ÄNTLIGEN!! Beslut om "ansiktslyftning" för den eng.bulldogen!

Sv: ÄNTLIGEN!! Beslut om "ansiktslyftning" för den eng.bulldogen!

Jag hängde inte med på allt som sades.. Varför var uppfödaren så sur?

Jag hängde inte med på allt som sades.. Varför var uppfödaren så sur?

Klassisk förnekelse, han "ser inga samband mellan rasens sjukdomar och hur man avlat inom rasen". "Folk ser bara de sjuka hundarna, inte de friska."

En uppfödare det tydligen gått ganska bra för i utställningsringen och inte gillar kritiken...

Vad är det med dessa rasdyrkare (ofta uppfödare eller sådana som sitter i rasklubbens styrelser, domare etc) och deras totala oförmåga att se objektiv på saker och ting? Uppfödaren i inslaget som totalförnekar att bulldoggs har hälsoproblem pga att de avlats så hårt, Mats Höglund som i senaste schäferhundklubbstidningen förkastar att schäfern är under observandum under SDR och totalförnekar hälsorproblemen som uppstått i och med dagens exteriörideal? Sistnämnda hävdar även att media och "okunniga privatpersoner" utfört en slags hatkampanj mot i synnerhet schäfrar av exteriörlinjer och att det är därför denna rablader uppstått.

Jag blir knäpp, och hoppas innerligt att det verkligen händer någonting nu, angående inslaget du länkade till..men man ska väl inte hoppas för mycket.

Ska de alltså ändra i standarden eller vad är tänket?
Och därför kommer inte hans hundar gå lika bra? Eller vad?

Ja äntligen! Det är hemskt att se dessa hundar.. för extrema helt enkelt.

Varför inte ta tag i flera raser? Det är fan sorgligt o gå på utställning ibland o se vad för hundar som döms fram.

Han anser att rasen inte är så sjuk och att rasstandarden inte behöver ändras. Sen säger de inget om hur hans hundar kommer fungera med den nya standarden.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 692
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 289
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 838
Senast: Calmiche
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 170
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka