Äntligen!!!

Sv: Äntligen!!!

Du ska nog klara dig fint på det, har också 75% tjänst och får ut ca 10-11 i månaden. På det har jag internet för 250, el ca 300/mån, mobil 450 och resor till stallet ca 600 kr/mån, samt min vovve som kostar 200 i försäkring och 300 i mat varje månad. Dessutom hjälper jag min syster med minst 1000 kr i månaden och sambon får jag hjälpa lite också då han inte fått någon inkomst över 4500 sedan i Maj. Har hyra på 3400 (men sambon hjälper till på den så gott det går) jag sparar dessutom minst 1000 kr i månaden till körkort och har ett ohälsosamt förhållande till att köpa dyrt smink :o

Sv: Äntligen!!!

Tips är att se över mobilkostnader. Jag bytte från abonnemang till kontantkort och sparar in så mycket på det för att man tänker sig för en gång extra innan man babblar bort pengarna ;) Lägger 150:- i månaden och då ingår 3000 fria sms + att jag surfar massor. Du skrev att du skulle ordna Internet också, om du ändå vill/måste ha mobilabonnemang kan man ju ibland få bättre priser om man tar det genom samma operatör :) Överlag så kan man alltid spara in så mycket mer än man tror, man gör ofta små inköp man inte tänker på som blir större i slutänden! Det har jag märkt, speciellt när man handlar mat. En shoppinglista innan och sedan veckohandla i stället för att handla lite varje dag gör också stor skillnad.

Som Strindlund nämnde så ångrar jag också att jag förr inte sparade en buffert när jag hade grymt bra inkomst. Men gjort är gjort och nu är jag i stället fattig student ;) Är dock sambo så vi delar på omkostnaderna :)

Tillägg: Även att samla sina hem, djur och bilförsäkringar hos ett och samma försäkringsbolag brukar bli rabatterat och med "belöning" om man inte behövt utnyttja den för olycksfall eller dylikt!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 927
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 751
Senast: Gunnar
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 191
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?

Hund, Katt, Andra Djur