamla hingstar

Oj! Det tyckte jag lät gammalt :)
Så de doserna har inte passerat bäst före än iaf?
 
Sv: Använda gamla hingstar

Tror jag inte. Men frågan är väl om man verkligen har testat "på riktigt", eller bara tittat på dem i mikroskop.
 
Sv: Använda gamla hingstar

Vad jag hört är Utrillo slut sedan länge, den siste föddes -88 och hette Unik.
 

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 414
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 006
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 174
Senast: ginnies
·
Avel Jag har funderat på detta länge. Många av de äldre hingstarna får ett litet antal ston även om de nedärvt sig bra och därför frågar jag...
Svar
1
· Visningar
1 143
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp