Äntligen hjälp för exemhäst!

R

racerkorv

Har en cob med måttligt exem (man och svans avkliad elefanthud och fjällig) Exemhästen har täcke men brukar ändå klia sönder sig...har provat ALLA dyra, illaluktande och relativt verkningslösa preparat. Hästen HATAR allt som luktar tjära, jag får hosta av citronella och ingenting har hjälpt mer än att det lindrat eländet.
Efter kontakt med folk i Australien (som har mycket sweetitch) fick jag för mej att testa NEEMolja... Neemträdet är indiskt och har fantastiska egenskaper för mängder av problem, det lät för bra för att vara sant: insektavstötande, DÖDAR parasiter, hämmar frotplantningsförmågan hos skadeinsekter (INTE bin), svampdödande, bakteriedödande, mjukgörande och supernyttigt för hud och hårrem OCH absolut giftfritt för däggdjur.

Men okej jag blandade titelolja (för att den sugs upp av huden fort) med 15% neemolja och testade på hästarna. Nu har det gått 14 dagar. resultat:
A) de vill slicka det från fingrarna på mej
B) Uppkliade sår har läkt helt på fyra dagar.
C)Mankammen är mjällfri och helt frisk!
D)Hon går för att klia svansen men glömmer liksom bort vad hon tänkte göra för klådan är borta.
E)bromsar och mygg cirklar förvirrat omkring smorda ställen men verkar inte vilja sticka.
F)resterna av vårens mugg har läkt och raspen är BORTA
G)Mjällen i svansbotten blir färre och färre...
dessutom blir mina händer väldigt lena och mjuka;-)
Och man och svans finare än någonsin. Och hästarna TYCKER OM att jag smörjer dem. :bow::bow::bow:

Till mugg använder de outspädd neemolja

man kan blanda det i shampoo och man kan blanda det med vatten och spraya på om man vill (blandningen skall användas omedelbart)
I olja håller sig neemoljan bättre.

Neemolja KAN lukta väldigt starkt (konstig gammal löklukt) men jag fick tag på en som inte luktar starkt.

Sv: Äntligen hjälp för exemhäst!

Men det där låter ju helt fantastiskt :D Grattis!
Kanske nåt för min eksemhäst? Kör med Nylanders nu, visst, manen och svansen är kvar, men den är mörkbrun och hästen går omkring och luktar tjära - inte gott.. Min häst ska inte lukta nylackad båt!

Kan inte du skicka ett PM om vart du har fått tag i detta underbara medel?

M-oaa

Neemträdet innehåller azadiraktin som är ett av de starkaste insektsavvisande medlen av vegetabiliskt ursprung som finns. HH

Inte vad jag vet. Rimligen är det bättre att använda än vissa syntetiska insektsrepellanter. Men att TS fick mjukare hud beror nog inte på neemträdet utan på tisteloljan hon blandade med. HH

Senast ändrad av en moderator:

De allra flesta som säljer örtextrakt och örtoljor har neemolja hemma så det är bara att kolla efter bästa pris, det blir inte dyrt i jämförelse med andra preparat, Crearome är ett bra ställe att hitta ingredienser på till lite allt möjligt. Tisteloljan är bra för att den är torr dvs den går fort in i huden, annars blir de så kläggiga efter ett tags smörjande.

Neemoljan används mycket i ekologisk odling i t ex Australien/Nya Zeeland mot svamp, parasiter och skadedjur.

I indien använder man neem till massor av saker och man ska inte dricka neemolja men man kan göra tee på bladen och man kan ta en droppe olja på tandborsten mot blödande tandkött;-)

""Förutom fettsyror, innehåller oljan andra ämnen som gör att den har en starkt antibakteriell effekt. Man kan använda neemoljan vid hemorrojder och hudskador, till exempel sår och skrubbsår. Oljan har även svampdödande effekt, och kan användas vid de flesta former av bakteriella infektioner på huden. Den kan användas som ett naturligt insektsavvisande medel. I litteratur om neemolja, finner man rekommendationer att använda oljan vid psoriasis och acne samt som hårolja vid mjällproblem.
Oljans starka doft och färg gör den tyvärr svår att använda i hudvårdsprodukter. ""

"ICCnamn: Melia azadiracta

Fettsyresammansättning
Palmitinsyra C16:0 ....13-18%
Stearinsyra C18:0 ......15-21%
Arakinsyra C20:0 ................2%
Oljesyra C18:1 ...........50-53%
Linolsyra C18:2 .............2-12%
Stelningspunkt
15 till 20°C "

Senast ändrad av en moderator:

Men den som du fick tag i som inte luktade så illa då? Var det någon speciell typ?

Annars kan man blanda med jojobaolja som innehåller naturlig solskyddsfaktor (vilket kan vara bra eftersom det ändå är olja) och är fantastiskt mjukgörande.
Finns på www.crearome.se

den finns i flugsprayar vet jag, och dom har det stått livstids karens på. så kanske nåt att tänka på.

Vet flertalet flugsprayer som har livstidskarens.

Nu har jag mailat och frågat Peter Forssberg på STC och fick detta svar:

"Neemoljan kan ha anti-inflammatoriska egenskaper men är inte läkemedelsklassat och har därför fått karenstiden för tävling som är 96 timmar.

Hälsningar
Peter"

Med livstidskarens avses troligen karens för slakt, medans Peter Forsberg pratar om karens för start.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka