Äntligen även i Sverige!

I

iva

Vad glad jag blev när jag fick se att även distans Sverige har nu kommit ikapp övriga världen och ändrat sitt tävlings reglemente:

"Skor och hovar. Hästar får ridas utan skor, men om de är skodda skall skoningen vara korrekt gjord och skorna i lämplig kondition för tävlingen. Hästar som var skodda vid första besiktningen får gå i mål utan en eller flera skor. Equi-boots el dyl är tillåtna."

Jag hejar på det, nu är problemet med slitna skor löst eller? :idea:
Nu får vi oskodda äntligen vara med vi också och jag hoppas att tiden visar att med korrekt hovvård och sunt väjnings period kan även naturliga hästar klara det. :banana:

Jag själv tänker debutera i höst, längtar efter att få vara med er som har så kul.
Väl möts!

Sv: Äntligen även i Sverige!

Ja, välkommen du och alla andra som vill rida utan skor! Det skall bli spännande att se om det verkligen blir så många barfotahästar när det väl kommer till kritan. Det är många som ondgjort sig över skotvånget så nu får vi se om det slår väl ut.
Själv skulle jag kunna tänka mig att på sin höjd lufsa runt en prova-på utan skor. När det kommer till högre hastigheter på alla underlag och längre sträckor så är det skor och sulor som gäller för min del.

Det som väl framförallt är positivt är att Equi-boots och dylikt är tillåtna - det finns ju många som rider med sådana, och det är ju jättebra att även de kan vara med.

Javisst! Det kan vara en jättebra alternativ till skor. Har provat easyboots litegrann och på hemmaturerna tycker jag de funkat bra. Hur de är i längden på tävling har jag ingen aning om, men det skall blir kul att höra framöver vad ryttarna får för erfarenheter av olika alternativ. Och vilket uppsving det kan bli för tillverkare och säljare av dem!

Undrar just när det skall bli tillåtet att tävla distans utan sadel?

Hälsning Maja

Det ska bli jättespännande att se hur utslaget blir efter att man får rida utan skor.

Har själv försökt vänja in mina två ston att gå barfota (sedan fyra år) men det går inte. Visst, rida på gräset eller i snön är inga problem för dem, men när det blir grus eller asfalt så tar det roliga stopp.

Så jag är väldigt nyfiken på om det verkligen finns hästar som klarar att gå en hel distanstävling utan skor. Jag hoppas också våra veterinärer är såpass kompetenta att de plockar ut en hovöm häst från tävlingen innan en skada är skedd.

Stopek skrev:
Undrar just när det skall bli tillåtet att tävla distans utan sadel?

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Själv väntar jag spänt på den dag det skall bli tillåtet att tävla distansritt utan häst. :idea: :angel:

Själv väntar jag spänt på den dag det skall bli tillåtet att tävla distansritt utan häst.

I england finns det vissa lopp som heter MAN VS HORSE.
De tävlar utan häst ;)

Jag har försökt rida treåringen utan skor och har haft stenkoll på röda märken i hoven. Nu är han skodd fram, bak går bra utan. Men å andra sidan går han varken långt eller hårt. Nu när snön äntligen är här ska det väl bli lite bättre iaf. Men att tävla utan, nej tack. Fråga om en maratonlöpare om han springer utan skor för att det är mer naturligt?

Som arrangör så skall det bli intressant att få se.

Hälsning Maja

Men som gammal travhästskötare så undrar jag om inte easyboots och andra liknande stör hästens balans om man använder dem under en hel ritt men inte alltid tränar med dem?

Med travhästar laboreras det en del med olika tunga skor och vikter och en sån extrasko måste ju väga lite? Och ändras inte hästens rörelsemönster med dem på?

/Camilla

Jag tror lite som du att ha skor fram men inte bak borde funka iallafall på de korta sträckorna. Sen beror det ju säkert mycket på vilka underlag ritterna går på är det mycket mackadam och asfallt så slits ju hovarna ner fort. Men är det naturgrus/sand och så slits det ju nästan inte alls.

Vi har diskuterat det här med skor eller ej för ett tag sedan och det finns väl ingen anledning att upprepa allt. Jag är absolut emot att rida hästar barfota på distansritter. Förstår inte hur det kom sig att det blev tillåtet? Någon som vet varför det har blivit så? Är det andra länders distansvärldar som tryckt på?

Vad det gäller easy boots och liknade så blir det givetvis stor skillnad i hästens rörelesmönster. Framförallt så blir det ett extra lager på tån och inte lika tidig överrullning. Kan dock inte tänka mig att man kommer att rida i denna typ av skor enbart på tävling, utan i så fall även träna. För slits fötterna för hårt på tävling så lär de väl göra det vid träning med. Så den som rider på tävling lär väl ha en häst som har vant sig vid denna typ av skor.

Men det skall som sagt bli intressant om någon verkligen kommer att rida barfota och hur det då kommer att gå. Tänk om det är bättre!

Hälsning Maja

Ja, med tanke på slitaget på hovarna på en enda tävling behöver man väl ställa hästen i sjukhage med gräs i två månader innan så hovarna har två centimeter tillgodo som man kan slita ned. :eek: :D

Och snacka om att då har fått en vältränad häst. ;)

Som jag har förstått det i de fall då de t.ex. kör travtävlingar med barfotahästar så plockar man av skorna före tävlingen för att den skall ha fördelen av barfotagång vid tävling. Det går ju när loppen är korta. Under träning kör de med skor som förr.

Undrar om det kan finnas någon likadan fördel inom distans?

Hälsning Maja

Haha, ja visst! Och överskottsenergi så det räcker till minst 16 mil i världsrekordfart.... :rofl:
Äh, hoppas ni hugade inte har blivit skrämda? :devil: :angel:

Det är möjligt att barfotametoden funkar på vissa hästar.
Men jag tycker inte att man kan jämföra en distanshäst med en vildhäst. Dels bär inte vildhästen ryttare, dels går den mestadels på underlag som inte sliter lika mycket som grusväg och asfalt, och slutligen går den aldrig 8-12 mil på en dag (va jag vet).
Därimot så tror jag att det är jättebra för hästen att få gå barfota t.ex på vintern när det är snö, när den vilar, liksom för unghästar och avelston som inte rids så mycket osv.:)

Hej, jag vill bara säga att det funkar väldigt bra och tävla utan skor. Jag tävlade Johanne Hvids 5-åring förra våren i Danmark. Nu var det endast 46km men där var även ett stycke asfalt och stenigt men där tog man det lugnt så funkade det fint. Och det var inte för vi red sakta för det var inte en clearround utan på fri tid. Nu säger jag inte att det funkar för alla hästar att gå utan skor, men för denna gjorde det. Det gäller att känna sin häst och dess fötter!! Men jag håller helt klart med övriga inlägg att om man ska tävla längre sträcker så tycker även jag att man ska sko sin häst.
Hoppas att alla ni får en trevlig tävlingssäsong 2006.
Mvh Jane:rofl:

Perfekt!! Då kanske jag kan vara med på en prova-på ritt
i år iallafall. Har funderat på det men inte velat sko min häst (med JÄTTEBRA hovar) som aldrig haft skor förut bara för en prova-på runda.

matte04 skrev:
Perfekt!! Då kanske jag kan vara med på en prova-på ritt
i år iallafall. Har funderat på det men inte velat sko min häst (med JÄTTEBRA hovar) som aldrig haft skor förut bara för en prova-på runda.

Öh? för en pröva på har man väl ALDRIG behövt sko:confused:

Liknande trådar

Utrustning Kära Buke, nu söker jag efter benskydd. Vilket jag inte använt överdrivet mycket innan, och hästen ifråga har inte behövt det förrän på...
Svar
3
· Visningar
1 024
Senast: Liten
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 308
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 383
Senast: kryddan
·
Hästvård Tänkte kolla om det är någon som haft liknande problem eller har andra erfarenheter och kan ha idéer om vad det kan bero på...
2
Svar
23
· Visningar
3 115

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka