R
racerkorv
Har en cob med måttligt exem (man och svans avkliad elefanthud och fjällig) Exemhästen har täcke men brukar ändå klia sönder sig...har provat ALLA dyra, illaluktande och relativt verkningslösa preparat. Hästen HATAR allt som luktar tjära, jag får hosta av citronella och ingenting har hjälpt mer än att det lindrat eländet.
Efter kontakt med folk i Australien (som har mycket sweetitch) fick jag för mej att testa NEEMolja... Neemträdet är indiskt och har fantastiska egenskaper för mängder av problem, det lät för bra för att vara sant: insektavstötande, DÖDAR parasiter, hämmar frotplantningsförmågan hos skadeinsekter (INTE bin), svampdödande, bakteriedödande, mjukgörande och supernyttigt för hud och hårrem OCH absolut giftfritt för däggdjur.
Men okej jag blandade titelolja (för att den sugs upp av huden fort) med 15% neemolja och testade på hästarna. Nu har det gått 14 dagar. resultat:
A) de vill slicka det från fingrarna på mej
B) Uppkliade sår har läkt helt på fyra dagar.
C)Mankammen är mjällfri och helt frisk!
D)Hon går för att klia svansen men glömmer liksom bort vad hon tänkte göra för klådan är borta.
E)bromsar och mygg cirklar förvirrat omkring smorda ställen men verkar inte vilja sticka.
F)resterna av vårens mugg har läkt och raspen är BORTA
G)Mjällen i svansbotten blir färre och färre...
dessutom blir mina händer väldigt lena och mjuka;-)
Och man och svans finare än någonsin. Och hästarna TYCKER OM att jag smörjer dem.
Till mugg använder de outspädd neemolja
man kan blanda det i shampoo och man kan blanda det med vatten och spraya på om man vill (blandningen skall användas omedelbart)
I olja håller sig neemoljan bättre.
Neemolja KAN lukta väldigt starkt (konstig gammal löklukt) men jag fick tag på en som inte luktar starkt.
Efter kontakt med folk i Australien (som har mycket sweetitch) fick jag för mej att testa NEEMolja... Neemträdet är indiskt och har fantastiska egenskaper för mängder av problem, det lät för bra för att vara sant: insektavstötande, DÖDAR parasiter, hämmar frotplantningsförmågan hos skadeinsekter (INTE bin), svampdödande, bakteriedödande, mjukgörande och supernyttigt för hud och hårrem OCH absolut giftfritt för däggdjur.
Men okej jag blandade titelolja (för att den sugs upp av huden fort) med 15% neemolja och testade på hästarna. Nu har det gått 14 dagar. resultat:
A) de vill slicka det från fingrarna på mej
B) Uppkliade sår har läkt helt på fyra dagar.
C)Mankammen är mjällfri och helt frisk!
D)Hon går för att klia svansen men glömmer liksom bort vad hon tänkte göra för klådan är borta.
E)bromsar och mygg cirklar förvirrat omkring smorda ställen men verkar inte vilja sticka.
F)resterna av vårens mugg har läkt och raspen är BORTA
G)Mjällen i svansbotten blir färre och färre...
dessutom blir mina händer väldigt lena och mjuka;-)
Och man och svans finare än någonsin. Och hästarna TYCKER OM att jag smörjer dem.
Till mugg använder de outspädd neemolja
man kan blanda det i shampoo och man kan blanda det med vatten och spraya på om man vill (blandningen skall användas omedelbart)
I olja håller sig neemoljan bättre.
Neemolja KAN lukta väldigt starkt (konstig gammal löklukt) men jag fick tag på en som inte luktar starkt.