Äntligen - en vattentunna med elslingor!

kopur

Trådstartare
...som hindrar vattnet från att frysa! :bump: Finns i två storlekar där den mindre rymmer 80 liter och hindrar vattnet från att frysa ända ner till -25 eller -30 grader beroende på övriga väderförhållanden! :bump: De fanns på Globen och här är deras hemsida:

www.thermobar.se

Någon som redan hunnit testa?!

WOW! Det var inte en dag för tidigt! Jättebra initiativ och bra att du lade ut länken!

Verkade jättebra ända tills jag såg priset :eek:
3250:- + frakt (340kr) + transformator 590:- = 4180 Kr.

Det får nog bli betfor och melass i vattnet i fortsättningen också

På Globen hade de ett erbjudande som skulle gälla en bit in i december... det var 2.750 kr inkl moms men exkl frakt. Fast det kan hända att transformatorn tillkommer ändå... Men det var billigare i alla fall. Och betydligt billigare och enklare än att installera isolerade vattenkoppar ifall man har hagen en bit från stallet!

Om man slår ut det på några års användning så blir det ju inte så dyrt för att kunna erbjuda djuren vatten även vintertid. Det är alldeles för många som får stå utan tyvärr... Inte alla gör som du med melass osv.

Nej, jag tycker inte heller att man kan säga något om priset. Såg just i den broschyr jag fick på Globen att specialpriset 2.750 kr inkl moms gäller till 31/12 -03. Då tillkommer alltså frakt och även transformatorn köps separat.

Synd bara att man inte kan koppla vattenslang direkt till den utan att man måste fortfarande kånka vattnet :( Kanske kan vara värt att vaänta tills nästa år och se om de har hittat en löning på det problemet. Om man nu ändå måste dra ner ström till tunnan så kan man ju ändå dra ner ström genom en värmekabel i vattenslangen. Enligt min man(elektriker) så är det inte omöjligt MEN det krävs då att man har en koppling på tunnan. Min man stod och pratade en del med dem på Globen............

Å gud, gift med en elekriker! :love:

Bra med lite initiativ på den här fronten tycker jag! En slangkoppling borde ju inte vara så svår att fixa, tycker man?

Jo men sådana vattenautomater med fast anslutning till vattenledningen finns redan. Nordpost tex säljer en som kallas Isobac.

Kånka? Nejnej, man har en slang I stallet som man rullar ut bara när man ska fylla på vattnet i tunnan.

Vi ska få en sån till unghästarna (ÄNTLIGEN) och den ska få stå fint på grusad plan, fäst i väggen med en "bur" av träplank (de krossar allt de komme åt). Längtar :cool:

(Hmm ja det är sagt så iaf, vi får väl se...)

Om den redan finns, varför då köpa den utan kopplingen? Det finns väl ingen människa som vill kånka vatten i onödan heller? Vattenslang i all ära men jag har 150 m från stallet till hagen och det blir många slangar dit ner och när det går ner mot -10- -15 så fryser mitt frostfria utkast på utsidan :mad: och det blir till att kånka igen :mad: Mina hästar dricker dessutom direkt när de får sitt hö ute och slukar då tillsammans en 60-90 liter.
Varje vinter när man släpar vattendunkar så funderar jag på om frimärkssamling vore en trevlig hobby :rofl:men så spänner man för släden och glömmer sådana fjantiga ideer :love:

Det kostar ju en del att dra vattenledning frostfritt ut till baljan också. Vare sig man gräver ner den eller har värmekabel i ledningen. Jag har funderat på elvattenkopp i hagen förut men, nu tror jag det blir elvattenkar istället och så får jag dra vattenledning med värmekabel ut till hagen också. Då får jag förhoppningsvis frostfritt vatten i hagen vintertid och så dessutom alltid vatten i hagen sommartid. :idea:

Det finns ju en marknad även för uppvärmda tunnor UTAN vattenanslutning. Tex är det många som enkelt vill kunna flytta tunnan mellan olkika hagar.

Själv funderar jag på att köpa en sån här tunna som komplement. Det känns som en enklare lösning än att gräva ner nya vattenledningar. Fast i vinterhagar som används mycket håller jag med om att en fast installation är klart bäst.

Om man nu ändå måste dra ner ström till tunnan så kan man ju ändå dra ner ström genom en värmekabel i vattenslangen.

Nyfiken!!
Finns det en värmekabel som kan distribuera effekt utan spänningsfall till en annan belastning, eller tänkte han dra ner matningen till tunnan och mata både värmekabeln och tunnan därifrån?
Hur som helst, när det är fråga om så långa avstånd måste man ha bra koll på utlösningsvilkoret, annars är risken mycket stor att säkringen aldrig löser vid en kortslutning pga hög jordslutningsimpedans i slutändan.
Då blir hela matande kabel en värmekabel!

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 294
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 494
Senast: Calmiche
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 765
Senast: Fetaost
·
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 865
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info