Äntligen!!

jassica

Trådstartare
"Från den 1 augusti 2010 ska du se till att din häst dagligen har möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter. Detta ska huvudsakligen ske i hage, men i undantagsfall kan rastningen ske i ridhus eller paddock."

taget från jordbruksverket.se

Nu kanske man slipper dessa små arma krakar som får stå i minihagar:banana:

Sv: Äntligen!!

undrar lite över den lagen.
i dom dressyrstall jag jobbat på så har de funnits hagar som är lika stora som boxarna och dom fina fina dressyrhästarna har inte fått röra sej fritt nån annanstans än i boxen för dom kan ju skada sej osv, och dom skulle aldrig släppa hästarna lösa någonstans.

hur kontrollerar man de? för jag har väldigt väldigt svårt att tro att dessa dressyrmänniskor kommer släppa sina dressyrhästar lösa i manegen.

tänk bara vad den kommer bli galen, en energifull nervig dressyrhäst lös i ett ridhus?

kan man anmäla de då eller om dom inte följer lagen? har ju väldigt svårt att tro på att dom kommer följa den.

jag frågade den ena varför hästarna inte va i hagen, inte ens sommarhagen brevid stallet och då sa den att tänk om hästen springer eller ännu hemskare, den kan bocka och snubbla.

dom släppte hästarna i hagen nämligen på vilkoret att hästarna inte fick springa, började dom springa fick vi ta in dom direkt.

så jag förstår inte riktigt den lagen..hur ska den följas? lagen är ju självklart bra.

sen undrar jag vad som händer med stallen som faktikst inte har hagar? och där ridhuset i princip alltid är upptaget av ridande?

super! MEN jag tycker det är luddigt. finns det mer specifikationer med vad som menas med "röra sig fritt i sina naturliga gångarter".

vad jag har hört gäller lagen att hagen ska vara så pass "stor" så att hästen kan röra sig i alla gångarter.
men då kommer ju hagstorleken att variera med hästägarna, om på hur liten yta hästen kan röra sig i alla gångarter.

hmm...

Jättebra! :banana:

Förstår inte folk med såna minihagar att ju mer hästen FÅR röra sig fritt och bocka osv, desto mer säker blir den ju och då är det ju inte lika stor risk att de t.ex ramlar. Det har jag bevis på! :rofl: Min ponny var jättevinglig och snubblig när jag fick honom, men efter ett tag på lösdrift i stor, kuperad hage är han nu blanserad och ovinglig! :bump:

I mitt stall är folk nojiga, i stort sett inga hästar går tillsammans. Undantaget är min häst och en hopphäst, samt två små hästar. Resten gå i små hagar som inte är särskilt roliga. Jag önskar verkligen att vi hade bättre och större hagar.

Hur stor är en hage? Det måste ju i så fall finns någon form av mått för att det inte ska finnas utrymme för tolkningar. Liksom var går gränsen mellan en paddock och en hage?

Bra att man åtminstone försöker se till att hästar får leva ett drägligt liv med utevistelse i hagar och med hästkompisar.

Det finns ju många dressyrryttare som låter sina hästar vara ute i stora hagar varje dag också.

Finns tyvärr en del stall som inte har hagar i tillräcklig omfattning. Nu känner jag bara till Stockholmsområdet och det saknas hagar till stallen som ligger någorlunda centralt. Sen finns det ju tyvärr anläggningar utanför innerstan som inte heller har vettiga hagar för hästarna. Trots hög stallhyra så snålas det på hagvistelsen för hästarna.

"Från den 1 augusti 2010 ska du se till att din häst dagligen har möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter. Detta ska huvudsakligen ske i hage, men i undantagsfall kan rastningen ske i ridhus eller paddock."

Inte om de rastar hästarna i stället..

Då kommer de fortfarande få stå i sina rutor.

Och hur ska det kollas? Menar vem som helst kan ju säga att de släpper hästen i paddocken o ridhuset någon gång om dagen... eftersom det visst är ok då. :P

Och hur ska det kollas? Menar vem som helst kan ju säga att de släpper hästen i paddocken o ridhuset någon gång om dagen... eftersom det visst är ok då. :P

Det är ju antagligen som vilken regel/lag som helst, alla kan inte kollas. Är ju typ samma sak med fortkörrning, det är inte tillåtet att köra hur fort som helst men vissa gör det ändå, en del åker fast, andra gör det aldrig.

Det jobbiga med detta är väl att det kommer bli en jäkla massa anmälningar hit och dit. Folk som går förbi en gård och ser hästarna stå i små hagar utan att i förväg har kollat upp om dom rastas i ridhus/paddock.

*kl*

Antar att regeln inte gäller för te.x skadade hästar eller hästar som av annan anledning måste gå i mindre hagar där dom inte får springa.

Det finns ju många dressyrryttare som låter sina hästar vara ute i stora hagar varje dag också.

jo de är klart, men av mina erfarenheter på olika dressyrstall så går inte dom i hagen, vissa har inte ens hagar.
men jag har varit i så många dressyrstall nu så jag börjar ge upp hoppet om att hitta dressyrhästar som får gå normalt i hage på dagarna.

men klart inte alla har de så.

Senast ändrad av en moderator:

sen förstår inte jag en sak till.
hur länge ska hästarna få röra sej fritt? står de nånstans? för nån slags minimitid måste de väl finnas?

Tror inte det:P

Tyvärr är lagen luddig.. men det står iaf ''ska'' och inte ''bör''..för ''bör'' kan man ju strunta i om man vill.

låter lite luddigt, men det är iaf ett steg framåt!! ;) varje steg (också små steg) är en bit på vägen.

hata minihagar där hästarna knappt kan skritta runt, där de får stå ett par timmar om dagen..bläh.. :devil:

Svaret är enkelt; de kommer ALDRIG att kontrollera/konfrontera de "kända" dressyrryttarna. De har både pengar och inflytande på olika sätt så jag skulle vilja se den inspektör som går på dessa, med stöd av sin chef:cool:

Svaret är enkelt; de kommer ALDRIG att kontrollera/konfrontera de "kända" dressyrryttarna. De har både pengar och inflytande på olika sätt så jag skulle vilja se den inspektör som går på dessa, med stöd av sin chef:cool:

*morr, mutter, morr*
tyvärrr har du nog rätt. gäller nog inte bara dressyrarna; folk med pengar och inflytande i allmänhet verkar lättare komma undan.. :(

*KL*

nej visst går det inte att kolla fall hästarna rastas, men man kan ju hoppas att folk tänker till lite grann, och att människor i omgivning till såna hästägare som har minihagar kanske vågar säga till.

Vet inte heller vad det är för lag på hur liten en hage ska vara, men den minsta jag skulle kunna tänka sätta min i skulle vara 70*70 och skulle han stå i en sån liten hage, skulle det bara vara vid absolut akuta fall och endast en kort tid.

(om han inte skulle bli sjuk och behöva sjukhage förstås.)

Tyvärr är det inte alla som har sunt förnuft och man tvekar ju att säga ifrån, ännu mer om det gäller "auktoriteter" inom ridsporten.

Kan man sitta i TV och säga att hästarna ALDRIG får gå lösa i en hage eller i ridhus utan enbart motioneras genom longering eller ridpass utan att reportern som gör intervjun reagerar eller vågar ställa frågor kring detta så är vi nog långt ifrån en vettig hästhållning:(

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 087
Senast: Cilla
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästmänniskan Hejsan, Lite bakgrund - Jag har ägt min häst i ca 8 månader och jag har haft honom i 2 stall och 1 sommarbete sammanlagt. Och jag har...
Svar
11
· Visningar
1 980
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama